InfoNu.nl > Financieel > Lenen > Hulp bij schulden: Hoe kan ik mijn schuld nog aflossen?

Hulp bij schulden: Hoe kan ik mijn schuld nog aflossen?

Heb je door omstandigheden teveel geleend? Sta je rood op je betaalrekening? Heb je het krediet op je creditcards vol getrokken? Heb je spullen voor je huis of een auto op afbetaling gekocht? Wat moet je doen, wanneer je schulden zo hoog zijn opgelopen dat je niet meer weet hoe je eruit moet komen? Hoe kun je jouw schulden aflossen met ondersteuning van schuldhulpverlening? En hoe kun jouw schuld oplossen door het verhogen van je hypotheek of het oversluiten van jouw bestaande leningen?

Bestaande leningen aflossen door het afsluiten van een nieuwe lening

Het klinkt vreemd maar het afsluiten van een nieuwe lening kan je helpen om je bestaande leningen sneller af te lossen. Op dit moment is de rente laag en kun je een nieuwe lening afsluiten tegen een veel lagere leenrente. Wanneer je jouw bestaande leningen oversluit naar één nieuwe lening heeft dat een aantal hele duidelijke voordelen:

  • De leenrente is lager en je betaalt dus maandelijks minder aan rente en kunt relatief meer aflossen
  • Je krijgt een betere rente voor één groot leenbedrag dan voor meerdere kleine leenbedragen
  • Je kunt slechte leningen, waar je betalingsachterstand hebt of een te hoge rente betaalt, afstoten
  • Je kunt kiezen voor een nieuwe kredietverstrekker, wanneer je dat wilt

Let er bij het oversluiten naar een nieuwe aanbieder wél op of je boeterente moet betalen om de leningen elders onder te brengen of niet. Weeg goed af of wat je bespaart aan rente opweegt tegen de bijkomende kosten. Let er ook op of je door een BKR registratie wel een meer gunstige rente krijgt aangeboden via de offerte. De lage rentetarieven, waarmee er wordt geadverteerd, krijg je niet altijd in de praktijk wanneer je schulden hebt. Speel open kaart met de nieuwe aanbieder en kijk of één hogere lening jou kan helpen om je situatie te verbeteren voor de toekomst.

Een bestaande schuld aflossen door het verhogen van je hypotheek

Een andere mogelijkheid is om de overwaarde in je hypotheek te gebruiken voor het creëren van extra kredietruimte. Ook de hypotheekrente is op dit moment heel laag en je kunt dus beter je bestaande hypotheek verhogen dan blijven vastzitten aan een te dure lening. De extra kredietruimte, die bij een verhoging ontstaat kan met name handig zijn voor het aflossen van een debetsaldo op je rekening en uitstaand krediet op je creditcards. Vaak betaal je hier torenhoge rente voor, terwijl dat veel en veel lager kan zijn door slim gebruik te maken van je hypotheek.

Let er ook hier op dat er kosten verbonden zijn aan het verhogen van je hypotheek. Vaak moet je naar de notaris en moet er een taxatierapport worden opgesteld om overwaarde in je woning ook echt in de praktijk aan te tonen. Weeg ook hier goed de voordelen af tegen de nadelen om zeker te zijn dat je er op vooruit gaat.

Hulp bij schulden: Schuldhulpverlening of schuldsanering?

Wanneer je echt in de problemen zit en schuiven met schuld niet meer helpt, kun je gebruik maken van zogenaamde schuldhulpverlening. Om geholpen te worden op basis van de WNSP (Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen) wordt er met jou als particulier eerst een zogenaamd minnelijk traject doorlopen. Wanneer je een schuldhulpverlener hebt gevonden via je bank of Internet gaat die voor jou proberen bij eventuele schuldeisers een oplossing te zoeken voor jouw schulden. Meestal wordt er ook hier een slimme constructie bedacht, waarbij je gedurende een paar jaar je schulden gaat aflossen richting de bank en/of andere schuldeisers.
Gerelateerde artikelen
Wat is schuldhulpverlening?Wat is schuldhulpverlening?Consumenten die schulden hebben die ze niet meer zelf kunnen oplossen, hebben recht op schuldhulpverlening. De schuldhul…
Schuldhulpverlening & schulden; minnelijk trajectSchuldhulpverlening & schulden; minnelijk trajectMiljoenen Nederlanders worden geconfronteerd met schulden. Een hypotheek, ofwel een hypothecaire lening, is een algemeen…
Saneringskrediet: schuldhulpverleningSaneringskrediet: schuldhulpverleningDoor diverse oorzaken kunnen financiële problemen ontstaan. Indien men niet zelf in staat is de schulden te betalen, kan…
SchuldhulpsaneringSchulden hebben steeds meer mensen. Voor de een nog te overzien, voor de ander een dagelijks probleem. Voor sommigen vor…
Schuldhulpverlening: aflossen van schuldenSchuldhulpverlening: aflossen van schuldenEr zijn steeds meer mensen in de schuldhulpverlening terecht gekomen als gevolg van de kredietcrisis. Bij schuldhulpverl…

Reageer op het artikel "Hulp bij schulden: Hoe kan ik mijn schuld nog aflossen?"

Reactie

H. Kiel, 17-07-2013 14:48 #1
Door toedoen van mijn huurbaas (achterstallig onderhoud) zijn we in de problemen gekomen met de energiebedrijf. daardoor zijn oude rekeningen opgeschort en komen we dieper in de problemen door aanmaningen en de daarbij gebrachte kosten. ons bedrijf heeft een nul nodig om zo uit de sores te komen, want de rentes worden hoger en hoger. ik heb naast mijn bedrijf ook nog een vast inkomen en mijn vrouw ook tezamen ongeveer 1400 euro.

Infoteur: Sterretje999
Laatste update: 31-01-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Reacties: 1
Schrijf mee!