InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Hypotheek van A tot Z

Hypotheek van A tot Z

Hypotheek van A tot Z Stel u hebt het huis van uw dromen gevonden en u oriënteert zich nu op een geschikte hypotheek. Onderstaand vindt u dan enige nuttige tips voor het kiezen van de juiste hypotheek.

Eigen huis belangrijke investering

De aankoop van een huis behoort tot een van de belangrijkste financiële beslissingen in een mensenleven. Meestal gaat het om een aanzienlijke investering waarbij men ook nog met diverse bijkomende kosten wordt geconfronteerd.

Vergelijken hypotheektarieven en hypotheekvormen

Vóór het afsluiten van een hypothecaire lening doet men er goed aan om de hypotheektarieven en hypotheekvormen van de verschillende banken naast elkaar te leggen.

Mogelijk moet u ook andere aandachtspunten in uw overweging betrekken, zoals:
  • hoe zit het met uw bestaande hypotheek?
  • wat zijn de mogelijkheden voor boetevrije aflossing?
  • hoe hoog is de overdrachtsbelasting?

Vraag tijdig meerdere offertes aan

Omdat er meerdere weken met de beoordeling van een hypotheekaanvraag gemoeid kunnen zijn, is het zaak om tijdig offerte bij verschillende aanbieders aan te vragen. En het is zeker de moeite waard om u ook te oriënteren over de notaristarieven.

Bruto en netto maandlasten

Fixeer u niet te zeer op de netto maandlast, maar neem ook de bruto lasten in uw overweging mee. Kunt u die bruto lasten nog wel opbrengen als u plotseling minder aanspraak kunt maken op fiscale aftrek als gevolg van veranderende arbeidsomstandigheden? Denk daarbij bijvoorbeeld aan:
  • verlies van baan;
  • arbeidsongeschiktheid;
  • overgang naar parttime werkzaamheden.

Fixeer u niet alleen op lage rente

Uiteraard is een lage rente niet te versmaden maar de overige hypotheekvoorwaarden zijn niet minder belangrijk:
  • welk bedrag mag u bijvoorbeeld boetevrij aflossen?
  • is het in een onverhoopt geval mogelijk de hypotheek mee te verhuizen?

De overdrachtsbelasting

Bij aankoop van onroerend goed is men tegenwoordig 2% overdrachtsbelasting verschuldigd. In dat verband is het voordelig als men een gedeelte van de aankoopsom kan aanmerken als betaling voor roerende zaken, omdat daarover geen overdrachtsbelasting verschuldigd is.

Laat daarom door de notaris aangeven welke zaken door de belastingdienst als roerend mogen worden aangemerkt. Men kan daarbij denken aan zaken als zonwering.

Het voordeel van een hogere hypotheekinschrijving

U zou de bank kunnen verzoeken om een hoger hypotheekbedrag in de akte te laten opnemen dan het bedrag dat u feitelijk leent.

Zo´n hogere hypotheekinschrijving heeft als voordeel dat u bij een extra kredietbehoefte naderhand niet nóg een keer bij de notaris langs hoeft. Handig als u bijvoorbeeld extra middelen nodig heeft voor een uitbouw of een nieuwe badkamer. Voor zo´n hogere inschrijving betaalt u nu iets meer, maar u kunt zich later wel de kosten van een hypothecaire akte besparen.

Overwaarde op bestaande hypotheek

Het is interessant om na te gaan of er overwaarde is op uw huidige woning. Via een zogenaamd overbruggingskrediet mag men namelijk de overwaarde van de huidige lening meenemen bij financiering van het nieuwe pand, tot het moment dat het oude huis verkocht is.

De voordelen van Nationale Hypotheek Garantie

Vraag na of uw hypotheek in aanmerking komt voor NHG, oftewel Nationale Hypotheek Garantie. Het hypotheekbedrag mag in dat geval niet meer bedragen dan 320.000,-.

Een hypotheek met NHG heeft 2 voordelen:
  • doordat de staat garant staat voor een eventuele restschuld bij echtscheiding of werkloosheid, kunnen naderhand financiële problemen worden vermeden;
  • hypotheekverstrekkers nemen doorgaans genoegen met een lagere rente bij een NHG-hypotheek.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Eerste huis kopen, uitleg stap voor stapEerste huis kopen, uitleg stap voor stapWanneer je je eerste huis gaat kopen, heb je nog geen starterservaring op de woningmarkt. Het kopen van je eerste huis k…
ABN Amro: hypotheekrente en hypotheekvormenABN Amro: hypotheekrente en hypotheekvormenDe ABN Amro Hypotheken Groep is in Nederland een van de grootste aanbieders van hypotheken en biedt een ruime keuze uit…
Hypotheek en notaris - notaristarievenHypotheek en notaris - notaristarievenWat kost een notaris in 2019 bij het afsluiten van een hypotheek? Vergelijk vooraf de notaristarieven voor de koopakte e…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Hypotheek van A tot Z"

Infoteur: Serkozy
Laatste update: 17-02-2013
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Special: Hypotheek
Schrijf mee!