InfoNu.nl > Financieel > Lenen > Gratis smartphone is lening en dus met BKR registratie

Gratis smartphone is lening en dus met BKR registratie

Gratis smartphone is lening en dus met BKR registratie Een gratis smartphone met abonnement is natuurlijk niet gratis. Een gratis mobieltje of smartphone is ook een lening en wordt geregistreerd bij het BKR. Een gratis mobiele telefoon is namelijk niet echt gratis maar een vorm van uitgestelde betaling, kopen op afbetaling en dus een lening. De Hoge Raad oordeelde zo en de Minister van Financiën wil voor de telecomsector geen uitzondering maken. Volgens dit arrest van de Hoge Raad en de visie van de minister valt de gratis telefoon onder kopen op afbetaling. Wat betekent dat voor u en wat zijn de gevolgen voor een hypotheek? Koop bijvoorbeeld een goedkoper toestel en sluit een voordelige sim-only af.

Een gratis smartphone betekent BKR registratie

Telefoonabonnement met gratis mobiele telefoon

Iedereen zal toch wel weten dat een gratis telefoon niet bestaat. De telecomaanbieder die adverteert met een gratis telefoon bij uw gsm-abonnement, zal op een of andere manier de kosten van de telefoon willen terugverdienen. In de meeste gevallen gebeurt dat door een opslag op de kosten van het abonnement. U hebt direct een mobieltje, gaat bellen en data verbruiken en betaalt zo in de loop der tijd de kosten van de telefoon terug. Dat is ook de reden dat een abonnement voor twee jaar vaak goedkoper lijkt dan een abonnement van een jaar. Bij twee jaar is er twee keer zoveel tijd voor de provider om zijn geld aan u terug te verdienen.

Kopen op afbetaling

Eigenlijk koopt u dus op afbetaling, een vorm van uitgestelde betaling waarbij u nu koopt en straks betaalt. Kopen op afbetaling en een uitgestelde betaling zijn in onze economie heel gebruikelijk. U koopt iets en betaalt de aankoop geleidelijk en met rente terug. In de telecomsector lijkt dat iets anders te gaan. U sluit een abonnement met een gratis telefoon af waaraan u vele maanden vast zit, maar het lijkt alsof u geen rente betaalt. De telecomsector lijkt uw aankoop niet als lening te zien.

Hoge Raad ziet dat anders

De Hoge Raad oordeelde in zijn arrest van 13 juni 2014 al anders: de gratis telefoon is een krediet is en valt dus onder de Wet op het financieel toezicht Wft. Dat heeft vele gevolgen. Dat betekent dat de lening en of u dus een telefoon kunt kopen bij de telefoonaanbieder aan allerlei financiële voorwaarden moet worden getoetst. De telecombranche wilde graag speciaal voor de gsm een uitzondering maken. Kleine leningen moeten normaliter worden getoetst bij het BKR, maar dat zou voor een mobiele telefoon dat goedkoper is dan 250 euro toch niet nodig zijn, aldus de branche. Welnu daar is de Minister van Financiën het niet mee eens.

BKR-toets mobiele telefoon en smartphone in 2017

De gratis smartphone was een goede marketingstunt, maar blijkt zonder de bekende waarschuwingen dus tegen de regels te zijn. De gratis smartphone is en blijft een lening. Dat betekent dat eerst moet worden getoetst of u de lening wel kunt betalen, maar ook dat uw lening aan het BKR wordt doorgegeven. De telefoonaanbieders moeten u voortaan goed informeren over de kredietvoorwaarden en welke rente u eigenlijk betaalt. Vanaf 1 januari wordt een mobieltje dat duurder is dan 250 euro gemeld en geregistreerd bij het BKR als lening. Precies zoals dat sinds december 2016 bij het rood staan op de betaalrekening ook gebeurt. Vanaf mei 2017 vindt er zelfs een inkomenstoets plaats. Een uitzondering maken voor de gratis telefoon zou betekenen dat ook de flitslening, waarbij het vaak om kleine bedragen gaat, een uitzonderingspositie zou moeten krijgen en dat is de overheid een stap te ver. Begrijpelijk want vele mensen hebben een abonnement met een gratis telefoon en komen door het dure gebruik behoorlijk in de schulden, wat natuurlijk ongewenst is en niet moet worden uitgelokt.

Wat betekent dit voor u in 2017?

Dat betekent dat we voortaan andere advertenties gaan zien. Ook als u een abonnement voor uw telefoon afsluit met daarin een nieuwe telefoon, zal worden aangegeven dat lenen geld kost, wat het u kost en dat eerst zal worden getoetst of de telefoon voor u betaalbaar is, of u dus kredietwaardig genoeg bent. Meer en meer zullen de telefoonaanbieders om een aanbetaling vragen of kiest u voor het kopen van een gsm bij de ene aanbieder of website en sluit u een sim-only abonnement elders af. Adverteren met een gratis telefoon gaat zo steeds meer tot het verleden behoren. Eerst betalen en dan genieten en niet andersom. Het wordt dus zo:

voorbeeld rekening mobiele telefoon

Totale toestelkostenEenmalige betalingTotaal kredietbedragTermijnbedrag aflossingDuur overeenkomstRente
€ 575,00€ 0,00€ 575,00€ 23,9524 maanden0%

Het termijnbedrag is zo vergelijkbaar met de aflossing van een gewone lening of krediet. Zolang de rente laag of zelfs nul is, bestaan de totale kosten per maand uit dit termijnbedrag plus uw abonnement.

Gratis mobile telefoon en een nieuwe hypotheek aanvragen

Een BKR registratie beperkt uw leencapaciteit en dus ook de hoogte van de maximale hypotheek. Om dit te voorkomen, kan een goedkoper mobieltje worden gekocht of koopt u uw telefoon elders met eigen geld. De regels worden in de loop van 2017 en 2018 nog strenger doordat de aanbieder van mobiele telefoons dan ook verplicht wordt om na te gaan of het afgesloten mobiele abonnement met gratis telefoon voor u wel betaalbaar is of een te groot risico wordt bevonden. Laat u eventueel hierover verder adviseren.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bespaartip: gratis smartphone is niet gratisBespaartip: gratis smartphone is niet gratisBij het afsluiten van een abonnement kunt u er vaak een gratis smartphone bij krijgen. Deze smartphone kost u echter mee…
Smartphones en abonnementen – een uitlegSmartphones en abonnementen – een uitlegSmartphones zijn een echte hype op het moment en de meeste mensen kunnen niet meer zonder. Voor anderen is de wereld van…
Wat is een Smartphone?Wat is een Smartphone?Een smartphone, letterlijk vertaald uit het Engels een "slimme telefoon", is een mobiele telefoon die naast de normale t…
Verantwoord lenen & negatieve BKR registratieLenen is soms een noodzakelijk kwaad, maar lenen kan grote financiële risico’s met zich meebrengen. Om uit financiële pr…
Een BKR-registratieAls je geld wilt lenen, dan gaat dit tegenwoordig heel gemakkelijk. Dit kan je doen via een van de vele aanbieders op he…
Bronnen en referenties
  • Ministerie van Financien

Reageer op het artikel "Gratis smartphone is lening en dus met BKR registratie"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 11-06-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Special: Lenen & BKR
Schrijf mee!