InfoNu.nl > Financieel > Lenen > Creditcard: kosten & rente

Creditcard: kosten & rente

Creditcard: kosten & rente De creditcard is een wereldwijd geaccepteerd betaalmiddel. Betalen in restaurants, in winkels of bij het bestellen van treintickets via internet: er is veel mogelijk met de creditcard. Maar de gebruiker krijgt ook te maken met kosten in de vorm van rente en jaarlijkse bijdrage.

Hoe werkt een creditcard?

Met een creditcard kun je zowel betalen als geld opnemen. Hoeveel dit is, hangt af van het kredietlimiet van de kaart. Het betalen met een creditcard gaat snel en is eenvoudig. Soms volstaan een handtekening en het tonen van de pas, maar omdat het betalen met een creditcard relatief onveilig werd, is pinbetaling nu ook mogelijk. Als je de creditcard gebruikt, vraag je eigenlijk een persoonlijke lening aan. Je betaalt de lening terug met rente. De gebruiker moet pas achteraf betalen.

Kosten aanschaf creditcard

Er zijn kosten verbonden aan de creditcard in de vorm van een vast bedrag per jaar. De gebruiker moet namelijk een jaarlijkse bijdrage betalen: de lidmaatschapskosten. Deze kunnen oplopen tot ruimt €45 voor een kaart met een kredietlimiet van €1.500 tot €3.500 per maand. Hoe hoger het maximumbedrag, des te hoger de eigen bijdrage zal zijn.

Kosten gebruik van creditcard

Een van de mogelijkheden van de creditcard is het opnemen van contant geld. Hierbij worden opnamekosten in rekening gebracht, die verschillen per aanbieder en gemiddeld rond de €4,50 per opname liggen. De kosten kunnen echter ook een percentage zijn van het opgenomen bedrag. Binnen de landen die zijn aangesloten bij de Europese Unie is het overige gebruik van de creditcard vaak kosteloos.

Boete overschrijden kredietlimiet creditcard

Bij het overschrijden van de kredietlimiet moet de gebruiker een (forse) boete betalen.

Rente creditcard

Bij een creditcard wordt de betaling tegen het einde van de maand van de rekening afgeschreven. Je hoeft pas rente te betalen als je later of in termijnen wilt betalen.

Als er gebruik wordt gemaakt van aflossing in termijnen na gebruik van de creditcard, kan de rente op jaarbasis oplopen tot maximaal 15%. Als het geld in éénmaal van de lopende rekening wordt afgehouden, wordt er geen rente in rekening gebracht.

De rente op een creditcard is veel hoger dan de rente op een doorlopend krediet. Banken verstrekken dan ook graag creditcards. Het risico op schulden is dan ook aanwezig, zeker omdat sommige gebruikers meerdere creditcards in gebruik hebben.

Terugbetalen creditcard

De creditcard is in feite een lening. Met een creditcard kun je zelf bepalen op welk moment je de uitgaven terug wilt betalen. De gebruiker is dus vrij in het bepalen van de betalingstermijnen. Dit wordt “flexibel betalen” genoemd.

Kosten verkoper creditcard

De verkopende partij moet provisie (onkostenvergoeding) afdragen. De provisie is in de meeste gevallen een percentage van de koopsom.
Gerelateerde artikelen
ICS Cards: overzicht creditcardsInternational Card Services (ICS) geeft binnen Nederland creditcards uit van MasterCard en Visa. Hierbij verzorgt ICS Ca…
ANWB creditcard: aanvragen, rente en voorwaardenANWB biedt leden de mogelijkheid om wereldwijd gebruik te maken van een MasterCard of Visa creditcard. Naast de vele acc…
Creditcard: hoe krijg je een creditcard zonder BKR-toetsing?Creditcard: hoe krijg je een creditcard zonder BKR-toetsing?Een creditcard is een uiterst handig betaalmiddel dat je overal ter wereld kan gebruiken. Wie een creditcard wil aanvrag…
Visa Creditcard: waar aanvragen?Visa Creditcard: waar aanvragen?De meest gebruikte creditcards ter wereld zijn de Visa creditcards. Visa creditcards zijn te verkrijgen via Internationa…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Creditcard: kosten & rente"

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 10-02-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Schrijf mee!