InfoNu.nl > Financieel > Lenen > Rood staan en BKR

Rood staan en BKR

Rood staan en BKR Rood staan kost geld, ook in 2019. Rood staan met een negatieve BKR-notering komt ook veel voor. Rood staan betekent dat er snel geld beschikbaar is, maar rood staan kan u tot 15% aan rente kosten. Probeer rood staan dus te voorkomen door te kiezen voor een andere lening. Benut het BKR ook in uw voordeel door betalingsachterstanden te vermijden. Kies bij het lenen vooral een goedkope lening uit met gunstige voorwaarden.

Geregistreerd zijn bij het BKR zijn we bijna allemaal

Bijna elke Nederlander met een lening meer dan 500 euro staat bij het Bureau Kredietregistratie, BKR, geregistreerd. En daar moet u niet zenuwachtig van worden, want dit is een manier om te voorkomen dat u meer leent dan eigenlijk goed voor u is. De bedrijven en banken die u geld lenen willen graag weten of de maandlasten voor u betaalbaar zijn en of er elders misschien betalingsproblemen zijn. Bent u geregistreerd en zijn er geen problemen dan werkt deze registratie eerder in uw voor deel dan in uw nadeel. Er zijn ook bedrijven op internet die een negatieve BKR voor u weg halen. Aan een BKR-toetsing ontkomt u nauwelijks of het moet zo zijn dat u kiest voor een snelle flitslening of flitskrediet. Rood staan hoeft ook niet te leiden tot een negatieve BKR notering.

Een negatieve BKR hebben bij het BKR

Anders wordt het wanneer u een negatieve BKR registratie en codering hebt. Geld lenen zonder BKR toetsing is vaak niet eenvoudig. Een bank zal in eerste instantie een nieuw krediet weigeren of bekijken of het oversluiten van bestaande leningen naar een nieuwe lening uw problemen oplost. Vervelend kan zijn dat een negatieve BKR een aantal jaren zichtbaar, terwijl uw persoonlijke situatie inmiddels een geheel andere kan zijn. Misschien was u werkloos en hebt u nu een nieuwe baan. Misschien was u een betaling vergeten en hebt u dat allemaal gecorrigeerd. Dat kunnen voor een bank redenen zijn om wel van de negatieve codering kennis te nemen, maar door gewijzigde omstandigheden toch een nieuwe lening af te sluiten. Overigens zijn er ook bedrijven op internet die aangeven dat ze een negatieve registratie voor u kunnen weghalen.

Rood staan bij de bank is eenvoudig, maar kost ook rente

Rood staan bij de bank is de eenvoudigste manier van geld lenen. Nederlanders staan voor ruim 9 miljard euro rood. Rood staan is niet goedkoop, maar het kan vrij simpel door daarover met de bank een afspraak te maken. Meestal geldt als regel dat het rood staan tot maximaal 3 maanden beperkt moet blijven, maar dat kan per bank verschillen. Vaak is het rood staan een korte overbrugging totdat er extra geld is binnen gekomen. Is het rood staan wel een probleem, doordat u niet tijdig kunt aflossen, dan kunt u ook hiervoor een negatieve BKR krijgen.

Hoeveel mag ik rood staan?

Rood staan op de betaalrekening is erg eenvoudig. Tot welk bedrag u mag rood staan hangt af van de bank en uw inkomen. Er wordt gekeken naar de hoogte van het maandelijks terugkerend inkomen en uw betaalgedrag. Maar eenvoudig blijft het. Een ander voordeel van rood staan is dat deze manier van lenen u ook niet snel wordt afgepakt, zodat u er regelmatig als het u uitkomt gebruik van kunt maken. Maar rood staan is niet goedkoop.

Wat kost rood staan eigenlijk?

Zie voor de rente die u moet betalen bij rood staan ook hoe u geld kunt lenen tegen een lagere rente. Die rente kon tot voor kort oplopen tot maar liefst 20%. In 2018 en 2019 mag dit maximaal nog 14% zijn. Dat is 12% plus 2% wettelijke rente. Lager, maar nog steeds hoog. Het veel beter om te bekijken of een ander krediet een betere oplossing is. Een persoonlijke lening of een doorlopend krediet is namelijk veel goedkoper, verlaagt de maandlasten, en daarmee uw rood staan bij de bank. Zo slaat u meerdere vliegen in een klap. U staat niet meer rood, u voorkomt een negatieve BKR en hebt wel een extra krediet in handen.

Slot rood staan

Rood staan kan worden vermeden door betalingen uit te stellen of door een andere goedkopere lening af te sluiten. Ook rood staan kan leiden tot een negatieve BKR. Kies dan voor de goedkopere persoonlijke lening of een doorlopend krediet. Online kunt u met uw persoonlijke gegevens in de hand offertes vergelijken en bekijken hoeveel u, gegeven uw inkomen en maandlasten, maximaal zou kunnen lenen. Let goed op de rente, want de verschillen in rente op een lening kunnen groot zijn. Voor een hoger bedrag betaalt u meestal een lager rentepercentage dan voor een kleiner bedrag.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Rood staan en BKR"

Reactie

Monique Deegens, 18-10-2013 02:54 #1
Geachte heer mevrouw.

Ik zou graag meer informatie willen over particulier lenen. Doordat ik een lange tijd ziek ben geweest heb ik een bkr en wil graag uit de rodd cijfers zodat ik mrf een gerust hart opnieuw kan beginnen.

Ik hoop spoedig antwoord van u te ontvangen.

M.v.g. Monique Reactie infoteur, 17-02-2018
Beste Monique Deegens,
Er zijn zoveel manieren om particulier geld te lenen. Kijkt u eens naar een paar artikelen uit onderstaande site:

http://lenenwiki.infoteur.nl/

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 08-01-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Special: Lenen en krediet
Reacties: 1
Schrijf mee!