InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Hypotheekregels en financiering eigen woning 2020

Hypotheekregels en financiering eigen woning 2020

Hypotheekregels en financiering eigen woning 2020 Weer is er hypotheeknieuws, weer zijn er nieuwe regels voor de eigen woning in 2020. In hoofdzaak gaat het om veranderingen die de financiering van de koop van een eigen woning inclusief kosten koper moeilijker maken. De maximale hypotheek gaat in 2020 omlaag en er is minder hypotheekrenteaftrek voor de hogere inkomens. Met welke regels krijgt u in 2020 te maken en gelden die alleen voor nieuwe hypotheken, hoe veranderen de belastingen op een eigen huis?

Veranderingen eigen woning 2020

Nieuwe hypotheekregels financiering eigen woning 2020

Het hypotheeknieuws begint een gewoonte te worden: elk jaar zijn er weer nieuwe regels waarmee u te maken krijgt. Ook in 2020 is dat het geval. Het meeste merkt hiervan degene die in de huidige woningmarkt een nieuwe woning koopt en de kosten van aankoop moet financieren, maar ook wie aan het begin van 2020 al een woning heeft, kan met nieuwe regels te maken krijgen. Alle beetjes bij elkaar kunnen u aardig wat geld kosten.

Maximale hypotheek in 2020 omlaag

De maximale hypotheek bedraagt in 2020 100% van de waarde van uw woning. Dat betekent dat u eigen geld nodig hebt, omdat er nog allerlei bijkomende kosten zijn die bij de aankoop van een woning worden gemaakt. Denk aan de aankoopkosten zoals de kosten van makelaar, notaris en hypotheekakte. Concreet betekent deze aanscherping bij de financiering dat u op een woning van 250.000 euro in 2020 2.500 euro extra geld moet meenemen. Dat lijkt mee te vallen, maar zal vele starters zwaar vallen.Er is nog wel wat extra ruimte (maximaal 9.000 euro) mogelijk als u energiebesparende maatregelen wilt nemen en die wilt financieren met uw hypotheek.

Nationale hypotheekgarantie 2020 omhoog

Bij de Nationale Hypotheekgarantie wordt een dalende trend omgebogen, de hoogte van de Nationale Hypotheekgarantie gaat omhoog naar 310.000, 20.000 meer dan in 2019. Omdat dit inclusief 6% financieringskosten is, betekent dat dat u in 2020 een woning kunt kopen van maximaal 291.400 euro. Voor woningen met energiebesparende voorzieningen is de kostengrens 6% hoger, namelijk 328.600. De voordelen van de Nationale Hypotheekgarantie zijn kleiner dan een paar jaar terug, zo wordt een restschuld veel moeilijker kwijtgescholden, maar deze garantie kan u wel nog flink schelen in de hoogte van de hypotheekrente. Starters kunnen met de Nationale Hypotheekgarantie iets meer hypotheek krijgen.

Hypotheekrenteaftrek hogere inkomens 2020 daalt verder

De hypotheekrenteaftrek daalt niet alleen door een dalende hypotheekrente maar ook door belastingmaatregelen. Zo kunnen huishoudens met een inkomen in de belastingschijf van 49,5% weer iets minder aftrekken in 2020, 46%. Een voordeel is dat het eigenwoningforfait in 2020 iets daalt.

WOZ-waarde 2020 omhoog

De huizenprijzen zijn in 2019 gestegen en dat betekent dat de WOZ-waarde van uw woning in de gemeentelijke beschikking 2020 omhoog gaat. Dat zal in de meeste gevallen maar één ding betekenen: u gaat meer onroerende zaakbelasting, waterschapsbelasting en andere lokale lasten betalen in 2020. Hoeveel meer, is van gemeente tot gemeente verschillend.

Restschuld financieren met uw hypotheek

Banken zijn soepeler geworden met het meefinancieren van een restschuld bij de aankoop van een nieuwe woning. De rente op deze restschuld mag u gedurende vijftien jaar fiscaal aftrekken. Ook in 2020 mag u, als u jonger bent dan 40 jaar, een belastingvrije schenking ontvangen voor uw eigen woning van maximaal ruim 100.000 euro.

Tweeverdieners en een hypotheek

Tweeverdieners hebben in 2020 een voordeel. Het het tweede inkomen (van de partner) wordt voor 60% meegeteld. Dit maakt een hogere hypotheek op basis van beide inkomens mogelijk.

Definitief energielabel 2020

Wie in 2020 een huis verkoopt of verhuurt moet zorgen dat hij in het bezit is van een definitief energielabel 2020. Het voorlopig energielabel eigen woning werd u al in het voorjaar 2015 toegestuurd.

Financiering eigen woning weer moeilijker in 2020

Terwijl enerzijds de huizenprijzen stijgen, worden de regels om een nieuwe financiering te regelen elk jaar moeilijker, gaat de belasting omhoog en wordt de hypotheekrenteaftrek minder. Laat u dus altijd goed bij uw keuze adviseren.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
NHG-grens verder omhoog (2018, 2019 en 2020)NHG-grens verder omhoog (2018, 2019 en 2020)De Nationale Hypotheek Garantie is nauwelijks meer weg te denken voor wie een huis wil kopen. Maar om met deze garantie…
Grens Nationale Hypotheekgarantie NHG januari 2020 omhoogGrens Nationale Hypotheekgarantie NHG januari 2020 omhoogWie in 2020 een huis wil kopen, kan rekenen op een hogere kostengrens. Vanaf 1 januari 2020 stijgt de grens van de Natio…
Verplichte vrije dagen 2019 en 2020 en schoolvakantiesVerplichte vrije dagen 2019 en 2020 en schoolvakantiesWat zijn in 2019 en 2020 de verplichte vrije dagen en schoolvakanties, wat zijn de data? Wie werkt heeft bovenop deze ve…
Basisverzekering 2020 uitgebreidBasisverzekering 2020 uitgebreidDe basisverzekering 2020 wordt per 1 januari 2020 uitgebreid. Er gaan geen behandelingen uit de basisverzekering die ook…

Reageer op het artikel "Hypotheekregels en financiering eigen woning 2020"

Reactie

W. J., 25-09-2019 11:56 #1
Beste Zeemeeuw,

Ik wil graag mijn huidige woning in 2020 die nu ongeveer 100.000 overwaarde heeft met een resterende aflossingsvrije lening van 150.000 gaan verkopen en een nieuwe huis van 400.000 kopen met een nieuwe hypotheek. Welk bedrag op de nieuwe hypotheek is dan nog aflossingsvrij en de rente van welk bedrag fiscaal aftrekbaar? Alvast bedankt voor je antwoorden. Reactie infoteur, 28-09-2019
Beste W.J.
1. Een aflossingsvrije hypotheek mag maximaal 50% van de waarde zijn (200.000 euro). Hiervan kunt u wellicht 150.000 aan oude hypotheek meenemen, waarvan de hypotheekrente aftrekbaar is als u deze hypotheek al vóór 2013 had. Nog eens 50.000 euro extra aflossingsvrij is niet aftrekbaar.
2. Als u niet eerder een hypotheek hebt gehad is de maximale hypotheek met een aftrekbare hypotheekrente gelijk aan 300.000 euro.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 20-09-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Special: Hypotheek 2019
Reacties: 1
Schrijf mee!