NHG-grens verder omhoog (2020 en 2021)

NHG-grens verder omhoog (2020 en 2021) De Nationale Hypotheek Garantie is nauwelijks meer weg te denken voor wie een huis wil kopen. Maar om met deze garantie te kunnen kopen moet u wel aan de voorwaarden voldoen en die voorwaarden veranderen regelmatig. Een belangrijke voorwaarde is dat het aankoopbedrag van uw huis niet hoger mag zijn dan de NHG-grens. En die grens voor de Nationale Hypotheekgarantie en uw hypotheek bedraagt in 2021 325.000 euro (vanaf 1 januari 2020 310.000 euro). De NHG-premie is in 2021 onveranderd ten opzichte van 2020.

NHG-grens per 1 januari 2020 en 2021

Per 1 januari 2020 bedraagt de NHG-kostengrens 310.000 en deze stijgt in 2021 naar 325.000. Dat lijkt een fors bedrag, maar deze grens heeft ook al hoger gelegen en bedroeg in 2011 bijvoorbeeld 350.000. Sindsdien zijn de woningen bovendien duurder geworden. Als u energiebesparende maatregelen meefinanciert is de grens 328.600 in 2020 en 344.500 in 2021.

Wat hebt u aan de NHG?

Een hypotheek afsluiten met NHG geeft een extra zekerheid, een extra borgstelling. Daardoor zijn banken bereid om een lagere hypotheekrente in rekening te brengen. De NHG biedt een vangnet als een hypotheek niet meer kan worden betaald, doordat
  • Een relatie stopt.
  • U arbeidsongeschikt of werkloos wordt.
  • De partner is overleden.

De NHG denkt mee en bekijkt samen met de hypotheekverstrekker of er mogelijkheden zijn om de hypotheek weer toch betaalbaar te maken, zodat u in bovengenoemde gevallen niet direct uw woning hoeft te verlaten. Is verkoop van de woning de enige oplossing om uit de problemen te komen en blijft er dan een restschuld over, dan kan de NHG deze restschuld kwijtschelden.

Criteria voor kwijtschelding restschuld

De belangrijkste criteria voor kwijtschelding zijn:
  • U bent te goeder trouw bent geweest.
  • Er is geen sprake van verwijtbaar handelen.
  • U hebt volledig meegewerkt om tot een zo goed mogelijke terugbetaling van de hypotheek te komen.
  • U hebt de woning in een goede staat gehouden.
  • U hebt geprobeerd om de woning voor een zo hoog mogelijk bedrag te verkopen.

NHG-premie 2020 en 2021

De NHG-premie bedraagt in 2020 en 2021 0,7% van het hypotheekbedrag.

NHG-grens, hoeveel garantie in 2020 en 2021?

De NHG-grens is gekoppeld aan de ontwikkeling van de gemiddelde huizenprijs en die stijgt. Omdat ook de huizenprijzen stijgen is het goed verklaarbaar dat deze NHG-grens in 2021 is verhoogd naar 325.000. We gaan geleidelijk naar de meer normale niveaus terug. Wel heeft de NHG de berekening aangepast. In 2021 is de NHG-kostengrens van 325.000 gebaseerd op de koopsommen uit de afgelopen drie jaar waardoor stijgingen van de huizenprijzen trager in de kostengrens tot uitdrukking komen.

Grens Nationale Hypotheek Garantie is voor koper en verkoper belangrijk

Wie een hypotheek kan afsluiten met Nationale Hypotheek Garantie betaalt een lagere hypotheekrente dan voor wie dat niet mogelijk is. Dat betekent dat een koopsom in de range tussen 300.000 en 325.000 populair is, voor zowel de kopers als verkopers op de woningmarkt. Wie als verkoper denkt een iets hogere vraagprijs dan de NHG-grens te kunnen vragen, loopt het risico dat het veel langer zal duren voordat de woning verkocht is. Dit betekent dus dat een verhoging van de grens Nationale Hypotheek Garantie verkopers direct in de portemonnee kan raken en niet alleen de koper van een woning. Bovendien kan een verhoging van de NHG een prijsopdrijvend effect hebben.

Beide partners hebben een inkomen

Als beide aanvrager van een NHG-hypotheek een inkomen hebben, telt het tweede inkomen in 2021 voor 90% mee bij de aanvraag, dit was in 2020 nog 80%.

Overstappen naar een NHG-hypotheek

Wie al een hypotheek heeft zonder NHG kan besluiten om een aanvraag in te dienen voor een hypotheek met NHG (oversluiten hypotheek). De NHG zal de aanvraag dan ook beoordelen op het punt of inwilliging van het verzoek nodig is om het behoud van de woning voor de klant mogelijk te maken of nodig is om een bestaande aflossingsvrije hypotheek (deels) om te zetten naar een hypotheek met aflossing. Dat een klant met NHG goedkoper uit is (lagere rente) is niet voldoende.

Overlijdensrisicoverzekering niet verplicht

Als u een hypotheek afsluit met Nationale Hypotheek Garantie, dan is een overlijdensrisicoverzekering niet meer verplicht, ook niet zodra de hypotheek meer dan 80% van de waarde van de woning bedraagt. Een hypotheekverstrekker kan wel als eis hebben dat u een overlijdensrisicoverzekering afsluit.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "NHG-grens verder omhoog (2020 en 2021)"

Reactie

Martijn Schrievers, 11-03-2015 18:01 #1
Beste

Hoe hoog ligt de nhg grens momenteel?
En zijn er nog andere mogelijk heden om toch met ngh en hypotheek af te sluiten mocht de aankoop hoger als de grens liggen?

Vriendelijke groeten Reactie infoteur, 21-09-2020
Beste Martijn Schrievers,
Tot 1 januari 2021 ligt de grens op 310.000 euro.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 18-10-2020
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Special: Nationale Hypotheek Garantie
Reacties: 1
Schrijf mee!