Gratis BKR verwijderen, lenen zonder BKR

Gratis BKR verwijderen, lenen zonder BKR Bent het oneens met uw BKR gegevens in 2020 en wilt u ook de BKR zelf verwijderen of uw BKR-gegevens gratis opvragen en inzien? Als u het oneens bent met een negatieve BKR en het een onjuiste BKR-codering is, kunt u de code in Tiel laten verwijderen. Een negatieve BKR is immers vervelend als u gaat lenen en een negatieve BKR is ook niet altijd terecht. Bovendien kan een negatieve BKR iets uit het verleden zijn dat eigenlijk nu niet meer op u van toepassing is. Verwijder zo uw BKR-codering. Anders wordt het geld lenen zonder BKR-toetsing en dat is meestal duurder. U kunt uw BKR-gegevens 1x per jaar gratis online opvragen.

Gratis inzicht in BKR in 2020

Geen negatieve BKR meer

Blijf niet onnodig zitten met een negatieve BKR. Daar kunt u namelijk veel last van hebben en u kunt er wel degelijk wat aan doen. Doen dus.

Wat is een BKR-codering?

Om uw BKR te verwijderen moet u eerst weten wat uw BKR-codering is. U kunt uw BKR-registratie eenvoudig tegen een paar euro opvragen bij het BKR. In 2020 kunt eens per jaar uw gegevens kosteloos inzien en tegen betaling meerdere keren online via Mijn BKR standaard of premium. De mogelijke BKR coderingen zijn:
  • Code A1: er is kennelijk een betalingsachterstand geweest en daarom een betalingsregeling met u getroffen.
  • Code A2: de uitstaande vordering is opeisbaar gesteld en de kredietverlener of bank kan beslag leggen op uw vermogen.
  • Code A3: er minimaal 250 van uw schuld kwijt gescholden.
  • Code A4: u bent enige tijd onvindbaar en hebt geen bekende vaste woon- of verblijfplaats.
  • Code A5: er is een preventieve betaalregeling getroffen. Na beëindiging van deze tijdelijke betaalregeling wordt deze codering verwijderd.
  • Code H: dit is de H van Herstel. Dat betekent dat u uw betalingsachterstand hebt ingelopen en de overeenkomst doorloopt.

Uw BKR-gegevens opvragen en verwijderen: gratis BKR overzicht is mogelijk

U kunt uw gegevens behalve online ook via elke bank in Nederland opvragen. U hoeft er geen klant te zijn. U doet het volgende:
  • Haal bij de bank de brochure 'Wat doet BKR voor mij?' op, neem het aanvraagformulier eruit en vul het in.
  • Geef het ingevulde aanvraagformulier af bij de bankmedewerker. Daarbij moet u zich identificeren met een geldig identiteitsbewijs.
  • U betaalt 4,95 voor een directe eenmalige inzage of u vult een formulier in dat een gratis overzicht van uw BKR-schulden geeft. Kiest u voor de gratis variant, dan krijgt u na vier weken uitsluitsel.
  • De bank stuurt uw aanvraagformulier door naar het BKR.

Is de BKR-registratie terecht?

Nu bekijkt u of de registratie en bijbehorende coderingen juist zijn. Er moet immers wel een gegronde reden zijn om een negatieve BKR te verwijderen. Goede redenen kunnen zijn:
  • Uw persoonlijke omstandigheden zijn inmiddels gewijzigd. Denk aan een andere baan, meer inkomen, een erfenis.
  • U hebt inderdaad een keer niet betaald, maar had daar geronde redenen toe.
  • Niet u hebt de betalingsachterstand veroorzaakt, maar een ander.
  • U wist niet van de negatieve BKR-codering af en kon daar geen verbetering in brengen.
  • De betalingsachterstand duurde maar even en het ging om een klein bedrag.
  • Denk ook aan een opname in het ziekenhuis waardoor u uw bankzaken onmogelijk kon doen.
  • Combinaties van bovengenoemde redenen of misschien nog een andere reden die op u van toepassing is.

BKR-codering laten verwijderen

Uit het overzicht blijkt ook bij wie welke lening loopt en bij wie welke codering. Wat u nu doet is de instelling met de negatieve codering aanschrijven en motiveren waarom de codering naar uw mening niet of niet meer terecht is. Deze instelling neemt vervolgens weer contact op met het BKR. U kunt dus niet zelf uw codering verwijderen. Onderneemt de instelling geen actie of wordt uw verzoek afgewezen, dan gaat u naar de Geschillencommissie BKR en motiveert u daar uw verzoek tot verwijdering van de negatieve registratie nogmaals.

Voorwaarden van de geschillencommissie BKR

Uw verzoek wordt door de geschillencommissie in behandeling genomen als:
  • U schriftelijk kunt aantonen dat u uw klacht eerder hebt voorgelegd aan de kredietverstrekker of bank, maar zonder succes.
  • U uw bezwaar schriftelijk indient uiterlijk binnen twee maanden nadat uw verzoek tot correctie of verwijdering is afgewezen.
  • U betaalt in eerste instantie 50 aan kosten voor de behandeling van uw bezwaarschrift. Dit bedrag krijgt u terug als de commissie u toch in het gelijk stelt.

Geld lenen zonder BKR in 2020, kan dat?

Geld lenen zonder BKR en BKR-toetsing kan wel, maar is een stuk lastiger. De rente is dan bovendien vaak hoger en er wordt meestal een onderpand gevraagd. Uitzondering hierop vormt de minilening, populair bij jongeren, en dan gaat het om kleinere bedragen. Een studieschuld staat ook niet bij het BKR geregistreerd.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
BKR-codering en hypotheek in 2020BKR-codering en hypotheek in 2020De vraag is of u in 2020 of 2021 met een BKR-codering nog een hypotheek kunt afsluiten. In de praktijk blijkt dit niet o…
Kan ik in 2019 of 2020 geld lenen met BKR codering?Kan ik in 2019 of 2020 geld lenen met BKR codering?Lukt het in 2019 of 2020 nog om geld te lenen als u een BKR codering achter uw naam hebt staan, of is een lening met BKR…
Snel online een lening afsluitenSnel online een lening afsluitenSnel online geld lenen betekent direct een lening afsluiten via het internet. Denk aan bedragen van 500 euro, 1500 euro…
Rood staan en BKRRood staan en BKRRood staan kost geld, ook in 2020. Rood staan met een negatieve BKR-notering komt ook veel voor. Rood staan betekent dat…

Autolening als je een auto wilt kopenAutolening als je een auto wilt kopenZit je erover te denken om een nieuwe auto te kopen? Een autolening kan je helpen met de kosten. Een nieuwe auto is imme…
Lenen bij SantanderLenen bij SantanderHet is mogelijk om tegen relatief lage rentepercentages geld te lenen bij de Spaanse bank Santander. De bank is sinds 19…

Reageer op het artikel "Gratis BKR verwijderen, lenen zonder BKR"

Infoteur: Info4mij
Laatste update: 11-01-2020
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Special: BKR lenen
Schrijf mee!