InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Rente doorlopend krediet kan aftrekbaar zijn

Rente doorlopend krediet kan aftrekbaar zijn

Rente doorlopend krediet kan aftrekbaar zijn Een doorlopend krediet kan gebruikt worden ter financiering van een verbouwing aan de woning. Onder voorwaarden is de rente voor deze lening aftrekbaar van het inkomen. De meest logische manier om een verbouwing of een verbetering aan de woning te financieren is door een tweede hypotheek af te sluiten. Het nadeel van een tweede hypotheek is dat de bijkomende kosten om de extra financiering te krijgen hoog zijn. Het huis moet namelijk getaxeerd worden en er moet een notaris worden ingeschakeld om de hypotheek in te schrijven en af te sluiten. Voor een verbouwing van bijvoorbeeld 10.000 kan het vaak niet uit om te kiezen voor een tweede hypotheek. Aan de hand van een rekensom lichten wij een voorbeeld nader toe. Hierbij gaan wij alleen uit van de rente. Voor de overzichtelijkheid laten wij de aflossing achterwege.

Een verbouwing van 15.000 doorlopend krediet of een tweede hypotheek?

Voor deze berekening gaan wij uit van fictieve voorbeeld bedragen. Het rentepercentage voor een doorlopend krediet bedraagt 7%. Een tweede hypotheek is aanzienlijk goedkoper. Wij gaan uit van een rentevast periode van vijf jaar tegen 3,75%. De taxatie kost 300 en de notaris brengt 350 in rekening. Voor het afsluiten van een tweede hypotheek moet er in ons voorbeeld 500 aan advies- en bemiddelingskosten worden betaald. Welke leenvorm is het goedkoopst in het eerste jaar uitgaande van de rentelasten?

Lasten van een doorlopend krediet: 15.000 x 7% = 1.050 aan aftrekbare rentelasten
Lasten tweede hypotheek: 15.000 + 300 + 350 + 500 = 16.150 x 3,75% = 605,63

Deze sterk vereenvoudigde berekening laat zien dat het in dit geval uit kan om te kiezen voor een tweede hypotheek. Dit wordt veroorzaakt door de grote renteverschillen. Een tweede hypotheek is goedkoper omdat de bank het huis als zekerheid voor de lening heeft. Het huis wordt het onderpand genoemd.

Kiezen voor een persoonlijke lening of een doorlopend krediet?

In plaats van een doorlopend krediet kunt u ook kiezen voor een persoonlijke lening. Het nadeel van en persoonlijke lening is dat de lening een vaste looptijd kent waarbinnen de lening afbetaald moet zijn. De persoonlijke lening wordt namelijk afgesloten voor een vooraf vastgelegde periode. De flexibiliteit van een doorlopend krediet kan ook juist een nadeel zijn.

Bijlenen op een doorlopend krediet

De rente voor een doorlopend krediet is aftrekbaar als het geleende bedrag wordt gebruikt ter financiering van de verbouwing of verbetering van het huis. Door deze voorwaarde is het niet mogelijk om bij te lenen. Na het bijlenen heeft de lening namelijk niet meer uitsluitend betrekking op een financiering voor de woning. De lening moet dus keurig worden afbetaald. De Belastingdienst kan controleren in hoeverre het totaal geleende bedrag daadwerkelijk gebruikt is voor de woning.

Rente doorlopend krediet niet aftrekbaar bij andere bestedingsdoelen

Tot 2001 was het mogelijk om de rente van consumptieve kredieten af te trekken van het inkomen. Bij het afsluiten van een lening om bijvoorbeeld een auto te kopen, kon de verschuldigde leenrente worden afgetrokken van het inkomen. Vanuit de Fiscus is ingezien dat dit een onwenselijke situatie is. Op deze manier wordt het lenen van geld namelijk gestimuleerd. De rente is nu alleen nog aftrekbaar als het geleende bedrag is gebruikt voor het verbouwen of verbetering van de eigen woning.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Rente doorlopend krediet kan aftrekbaar zijn"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 22-03-2014
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Schrijf mee!