InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Hoe krijg ik mijn hypotheek rond in 2017?

Hoe krijg ik mijn hypotheek rond in 2017?

Hoe krijg ik mijn hypotheek rond in 2017? Hoeveel hypotheek krijg ik maximaal in 2016 en 2017 en hoe krijg ik dan mijn hypotheek rond? Wat is daarbij een werkgeversverklaring of intentieverklaring en hoe kan die u helpen bij een hypotheek? Ook de Nationale Hypotheekgarantie is een grote hulp. Gebruik uw recht op hypotheekrenteaftrek. Verkijkt u zich niet op de lasten van een eigen huis. U hebt de hypotheekrente, de verzekeringen, de belastingen.

Hoe krijg ik mijn hypotheek rond?

De rol van de overheid op de Nederlandse vastgoedmarkt is altijd groot geweest. De overheid bepaalt waar gebouwd kan gaan worden, stelt allerlei regulerende eisen en komt tussen beiden met subsidies en fiscale regelingen. De politiek doet wel alsof de markt regeert, maar de overheid heeft daarbij nog altijd een flinke vinger in de pap. Banken op hun beurt stellen vele eisen:
  • Voldoende inkomen of vermogen hebben;
  • Een werkgeversverklaring of intentieverklaring kunnen overleggen;
  • Een gezondheidsverklaring als er ook een verzekering wordt afgesloten;
  • Informatie over uw betaalverleden.

Wat is een werkgeversverklaring?

Ook de werkgeversverklaring van uw werkgever kan van belang zijn om een hypotheek snel rond te krijgen. In een werkgeversverklaring geeft de werkgever vooral te kennen wat voor aanstelling u heeft, of dat tijdelijk is of en hoe uw inkomen is samengesteld. Dat is voor een hypotheekverstrekker zeer belangrijke informatie. Hoe degelijker de verklaring is, hoe sneller de hypotheek kan worden afgesloten. De werkgeversverklaring is drie maanden geldig. Daarna kunnen zich omstandigheden voordoen waardoor de werkgeversverklaring moet worden bijgesteld.

Wat is een intentieverklaring?

Als u geen vaste baan hebt, zal geen werkgeversverklaring worden gegeven, maar kan de werkgever een intentieverklaring afgeven. In essentie is dit een verklaring voortzetting dienstverband, wat de bank meer zekerheden geeft. Een werkgeversverklaring of intentieverklaring kan u enorm helpen om een hypotheek te krijgen, probeer dus een intentieverklaring van de werkgever te krijgen.

Vastgoed en de huurmarkt

De huurmarkt wordt vooral geregeerd door een puntenstelsel. De doorstroming is er gering, waardoor er lange wachtlijsten ontstaan. In het geliberaliseerde deel van de huurmarkt zijn de huren vaak onbetaalbaar. In de huursector heeft u ook te maken met wachtlijsten waardoor het kopen van een huis alleen maar aantrekkelijker wordt. Tot slot gaan de huren in 2016 en 2017 weer omhoog.

Vastgoed en de koopmarkt

Wie een huis wil kopen krijgt niet alleen te maken met allerlei regels, maar merkt ook dat de overheid in belangrijke mate het inkomen opsnoept. Van de gemiddelde huizenbezitter in ons land bestaat ongeveer 50% van de woonlasten uit hypotheeklasten en de rest uit belastingen, heffingen en energielasten. Denk aan de onroerende zaak belasting OZB, de rioolheffing, de reinigingsheffing en de waterschapslasten, maar het een overzicht van alle aftrekbare kosten eigen woning 2016 is eveneens lang en dat compenseert het een beetje. En daar verkijken nogal wat mensen zich op. Vooral de starters natuurlijk.

Hypotheek voor starters

Nogal wat starters krijgen om deze redenen de hypotheek niet rond. De hypotheeknorm volgens het Nibud ligt bij minimuminkomens ongeveer net 3 keer het bruto jaarinkomen bij een hoge rentestand. Bij een bruto jaarinkomen van 100.000 is dat ruim 5,5 maal dat inkomen, maar dan bij een bij een lage rentestand. Maar daarmee redden starters het vaak niet. Om hun favoriete nieuwbouwwoning te bemachtigen willen ze vaak de maximale hypotheek en gaan er te gemakkelijk van uit dat dit wel zal lukken. Erg vervelend kan het worden wanneer in het voorlopige koopcontract geen ontheffing is opgenomen voor het geval dat de financiering niet rond komt. In dat geval zal men 10% van de aankoopsom moeten storten en die ook kwijt zijn aan de verkopende partij.

Belangrijkste vragen aankoop huis en afsluiten van een hypotheek

Wie een huis wil kopen, informeert zich dus goed en beantwoordt de volgende vragen:
  • Wat zijn de totale woonlasten van het huis?
  • Hoeveel hypotheek is voor mij betaalbaar en haalbaar?
  • Bedenk dat ook het onderhoud voor u rekening is en zorg dus voor een financiële buffer.
  • Bekijk de verschillende huizensites goed. Het geeft een goede indruk van de prijzen die in de buurt worden gevraagd. Vraag eerst naar het tarief, voordat u met een makelaar in zee gaat.
  • Vraag u zich af of in uw situatie kopen echt goedkoper en beter is dan huren.
  • Vraag de Nationale Hypotheekgarantie aan, de NHG-grens gaat wel verder omlaag in 2015, 2016, 2017.

Slot

Laat u zich ook goed adviseren. Zo bent u voor de adviseur een veel betere gesprekspartner en is de kans op een betaalbare hypotheek veel groter.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Lagere maximale hypotheek in 2014Lagere maximale hypotheek in 2014In de lijn van de trend van de laatste jaren wordt de maximaal te verstrekken hypotheek verder verlaagd in 2014. Er is m…
Meer hypotheek tweeverdieners 2017 en 2018Meer hypotheek tweeverdieners 2017 en 2018Tweeverdieners let op, met twee inkomens is in 2016, 2017 en 2018 meer hypotheek mogelijk. Door de nieuwe voorwaarden va…
Hypotheekwijzigingen 2014Hypotheekwijzigingen 2014In 2014 wordt een aantal wijzigingen voor hypotheekverstrekking van kracht. Niet alleen zal men minder kunnen lenen voor…
Hoeveel hypotheek krijg ik maximaal in 2017?Hoeveel hypotheek krijg ik maximaal in 2017?Berekenen hoeveel hypotheek u maximaal kunt krijgen in 2017. Hoeveel u kunt lenen, dat kunt u zelf ook berekenen. De mee…
Hoeveel hypotheek kan ik maximaal krijgen?Hoeveel hypotheek kan ik maximaal krijgen?Hoeveel hypotheek je kunt krijgen hangt onder andere af van je inkomen, en het inkomen van je partner. Op verschillende…

Reageer op het artikel "Hoe krijg ik mijn hypotheek rond in 2017?"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 01-01-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Special: Nationale Hypotheek Garantie
Schrijf mee!