Overdrachtsbelasting 2020 ook 2%, in 2021 voor starters 0

Overdrachtsbelasting 2020 ook 2%, in 2021 voor starters 0 De overdrachtsbelasting is permanent verlaagd naar 2% voor particuliere woningen en wordt voor starters in 2021 gelijk aan 0%. Dit maakt het kopen van een huis in 2020 en 2021 een stuk goedkoper. Voor bedrijfsonroerend goed bedraagt de overdrachtsbelasting 6% in 2020 en 8% in 2021. Als u een woning hebt gekocht in 2020 mag u deze met een gedeeltelijke vrijstelling doorverkopen op voorwaarde dat de woning binnen zes maanden wordt doorverkocht. U kunt de betaalde overdrachtsbelasting dus soms zelfs nog terugkrijgen. Beleggers gaan in 2021 meer betalen.

Wel of geen overdrachtsbelasting betalen in 2020 en 2021?

Overdrachtsbelasting 2020 is 2 %

De overdrachtsbelasting voor woningen bedraagt in 2020 en 2021 2%. Dat is de hoofdregel. Voor beleggers en starters op de woningmarkt gelden er andere regels. Eem lagere overdrachtsbelasting tikt aan. Het maakt nogal wat uit of u 6% of 2% betaalt. Wie 4% minder hoeft te betalen om een huis te kopen, merkt dat meteen in de portemonnee en zal daardoor eerder bereid zijn om te verhuizen. Voor de woningmarkt en huizenmarkt is dit een stimulans. Voor starters op de woningmarkt gaat de overdrachtsbelasting in 2021 naar nul procent (2.000 euro winst op elke 100.000 euro aan koopprijs).

Huizenmarkt is economisch belangrijk

De huizenmarkt is om een aantal redenen economisch erg belangrijk:
  • Veel mensen hebben hun werk in de bouw of in de toeleverende bedrijven;
  • Mensen die in de bouw werkloos worden, betalen minder belasting en hebben recht op een uitkering. Dit komt de staatskas niet ten goede;
  • Er is veel vraag naar nieuwe woningen.
  • Het Klimaatakkoord vraagt om duurzame woningen, dat betekent meer nieuwbouw en meer vernieuwbouw (verbetering bestaande woningen).
  • Niemand ziet graag de waarde van zijn huis dalen, want dat is kapitaalvernietiging;
  • Een huis dat minder waard is, wordt minder goed onderhouden;
  • Iedereen blijft als het economisch slechter gaat, zitten waar hij zit. Gebrek aan mobiliteit is weer slecht is voor de arbeidsmarkt;
  • Als meer mensen hun hypotheek niet kunnen betalen, heeft Nederland een probleem.

Het overdrachtsbelastingtarief voor woningen

Een overdrachtsbelasting van 2% geldt voor de volgende woningen en aanhorigheden:
  • De aankoop van een eigen woning (de woning waar u woont of gaat wonen).
  • De aankoop van een tweede woning of recreatiewoning.
  • Een verhuurde woning in box 3 of een tijdelijk leegstaande woning.
  • Een bedrijfswoning.

Dit alles is inclusief een tuin, bijbehorende garage, schuur, serre, aan- of uitbouw, schutting of tuinhek.

Soms hoeft u geen overdrachtsbelasting te betalen

Geen overdrachtsbelasting betaalt u in de volgende gevallen:
  • Als u onroerend goed erft.
  • Als u eigenaar wordt doordat u trouwt, een partnerschap laat registreren of gaat scheiden.
  • Als u een onroerende zaak uitbreidt of verbouwt, hoeft u daarover geen overdrachtsbelasting te betalen.
  • In 2021 betalen starters geen overdrachtsbelasting.

Overdrachtsbelasting kan wordt deels afgeschaft in 2021

De overdrachtsbelasting wordt wel gezien als een boete op verhuizen. Sommige pleiten voor een verdere verlaging of zelfs het afschaffen van de overdrachtsbelasting. Het afschaffen van de overdrachtsbelasting zou onderdeel kunnen zijn van een nieuw belastingstelsel. Hierop wacht het kabinet Rutte 3 kennelijk niet meer. Starters hoeven vanaf 1 januari 2021 niet langer overdrachtsbelasting te betalen, beleggers gaan op hun belegging in woningen 8% overdrachtsbelasting betalen.

Huis doorverkopen binnen zes maanden in 2020 of 2021, wat dan?

Bij de doorverkoop van een woning in 2020 en 2021 geldt:
  • Er is een termijn van zes maanden waarbinnen de woning met een gedeeltelijke vrijstelling van overdrachtsbelasting kan worden doorverkocht.

Overdrachtsbelasting terugkrijgen

In beide gevallen zal de verkoper proberen om het voordeel dat de koper kan behalen zelf te innen door met de verkoper af te spreken dat hij het belastingvoordeel aan de verkoper overmaakt. Of dit de verkoper ook lukt is vaak een kwestie van onderhandeling. In een krappe woningmarkt krijgt de verkoper vaak gelijk, omdat er veel interesse voor de woning zal bestaan. De woningmarkt zal ook in 2021 krap zijn, een meevaller voor startende jongeren op de woningmarkt is dat voor hen de overdrachtsbelasting wordt afgeschaft.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De overdrachtsbelasting en BTW nieuwbouw moeten omlaagDe overdrachtsbelasting en BTW nieuwbouw moeten omlaagDe overdrachtsbelasting voor woningen bedraagt 2%, niet 0% helaas. Enerzijds wordt in ons land eigen woningbezit gestimu…
Wet Hillen afgeschaft (hypotheekrenteaftrek)Wet Hillen afgeschaft (hypotheekrenteaftrek)De Wet Hillen is in 2019 afgeschaft. Het kabinet Rutte 3 neemt voor de woningmarkt een aantal fiscale wijzigingen die gr…
Overdrachtsbelasting betalenOverdrachtsbelasting betalenOverdrachtsbelasting: wie een eigen woning of grond koopt, krijgt hiermee te maken. Maar ook in andere gevallen is soms…
Prognose verwachting huizenprijzen 2020 (woningmarkt 2020)Prognose verwachting huizenprijzen 2020 (woningmarkt 2020)Wat gaan de huizenprijzen 2020 en woningmarkt 2020 doen na het herstel in 2019? Wat is de prognose en verwachting voor d…

Belastingen: Resultaat uit overige werkzaamhedenBelastingen: Resultaat uit overige werkzaamhedenHeeft u inkomen als freelancer of gastouder? Of had u andere bijverdiensten? Dan hebt u mogelijk inkomsten uit overig we…
Aftrek rijksmonument 2021Aftrek rijksmonument 2021Wat is de aftrek voor een rijksmonument in 2021 bij de Belastingdienst? Hoeveel u mag fiscaal aftrekken voor uw rijksmon…

Reageer op het artikel "Overdrachtsbelasting 2020 ook 2%, in 2021 voor starters 0"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 27-08-2020
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Hypotheek 2020
Schrijf mee!