InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > NHG later aan hypotheek toevoegen

NHG later aan hypotheek toevoegen

Om een hypotheek te kunnen sluiten onder de condities van de Nationale Hypotheek Garantie (NHG), moet er aan bepaalde voorwaarden worden voldaan. Die voorwaarden hebben bijvoorbeeld betrekking op het bedrag dat maximaal verstrekt kan worden op basis van het inkomen, en er geldt ook een maximale koopsom waar een huis voor gekocht kan worden. In het geval er niet aan de voorwaarden van de NHG wordt voldaan, is het soms nog wel mogelijk om een hypotheek te sluiten, maar niet met NHG. De bank is bereid om u en dergelijk bedrag te lenen op basis van hun acceptatievoorwaarden. Op basis van de berekening van de NHG kan blijken dat het bedrag niet geleend kan worden. Vervolgens ontstaat de situatie dat u het benodigde bedrag wel kunt lenen, maar niet onder de condities van de NHG.

Voordelen van de NHG?

Bij het afsluiten van een hypotheek met NHG, hebt u recht op een lagere hypotheekrente. Dit komt doordat de NHG eigenlijk een garantie is voor de bank. Bij het sluiten van een hypotheek met NHG, kan de bank in bepaalde gevallen aankloppen bij de NHG, indien het huis noodgedwongen verkocht is en er resteert een restschuld. Bij een reguliere hypotheek moet de bank het geld gaan verhalen bij de klant (die waarschijnlijk niet over het geld beschikt om de bank terug te betalen). Het voordeel voor de klant is dat de hypotheekrente een stuk lager ligt.

Wat is het verschil in hypotheekrente tussen een hypotheek met, en zonder NHG?

De bank voert een eigen beleid met betrekking tot de hoogte van de hypotheekrente. Hierdoor zijn er grote verschillen in tarieven tussen de banken en verzekeraars. Het verschil in voordeel van een hypotheek met NHG, verschilt dus ook sterk. Daarnaast is het verschil ook afhankelijk van de lengte van de rentevaste periode. Het maximale voordeel kan oplopen tot 0,85 procent.

Bij het sluiten van een tweede hypotheek, NHG alsnog toevoegen

Bij een gesloten hypotheek, hebt u later de mogelijkheid om alsnog NHG toe te voegen. Mogelijk bestond er hier eerst geen recht op, maar zodra het wel het geval is, kan NHG worden toegevoegd. Indien u gaat verbouwen, kunt u voor de tweede hypotheek NHG aanvragen. Dit zal niet alleen worden toegepast op de tweede hypotheek, maar zal op het volledige hypotheekbedrag betrekking hebben.

Hierdoor kan de situatie ontstaan, dat u een extra bedrag leent aan hypotheek, maar de maandlasten gaan omlaag. Door het renteverschil wordt de eerste hypotheek goedkoper.

Tweede hypotheek bij dezelfde geldverstrekker

De meeste mensen zullen ervoor kiezen om de tweede hypotheek af te sluiten bij dezelfde bank waar ook de eerste hypotheek loopt. Voor een tweede hypotheek kunt u echter ook aankloppen bij een andere bank. De verschillen in hypotheekrente kunnen namelijk groot zijn. Dit geldt zeker in het geval de tweede hypotheek een substantieel bedrag is waarbij elke procentpunt extra hoge maandlasten met zich meebrengt.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "NHG later aan hypotheek toevoegen"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 29-07-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Schrijf mee!