InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Hypotheek en notaris - notaristarieven

Hypotheek en notaris - notaristarieven

Hypotheek en notaris - notaristarieven Wat kost een notaris in 2019 bij het afsluiten van een hypotheek? Vergelijk vooraf de notaristarieven voor de koopakte en leveringsakte eigen woning en zoek een goede notaris uit die betaalbaar is. De notaris speelt bij de aankoop van een huis een belangrijke rol. Ook bij het afsluiten van een goedkope hypotheek is zijn taak belangrijk. Hij is de schakel om de financiering van uw huis definitief en rechtsgeldig te maken. De notaris stelt ook de hypotheekakte op en zo nodig een aflosnota. U hebt hem nodig, maar teveel notariskosten betalen is nergens voor nodig.

Vergelijk de notaristarieven in 2019

Ook voor een goedkope hypotheek gaat u naar de notaris, maar u kunt wel kiezen naar welke notaris

Bij de aankoop van een huis en het afsluiten van een hypotheek heeft de notaris een belangrijke taak te vervullen. Er zijn verschillende momenten waarop u voor het afsluiten van een hypotheek naar de notaris moet gaan:
  • U koopt een huis en sluit daarbij een nieuwe hypotheek af.
  • U wilt een bestaande hypotheek oversluiten naar een andere bank.
  • U wilt een hypotheek ophogen. Overigens hoeft dit niet zolang u onder het met de bank afgesproken krediet blijft.
  • U wilt een tweede hypotheek op uw huis afsluiten.

Kopen van een huis en de rol van een notaris

Het voorlopig koopcontract kan door een notaris worden opgesteld, maar vaak is er een standaard tekst die ook bij de makelaar beschikbaar is en bij de makelaar wordt getekend. Daar is de notaris eigenlijk niet nodig. Als u zekerheid wil, mag het natuurlijk wel. De notaris komt dan aan bod bij de werkelijke juridische overdracht. De notaris stelt de leveringsakte of transportakte en leveringsakte op en laat de hypotheekakte passeren. Pas als de juridische overdracht bij de notaris heeft plaats gevonden en het pand in het Kadaster is ingeschreven, bent u overdrachtsbelasting verschuldigd.

De hypotheekakte passeert bij de notaris

Eerst overlegt u met een bank over de hypotheek, de hoogte, de hypotheekvorm, de rente en andere voorwaarden. Na deze voorbereiding zal de hypotheekakte als overeenkomst tussen u en de bank officieel passeren bij de notaris. Nadat de hypotheekakte door de notaris met u is besproken, goedgekeurd en getekend, wordt deze ingeschreven in het kadaster. Vanaf dat moment staat de hypotheek op uw naam.

Inhoud van een hypotheekakte

In de hypotheekakte wordt het pand beschreven waar het kadastraal om gaat en staan de afspraken over:
  • De maximale hypotheek;
  • De wijze van aflossen;
  • De geldende rentevaste periode;
  • De rente die moet worden betaald;
  • Bepalingen over vervroegd aflossen en boeterente;
  • De algemene voorwaarden van de geldverstrekker;
  • De voorwaarden bij tussentijdse ontbinding;
  • De plicht om de woning te verzekeren;
  • Het verbod om zonder toestemming van de bank te verhuren.

U bent de hypotheekgever en de bank de hypotheekhouder.

Wat doet de notaris om de hypotheek rond te maken?

Dat de bank allerlei voorbereidend werk doet betekent niet dat er niets meer te doen is voor de notaris. De notaris zal:
  • Allerlei onderzoek doen in registers om na te gaan of de gegevens wel kloppen en of u wel bevoegd bent. Dan gaat het om het GBA bevolkingsregister, het Kadaster, het faillissementsregister en het curatele register.
  • De hypotheekakte opstellen die strookt met de gemaakte afspraken en de wet.
  • Een bestaande hypotheek royeren bij het oversluiten van een hypotheek.
  • De hypotheek inschrijven in het hypotheekregister van het Kadaster.
  • De akte met u bespreken.
  • Als het een vernieuwing is van een hypotheek en u uw hypotheek dus oversluit, moet er een aflosnota worden opgesteld.
  • De akte laten passeren.

Hypotheek en eindafrekening notaris, vergelijk de notaris tarieven en notariskosten

De kosten van de notaris voor het afsluiten van de hypotheek, zoals aangegeven op zijn op de eindafrekening en de afsluitprovisie, zijn fiscale aftrekposten voor de inkomstenbelasting. U doet er goed aan om bij meerdere notarissen na te gaan wat ze vragen voor het afsluiten van een hypotheek. Elke notaris heeft hiervoor een eigen tarief binnen de wettelijk marges. Daarbij maakt het verschil of het gaat om een eerste hypotheek of het oversluiten van een hypotheek. Vaak is het tarief ook gerelateerd aan de waarde van de woning. De kosten voor het passeren van een hypotheek kunnen variëren van 600 euro tot 1.000 euro. Daar komen dan nog extra kosten bij als de af te sluiten hypotheek gepaard gaat met het kopen van een huis. Denk ook aan andere zaken, zoals een samenlevingscontract.

Slot wat kost een notaris in 2019? Kijk en vergelijk

Voor een hypotheek, een nieuwe hypotheek, het oversluiten of ophogen van een hypotheek kunt u terecht bij de notaris. Vraag vooraf altijd een paar kantoren wat ze in rekening brengen. Bekijk ook de notaristarieven online.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Verhoogde inschrijving hypotheek: onderhands verhogenVerhoogde inschrijving hypotheek: onderhands verhogenBij het afsluiten van een hypotheek kunt u in 2019 ook voor een verhoogde inschrijving kiezen. De hypothecaire inschrijv…
Wat kost een notaris: hoeveel notariskosten?Wat kost een notaris: hoeveel notariskosten?Een testament opstellen of de aankoop van een huis gaat via de notaris en dat betekent dus notariskosten betalen, maar b…
Vrij van hypotheek: hypotheek doorhalen?Vrij van hypotheek: hypotheek doorhalen?Wat betekent uw hypotheek doorhalen en royeren in 2019? Wat zijn de gevolgen voor de belasting? Stel uw hypotheek is afg…
Verbouwing: hypotheek oversluitenVerbouwing: hypotheek oversluitenU hebt geld nodig voor een verbouwing en uw woning heeft overwaarde. Dan kan het oversluiten van uw hypotheek met daarbi…
Koopakte en leveringsakteKoopakte en leveringsakteHet kopen van een woning begint met het uitbrengen van een bod, dat na eventuele onderhandelingen met een tegenbod van d…

Reageer op het artikel "Hypotheek en notaris - notaristarieven"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 30-12-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Special: Hypotheekinformatie
Schrijf mee!