InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Koop een huis in 2012

Koop een huis in 2012

Koop een huis in 2012 Koop een huis in 2012 als u toch hebt gewacht met de aankoop van een eigen woning. De fiscale aftrek van een huis is in 2012 nog steeds gunstig. De hypotheekrenteaftrek verandert nadelig vanaf 2013 voor nieuwe hypotheken. De overdrachtsbelasting is laag vanaf 2012. Bovendien zijn huizen goedkoper geworden en de huizenprijzen dus lager. De huren zijn per 1 juli 2012 omhoog gegaan, wat kopen aantrekkelijker maakt. In 2013 wordt de hypotheekrente voor nieuwe hypotheken beperkt, verdwijnt de hypotheekrenteaftrek voor de spaarhypotheek en het banksparen, maar is de hypotheekrente nog steeds volledig aftrekbaar voor de reeds bestaande hypotheken. Wat gebeurt er met de Nationale Hypotheekgarantie? Een huis kopen in 2012 dus, is dat verstandig? Wie in 2012 koopt en in 2013 de hypotheek weet af te sluiten, valt onder de overgangsregeling.

Een huis kopen in 2012

Velen mensen hebben in 2012 gewacht om een huis te kopen. Dit deden zo vooral door de onzekerheid op de woningmarkt. Onduidelijk was:
  • Wat met de hypotheekrenteaftrek zou gebeuren;
  • Wat er met de overdrachtsbelasting zou gebeuren;
  • Wat er met de huren zou gebeuren.

Overgangsregeling huis kopen in 2012

Als het in 2012 niet meer lukt een hypotheek af te sluiten voor een huis dat u eind 2012 koopt, gelden in 2013 toch nog de bestaande regels van hypotheekrenteaftrek uit 2012.

Onzekerheid op woningmarkt 2012 is niet goed

In zijn algemeenheid geldt dat onzekerheid op de woningmarkt niet goed is. Immers wie een huis koopt, doet daarmee een grote investering en wil geen fouten maken. Bovendien moet meestal goed met de bank worden overlegd en die bank houdt ook al niet van onzekerheden. Daar staat tegenover dat de huizenprijzen 2012 een stuk lager zijn dan in 2011 en dus veel beter betaalbaar zijn. Bovendien zullen huurders met een redelijk inkomen jaarlijks forse huurstijgingen tegemoet zien die het huren van een huis minder aantrekkelijk maken en het kopen van een woning juist aantrekkelijker.

Wat is de nationale hypotheekgarantie 2012-2013?

Het ziet ernaar uit dat de Nationale Hypotheekgarantie de komende jaren in stappen strenger wordt gemaakt waardoor u minder eenvoudig bij de aankoop van een huis tot 350.000 euro in aanmerking komt voor de Nationale Hypotheekgarantie. In 2012 hebt u nog nergens last van.

De overdrachtsbelasting structureel 2%

De overdrachtsbelasting is bij de koop van een bestaand huis een forse kostenpost. Gelukkig werd die vorig jaar tijdelijk naar 2% verlaagd, maar doordat de 6% als donkere wolk boven de markt hing, haakten mensen de laatste tijd toch weer af. Nu is er een meerderheid in de Tweede Kamer die akkoord is met een blijvende verlaging naar 2% voor de rest van 2012 en daarna. Duidelijkheid dus.

Hypotheekrenteaftrek beperkt voor nieuwe gevallen volgens annuïteitenhypotheek 2013 - 2015

De hypotheekrenteaftrek wordt in vele gevallen beperkt maar niet in alle gevallen:
  • Het geldt alleen voor nieuwe hypotheken;
  • De nieuwe systematiek veronderstelt een annuïteitenhypotheek 2015. Wie al een dergelijke hypotheek wilde, merkt dus niets van de beperking. Wel de mensen die anders een aflossingsvrije hypotheek zouden nemen.

Hoe het ook zij, de maatregelen gelden voor nieuwe hypotheken. Wie dus eind december 2012 al een hypotheek heeft, heeft daar geen last van. Een goede reden om te overwegen om nog in 2012 een huis te kopen. Bovendien betekent de nieuwe systematiek van hypotheekrenteaftrek dat fiscaal slim sparen voor de aflossing van de hypotheek op het huis via banksparen of een spaarhypotheek vanaf 2013 niet meer mogelijk is. Voor nieuwe hypotheken uiteraard.

De huren worden marktconform

Een tendens die ook duidelijk wordt ingezet is dat de huren meer marktconform moeten worden. Zeker voor mensen die wel een behoorlijke huur zouden kunnen betalen gegeven hun inkomen, maar dat niet doen. Deze tendens maakt kopen weer wat aantrekkelijker dan huren.

Conclusie koop huis in 2012

De conclusie is dat het kopen van een huis in 2012 een verstandige keuze kan zijn. In 2013 wordt het minder aantrekkelijk door een gewijzigde hypotheekrenteaftrek en wie weet wat daarna nog volgt. Ook 2015 is minder aantrekkelijk dan in 2014.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat is overdrachtsbelasting?Wat is overdrachtsbelasting?Bij het kopen van een bestaande woning, bent u overdrachtsbelasting verschuldigd. De belasting wordt geheven over de koo…
Verlaging overdrachtsbelasting als reden om huis te kopenVerlaging overdrachtsbelasting als reden om huis te kopenPer 15 juni 2011 is de overdrachtsbelasting verlaagd van 6 procent naar 2 procent. Dit is een ideale kans voor mensen di…
Overdrachtsbelasting blijvend op 2 procentOverdrachtsbelasting blijvend op 2 procentIn 2012 is besloten om de overdrachtsbelasting op twee procent te laten. In juni 2011 was de overdrachtsbelasting tijdel…
Sparen voor een eigen huisSparen voor een eigen huisIn het verleden was het gebruikelijk om een zo hoog mogelijke hypotheek af te sluiten. De bijkomende kosten bij het kope…
De overdrachtsbelasting van 6% naar 2%De overdrachtsbelasting van 6% naar 2%Wie het laatste nieuws in de gaten heeft gehouden heeft het vast al gehoord: De overdrachtsbelasting gaat omlaag, en wel…

Reageer op het artikel "Koop een huis in 2012"

Reacties

Ladydiana, 31-05-2012 15:52 #3
Is dat nu wel zeker dat de huren fors omhoog gaan dus na inkomen? En gaan ze niet aan de hypotheekaftrek zitten als ik dit jaar nog een huis koop? Wij willen kopen omdat de huren zo duur gaan worden, maar we zijn wel ik 48 mijn man is 54. Reactie infoteur, 31-05-2012
Beste Ladydiana,
1. Met de verkiezingen voor de boeg is weinig zeker, omdat een nieuw kabinet nieuwe inzichten zal hebben. Wel zeker is dat u nu nog een hypotheek kunt samenstellen zoals u wilt waarvan maximaal 50% aflossingsvrij. Vanaf 2013 wordt vereist dat uw hypotheek als u hypotheekrenteaftrek wilt, niet meer aflossingsvrij is. Dat geldt voor nieuwe hypotheken en niet de bestaande.
2. Het is niet uitgesloten dat ook voor bestaande hypotheken veranderingen zullen worden aangebracht, maar dat zullen geleidelijke veranderingen zijn.
3. Als u een huis koopt met hypotheek, is het altijd verstandig om niet tot het uiterste te gaan met lenen en de te betalen hypotheekrente. Goed koopmanschap betekent ook dat u voor uzelf een marge moet inbouwen, zodat u zich niet voortdurend ongerust hoeft te maken als er weer een ander kabinet zit.
4. Dat de huren omhoog gaan is ook een trend die niet is tegen te houden, maar dat kan samen gaan met een hogere huurtoeslag voor de lagere inkomens om het allemaal betaalbaar te houden.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Karin, 22-05-2012 18:19 #2
Goedenavond,

Hoe zit het met de nieuwe regelgeving omtrent de hypotheek, als je nu een huis koopt en de hypotheek aanvraagt, maar in 2013 de overdracht is en de al reeds aangevraagde hypotheek gaat lopen?
Gelden dan de oude regels nog of val je dan toch in de nieuwe regelgeving?
En dit met name van de hypotheekrente aftrek van een bankspaarhypotheek?

Groeten, Karin Reactie infoteur, 22-05-2012
Beste Karin,
Een hypotheek voldoet pas aan de (bestaande) regels van de eigenwoningregeling en dus de volledige hypotheekrenteaftrek als het huis van u is en uw hoofdwoning is. Daarbij wordt gekeken naar het moment van de juridische overdracht bij de notaris. Als dit in 2013 is, gelden de nieuwe regels.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Mathijs, 07-05-2012 17:02 #1
Goedendag,

wij zijn van plan om een huis te kopen, ik persoonlijk kan niks lenen bij familie maar mijn vriendin wel. mijn vader is bereid een bedrag te "lenen" aan mijn vriendin voor de aankoop van het huis. wat is de slimst fiscale oplossing hiervoor.

gr thijs. Reactie infoteur, 08-05-2012
Goedendag Mathijs,
1. Als uw vader een lening verschaft aan uw vriendin voor de koop van en huis, mag zij die rente als hypotheekrente aftrekken.
2. Uw vader mag een deel hiervan belastingvrij schenken. Dat kan tot 2012 euro belastingvrij. Een belastingvrije schenking aan u mag nog hoger zijn:

http://www.financieel.infonu.nl/geld/78547-belastingvrij-schenken-2012-2011.html

3. Om het belastingvrij schenken en de hypotheekrenteaftrek te benutten, kunt u het beste beide trajecten gescheiden houden. Dus wel de hypotheekrente betalen en via een gescheiden traject een schenking ontvangen in plaats van direct te salderen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 28-05-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Special: Banksparen 2013
Reacties: 3
Schrijf mee!