InfoNu.nl > Financieel > Lenen > De voordelen en nadelen van een creditcard

De voordelen en nadelen van een creditcard

De voordelen en nadelen van een creditcard Bij talloze winkels, webshops en instanties is een van de betaalmogelijkheden een creditcard. Een creditcard kan een hele handige betaalmethode zijn en is zelfs geschikt voor situaties waarin je het geld dat je uit wilt geven nog niet op je bankrekening hebt. Maar wat zijn nou de voordelen, de nadelen en de risico’s van een creditcard?

Wat is een creditcard?

Een creditcard is een soort bankpas, maar hierbij krijg je achteraf maandelijks een rekening thuisgestuurd, je betaalt dus pas achteraf de dingen die je koopt. Als je iets betaalt met je creditcard, wordt er niet meteen geld van je bankrekening afgeschreven maar pas aan het einde van de maand. Bij alle grote Nederlandse banken kun je een creditcard aanschaffen. Bij de meeste creditcards heb je de mogelijk om de maandelijkse rekening in termijnen terug te betalen. Bij sommige creditcardaanbieders betaal je over al je aankopen een percentage aan rente, maar bij de meesten alleen als je je maandelijkse rekening niet hebt betaald.

Creditcards worden overal ter wereld geaccepteerd, dit is vooral een groot voordeel in de landen waar je niet met je Nederlandse pinpas kunt betalen. Ook bij sommige vliegtuigmaatschappijen, waaronder Ryanair, is het alleen mogelijk om te betalen met een creditcard. Vaak hoort er bij de producten die je betaalt met je creditcard ook een aankoopbescherming, dit is afhankelijk van de aanbieder van je creditcard. Met een aankoopbescherming ben je beschermd tegen verschillende vormen van oplichting, je kunt dan bijvoorbeeld je geld terugkrijgen als een product nooit aankomt, als je een verkeerd product krijgt opgestuurd of als er een te hoog bedrag wordt afgeschreven.

Wat zijn de voordelen?

  • Je kunt overal ter wereld betalen met een creditcard
  • Je kunt een betaling annuleren als een bestelling bijvoorbeeld niet aankomt
  • Je hoeft pas achteraf te betalen
  • Je kunt geld uitgeven dat je nog niet daadwerkelijk op je rekening hebt
  • Je kunt aankoopbedragen gespreid betalen
  • Altijd de mogelijkheid om contact op te nemen met een klantenservice

Wat zijn de nadelen?

  • Fraudegevoelig
  • De rente die je betaalt
  • Jaarlijkse kosten die je betaalt voor de creditcard
  • Contant geld opnemen is heel duur

Wat zijn de risico’s?

Een creditcard is eigenlijk een soort verkapte lening, hier zijn dus altijd risico’s aan verbonden. Doordat je al geld kunt uitgeven dat je nog niet op je bankrekening hebt, kan het verleidelijk zijn om allerlei dingen te kopen, omdat je ze nu toch nog niet hoeft te betalen. Kijk hier altijd mee uit, want als je de maandelijkse rekening vaker niet kunt betalen, kunnen de extra bedragen aan rente al gauw hoog oplopen. Om zo min mogelijk financieel risico te lopen, is het verstandig om een kredietlimiet op je creditcard te laten zetten. Sommige creditcards hebben dit al automatisch, is dit niet zo, laat de aanbieder dan een limiet van bijvoorbeeld € 1000,- per maand op je creditcard zetten, zodat je nooit meer kunt uitgeven dan dat bedrag.

Een ander risico dat bij een creditcard hoort is fraude. Als iemand je creditcard in handen krijgt, is het vooral in winkels heel makkelijk om hiermee te betalen. Om te betalen via internet moet je vaak als beveiliging ook nog een zelf ingestelde code invoeren. Tegen deze fraude ben je vaak tot een bepaald bedrag wel beschermd, maar vooral als je veel gebruik maakt van je creditcard kunnen kleine bedragen misschien helemaal niet opvallen in het maandelijkse overzicht. Controleer dus altijd goed het afschrift en zorg ervoor dat niemand bij je creditcardgegevens kan.

Waar kun je een creditcard aanvragen en wat zijn de kosten?

Een creditcard kun je aanvragen bij alle grote Nederlandse banken en daarnaast bij verschillende creditcardorganisaties. Een aantal voorbeelden voor de aanvraag van de simpelste creditcard:

ABN AMRO

  • Kosten per jaar: € 21,35
  • Verzekeringen: aankoop, bagage, vluchtvertraging, autorechtsbijstand en eigen risico.

Rabobank

  • Kosten per jaar: € 0,- indien je al klant bent bij de Rabobank en een uitgebreid rekeningpakket hebt, anders € 16,80 per jaar.
  • Verzekeringen: aankoop

De prijzen bij de genoemde voorbeelden gelden in 2015.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Tumisu, Pixabay
  • https://www.creditcardvergelijking.nl/voor-en-nadelen-van-credit-cards/
  • https://www.rabobank.nl/particulieren/betalen/creditcards/rabocard/?intcamp=pa-betalen-creditcards.rabocard&inttype=link-lees.meer&intsource=particulieren.betalen.creditcards

Reageer op het artikel "De voordelen en nadelen van een creditcard"

Infoteur: Loes_e
Gepubliceerd: 25-08-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Special: Financiele producten
Schrijf mee!