InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > WOZ & pas ook op voor de aanmaningskosten van de gemeente

WOZ & pas ook op voor de aanmaningskosten van de gemeente

WOZ & pas ook op voor de aanmaningskosten van de gemeente De nieuwe WOZ-waarde 2019 is (bijna) bekend. Daarmee kent u ook de aanlag onroerend goed, OZB, en andere de gemeentelijke heffingen. Alsof dat niet genoeg is, is de gemeente er als de kippen bij om u een naheffing te sturen wanneer u een dag te laat bent met betalen. Want het moment van ontvangst door de Gemeentelijke belastingdienst geldt als moment van betaling, niet het moment dat u het geld hebt overgemaakt. Let daar op. Wat is de waarde van uw woning, is de WOZ-waarde wel een goede weergave volgens u? U kunt altijd bezwaar maken.

Gemeentelijke heffingen 2018 en 2019

In het voorjaar vallen de aanslagen met de gemeentelijke heffingen weer in de bus. De aanslag onroerend goed, de verontreinigingsheffing en de rioolheffing. U moet op twee dingen letten:
  • Maak tijdig bezwaar tegen de hoogte van de heffingen als u het er niet mee eens bent.
  • Let op de eventuele aanmaningskosten van de gemeente

Zes weken termijn om bezwaar te maken

De gemeente geeft u zes weken de tijd om eventueel bezwaar tegen de heffingen aan te tekenen. Let daar op, want een dag te laat is gewoon een jaar verloren. Toch kunnen er vele redenen zijn, om bezwaar aan te tekenen. De waarde kan veel te hoog zijn ingeschat. Niet zo vreemd want de gemeente verdient er vaak goed aan, terwijl de taxateurs er nauwelijks aan verdienen en dus zo snel mogelijk hun taxatie willen afronden.

Bezwaar maken geen WOZ-beschikking

Beide aspecten bevorderen een zorgvuldige taxatie evident niet. Als dingen sterk zijn veranderd ten opzichte van een eerder jaar, of de referentie woningen zijn absoluut niet vergelijkbaar met uw onroerend goed, dan is bezwaar aantekenen betrekkelijk eenvoudig. Waarom zou u dat dan niet doen. Lees het taxatieverslag van de gemeente goed. De WOZ waarde werkt namelijk in allerlei andere heffingen door, zoals het eigenwoningforfait bij de aangifte inkomstenbelasting, maar ook de waterschapsheffing. Bovendien bestaat de indruk dat een algemene prijsstijging van woningen uit de buurt, bovenop de eerdere taxatie van uw vastgoed worden gezet. Hierdoor werkt in feite een te hoge taxatie uit een eerder jaar eeuwig door in de taxaties van volgende jaren.

Aanmaningskosten WOZ

Op het aanslagbiljet gemeentelijke belastingen staan twee verval termijnen. Voor de eerste vervaltermijn moet u ten minste de helft van het totale aanslag bedrag voldoen. Doet u dat niet, bijvoorbeeld omdat u denkt alles in één keer te betalen op de tweede vervaltermijn, dan is de gemeente er als de kippen bij, om u een aanmaning met aanmaningskosten te sturen. Minimaal de helft moet dus op de eerste vervaltermijn bij de Gemeentelijke Belastingdienst binnen zijn, en dus een dag of wat eerder zijn overgemaakt. Het bedrag, inclusief de kosten voor de aanmaning, moet binnen 10 dagen na dagtekening door de Belastingdienst zijn ontvangen. Anders volgen nog meer kosten. Wie bezwaar heeft aangetekend, moet zorgen dat minimaal de helft van het niet bestreden bedrag is overgemaakt. Anders volgen eveneens aanmaningskosten en misschien ook wel een invorderingsrente. Wees dus alert.

WOZ-waarde in 2018 en 2019

De aanslag onroerend goed stijgt in een aantal gemeenten telkens fors, ook al zal de WOZ-waarde in de meeste gevallen in 2019 hoger zijn dan in 2018. Een aantal gemeente schroeft ook nog de OZB op om voldoende belasting binnen te krijgen. De WOZ waarde van het huis voor de duurdere woningen werkt sterk door in het eigen woning forfait, voorheen huurwaardeforfait genoemd. Ook in 2019 zal de aanslag WOZ zeer waarschijnlijk tegen vallen. Daardoor gaat u waarschijnlijk ook meer huurwaardeforfait in 2019 gaat betalen. De belastingen op de eigen woning stijgen dus weer.

Slot

Bezwaar maken tegen de geschatte WOZ-waarde loont meer dan ooit en eenvoudiger geworden. Eerder besloot de Hoge Raad al dat de bezwaardrempel moet komen te vervallen. Eerst was het zo dat u alleen nog maar bezwaar kon maken als de door u geschatte waarde een fors bedrag lager was dan de schatting van de gemeente. Nu mogen gemeenten niet meer een drempel hanteren. Krijgt u een aanslag onroerend goed, WOZ en OZB, maak bezwaar als u het niet met de geschatte waarde eens bent en dit in uw nadeel is.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Het eigenwoningforfait 2018 en 2019 - aanslag onroerend goedHet eigenwoningforfait 2018 en 2019 - aanslag onroerend goedHet eigenwoningforfait 2018 en 2019 is een forse bijtelling bij uw inkomen. De hoogte van dit forfait hangt direct af va…
Eigenwoningforfait betekent minder hypotheekrenteaftrekEigenwoningforfait betekent minder hypotheekrenteaftrekDoor een hogere eigenwoningforfait (huurwaardeforfait) minder hypotheekrenteaftrek: uw hypotheekrente minus eigenwoningf…
Eigenwoningforfait 2019Eigenwoningforfait 2019Met de publicatie van de Miljoenennota 2019 (Prinsjesdag 2018) is nu ook het eigenwoningforfait 2019 bekend. Door de hog…
Huurwaardeforfait 2019 berekenenHuurwaardeforfait 2019 berekenenHet huurwaardeforfait 2019 is een bijtelling bij uw inkomen 2019 als u een eigen woning hebt. Alsof u niet al genoeg ink…

Reageer op het artikel "WOZ & pas ook op voor de aanmaningskosten van de gemeente"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 02-01-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Special: WOZ 2019
Schrijf mee!