InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Eerste huis kopen, uitleg stap voor stap

Eerste huis kopen, uitleg stap voor stap

Eerste huis kopen, uitleg stap voor stap Wanneer je je eerste huis gaat kopen, heb je nog geen starterservaring op de woningmarkt. Het kopen van je eerste huis kan zodoende stress opleveren, terwijl het toch een leuke aangelegenheid is. Er zijn stappen die je doorloopt als je je eerste huis koopt. Je zet je woonwensen op een rijtje, bepaald hoeveel je maandelijks aan hypotheek wilt betalen, je gaat kijken naar een geschikte (starters)woning, gaat onderhandelen en een hypotheek afsluiten.

Woonwensen

Wanneer je een huis gaat kopen, of het nu een eerste huis is of niet, stel je van te voren vast in welke behoefte je jezelf wilt voorzien met je eerste huis, wat is het doel dat je met je eerste huis voor ogen hebt? Wat betreft woonwensen kun je denken aan: een groene omgeving, een buurt met jonge kinderen, een huis met studieruimte, een huis met een lichte woonkamer etc. Zet de belangrijkste woonwens bovenaan, zodat je eventueel kan woonwensen kan schrappen, wanneer dit nodig is. Houdt de woonwensen realistisch.

Wat mag het huis kosten?

Veel huizenkopers gaan direct berekenen wat hun maximale hypotheek is. Lijkt logisch. Maar vind je het naast het hebben van een leuke eerste eigen huis ook belangrijk om nog te léven? In dat geval kun je beter kijken naar het maandelijkse bedrag aan hypotheek dat je wílt betalen en niet naar het maximale dat je je kunt veroorloven. Ook is het aan te raden, om het hypotheekbedrag echt te laten berekenen door een hypotheekadviseer. En niet om deze zelf te berekenen op Internet. Er zijn namelijk veel verschillende hypotheekvormen en de hypotheekvorm bepaalt de hoogte van je maandelijkse hypotheeklast. Advies op maat is het beste.

Denk aan het volgende:

Eerste huis zoeken/onderhandelen

Nu je de woonwensen hebt vastgesteld en hebt nagedacht over de hoogte van de hypotheek, de hypotheek die je maximaal wilt betalen is het tijd om te kijken welk huis er als eerste huis geschikt is. Wanneer je te kieskeurig bent, kan dit een tijdrovend klusje worden. Zorg dus dat je woonwensen realistisch zijn. De makelaar helpt bij het zoeken en regelt onder andere de huizenbezichtigingen. Ook kan een makelaar van pas komen wanneer de tijd is gekomen om te onderhandelen. Onderhandelen doe je ook over de overdracht, zaken die bij koop van huis zijn inbegrepen, hoe het zit met het ontbinden van koopcontract.

Hypotheek afsluiten

Er zijn verschillende hypotheekvormen. Als het goed is ben je hiervan al op de hoogte omdat je je wat hypotheekvormen al georiënteerd hebt toen je ging berekenen wat je aan (maximale) hypotheek wilde betalen.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Eerste huis kopen, uitleg stap voor stap"

Infoteur: Ssandra3108
Laatste update: 16-10-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Schrijf mee!