InfoNu.nl > Financieel > Belasting > De overdrachtsbelasting en BTW nieuwbouw moeten omlaag

De overdrachtsbelasting en BTW nieuwbouw moeten omlaag

De overdrachtsbelasting en BTW nieuwbouw moeten omlaag De overdrachtsbelasting was 6% voor woningen, maar is op 15 juni 2011, met terugwerkende kracht, verlaagd naar 2%, niet naar 0 helaas. Meer dan een halvering waarvan we ook in 2018 en 2019 nog profijt hebben. Enerzijds wordt in ons land eigen woningbezit gestimuleerd, anderzijds sterk belemmerd. Op een bestaande woning van 300.000 euro betaalt u minder overdrachtsbelasting, maar de btw op een nieuwbouwwoning is in 2018 nog steeds 21% btw. Verder verslechtert de hypotheekrenteaftrek en gaat in 2019 het lage btw-tarief (onderhoud, schilderen, klussen) van 6% naar 9%.

Huizen zijn zwaar belast

Huizen worden in Nederland zwaar belast, zowel de nieuwbouw als de bestaande bouw:
  • U betaalt OZB, onroerend zaak belasting, over de WOZ waarde.
  • U betaalt riool rechten.
  • U betaalt huurwaardeforfait, eigenwoningforfait.
  • U betaalt de verontreinigingsheffing.
  • U betaalt bij de aankoop van een bestaande woning overdrachtsbelasting. Bij een nieuwbouwwoning betaalt u btw. Hier komen nog notariskosten, het Kadaster en kosten hypotheek bij.

Natuurlijk is er ook de hypotheekrenteaftrek, maar dat fiscale voordeel wordt steeds kleiner en zelfs geleidelijk afgebouwd.

De btw op nieuwbouw in 2018 en 2019

Als u een nieuwbouwwoning koopt, bent u 21% aan omzetbelasting verschuldigd. Veel geld dus. Vaak zit het in de koopprijs van het huis, maar laat u niet verrassen door de btw. Het gaat immers om 21.000 euro belasting per 100.000 euro aankoopprijs.

De Overdrachtsbelasting in 2018 en 2019

Overdrachtsbelasting betaalt u bij de aankoop van een bestaand huis. Deze bedroeg 6% van de betaalde koopprijs en daalt per 15 juni 2011 met terugwerkende kracht voor een jaar naar 2%. Overdrachtsbelasting kan worden verrekend met een nieuwe koper als het onroerende goed binnen 36 maanden na aankoop weer wordt doorverkocht.

De arbeidsmarkt

De transactiekosten die moeten worden betaald om een huis te verwerven, belemmeren de mobiliteit op de arbeidsmarkt en lijken alleen maar tot doel te hebben om de Staatskas te spekken. De betaalde btw ziet u misschien bij de verkoop van het pand nog terug in een hogere verkoopprijs, maar met de overdrachtsbelasting is dat niet het geval. Werknemers met een eigen huis zullen daardoor eerder geneigd zijn om in hun huis te blijven wonen dan carrière buiten de regio te gaan maken. De overdrachtsbelasting werkt daarom in meerdere opzichten belemmerend. Onderzoek van het Centraal Planbureau geeft aan dat bij het huidige aantal van circa 800.000 verwisselingen van baan per jaar in Nederland, een verlaging van de overdrachtsbelasting van bijvoorbeeld 6% naar 5% ongeveer 12.000 extra wisselingen van baan zouden plaats vinden. Een extra mobiliteit die hard nodig is om knelpunten op de arbeidsmarkt op te lossen. De conclusies zijn afgeleid uit een vergelijking van transactiekosten en arbeidsmobiliteit voor 15 Europese landen. Het kabinet Rutte is verder gegaan door de overdrachtsbelasting naar 2% te verlagen. Daarvoor is nu met VVD, CDA, D66, GroenLinks en de ChristenUnie een meerderheid gevonden. Fantastisch voor de woningmarkt.

Geen ontslag a.u.b

Werknemers met een eigen huis blijken niet alleen binnen hun eigen regio naar eventueel ander werk te zoeken, maar ook meer honkvast te zijn. Vooral de huurder zorgt voor arbeidsmarktmobiliteit. In 2018 is de arbeidsmarkt krap en ook voor 2019 wordt een krappe arbeidsmarkt verwacht. Meer arbeidsmobiliteit en mensen die durven te verhuizen en elders een woning durven te kopen, lijkt dan ook wenselijk te zijn. Een verlaging van de heffingen zou een welkome verlichting van de lasten kunnen zijn.

Minder overdrachtsbelasting per 2011, minder btw bij verbouwing in 2013, 2014 en 2015

Het kabinet had al besloten om per 2011 de termijn voor het afdragen van de overdrachtsbelasting te wijzigen. Wie in 2011 een huis koopt en het binnen twaalf maanden doorverkoopt, hoeft alleen belasting te betalen over de eventuele winst die er met die verkoop wordt gemaakt. Een tijdelijke maatregel die sinds 2012 is opgerekt naar 36 maanden, want normaal gesproken geldt er een termijn van 6 maanden en moet worden betaald over het totale bedrag van verkoop. Bovendien betaalt u op de verbouw van een woning in de periode maart 2013 tot 1 juli 2015 geen 21 procent btw op de arbeid maar 6 procent. Dit is de tweede keer dat de verlaging van de btw op een verbouwing wordt verlengd (was 1 januari 2015).

Meer btw in 2019

Maar in 2019 gaat het lage btw-tarief juist weer omhoog naar 9%. Dit lage btw-tarief betaalt u bij woningisolatie en bijvoorbeeld het schilderen of andere klussen en onderhoud in huis. Dit onderhoud wordt in 2019 dus allemaal duurder.

Slot

Het kabinet heeft iets gedaan aan de transactiekosten op de aankoop van een bestaande woning. De verlaging naar 2% is een extra stimulans. Goed voor de woningmarkt en het zal mensen flexibeler maken om te verhuizen en dat is ook weer goed voor de arbeidsmarkt. Met een echte verlaging van de kosten zijn mensen veel eerder bereid om te verhuizen en maken starters weer een goede kans op de woningmarkt. De verhoging van de btw voor nieuwbouw is een tegenvaller en de btw-verhoging in 2019 ook.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
BTW nieuwbouw 21 procent en btw renovatie 9%BTW nieuwbouw 21 procent en btw renovatie 9%De btw op nieuwbouw bedraagt 21 procent in 2019 en het lage btw-tarief is verhoogd van 6% naar 9%. Sommige activiteiten…
De partijen en de hypotheekrenteaftrekDe partijen en de hypotheekrenteaftrekHet is altijd goed te weten waar een partij voor staat, maar als er een moment is dat we het rode potlood mogen gebruike…
Wanneer moet ik BTW afdragen?BTW, ook wel omzetbelasting genoemd, belast goederen op hun weg van de producent naar de consument. Om BTW-plichtig te z…
Btw- omzetbelasting startende ondernemerBtw- omzetbelasting startende ondernemerAls ondernemer heeft u ook te maken met de heffing van omzetbelasting of btw (belasting toegevoegde waarde). U int als o…
Wat is BTW eigenlijk?Als je een product koopt of gebruik maakt van een dienst, dan moet je hier belasting over betalingen. De overheid heft n…

Reageer op het artikel "De overdrachtsbelasting en BTW nieuwbouw moeten omlaag"

Reacties

Student, 27-05-2010 22:33 #2
In het artikel schept u onduidelijkheid over de te betalen belasting bij aanschaf van een woning. Bij de BTW zegt u: 'Als u een nieuwbouwwoning koopt, bent u 19% aan omzetbelasting verschuldigd.' Bij de overdrachtsbelasting: 'Overdrachtsbelasting betaalt u bij de aankoop van een NIEUW huis.' Bestaand huis zou beter zijn anders worden er nog minder huizen verkocht als de mensen gaan denken dat ze zowel omzetbelasting als ovb moeten betalen :-p

Verder denk ik dat het verlagen van de belastingen een goed middel is om de huizenmarkt te stimuleren maar met de benodigde bezuinigingen lijkt mij dit onwaarschijnlijk. Reactie infoteur, 20-01-2018
Beste student,
1. Ha, twee maal belasting betalen is natuurlijk al helemaal niet de bedoeling. De overdrachtsbelasting geldt inderdaad alleen maar voor de koop van een bestaand huis dat niet nieuw is opgeleverd.
2. De woningmarkt kan zeker een extra steun in de rug gebruiken door belastingen te verlagen terwijl er tot nog toe alleen maar verzwaringen in de pen zitten.
3. De aftrek van hypotheekrente is al een tijd beperkter en beperkter, ook al ontkennen vele politici dat. Als die politici al vast dat geld aan de woningmarkt terug gaven. Maar neen hoor, dat gebeurt ook al niet. Dat is voor andere leuke dingen.
4. Bekijk voor de beperking van de hypotheekrenteaftrek tot nu toe ook eens het artikel:

http://www.financieel.infonu.nl/hypotheek/8106-aftrek-hypotheekrente-is-veel-beperkter-dan-u-denkt.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Starter, 02-02-2009 14:51 #1
Of huizen zwaar belast zijn hangt af van waar je het mee vergelijkt en wat je ervoor terugkrijgt. Rioolrechten en verontreinigingsheffing horen bij het gebruik van een huis, niet het bezit, vandaar dat huurders dit ook betalen. Dat maakt koophuizen dus niet extra duur. Daarnaast kun je vaak zelf kiezen waar je je hypotheek afsluit en wie je notaris wordt. Het zijn allebei zaken die toch moeten gebeuren, voordat je uberhaupt een woning in bezit kan nemen en ook met goeie redenen.

Wat je wel oneerlijk zou kunnen noemen is het feit dat nieuwbouwhuizen relatief goedkoper zijn dan bestaande woningen. BTW is geen onderscheider en alle overige kosten ook niet. Je moet echter wel meer aan de notaris en aan de overheid betalen.

Ik ben het niet oneens met het feit dat de kosten die vooral aan de overheid betaald moeten worden omlaag kunnen, maar het stukje zelf mag wel wat genuanceerder. Het bevestigt uw standpunt namelijk niet, het ondermijnt het eerder.

* u betaalt woz,
* u betaalt rioolrechten,
* u betaalt huurwaardeforfait,
* u betaalt verontreinigingheffingen, en
* u betaalt bij de aankoop van een bestaande woning overdrachtsbelasting. Bij een nieuwbouwwoning betaalt u BTW. Hier komen nog notariskosten, het Kadaster en kosten hypotheek bij. Reactie infoteur, 20-01-2018
Beste Starter,
Punt is dat de portemonnee op een gegeven moment toch leeg raakt. Wat minder belasting op het eigen huis zou zeker helpen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 21-08-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Overdrachtsbelasting
Reacties: 2
Schrijf mee!