InfoNu.nl > Financieel > Geld > Bezuinigingen Rutte 3 gaan sluipenderwijs

Bezuinigingen Rutte 3 gaan sluipenderwijs

Bezuinigingen Rutte 3 gaan sluipenderwijs Versoberingen en bezuinigingen worden door de politiek sluipenderwijs ingevoerd en kosten u op den duur veel geld. Denk aan het afschaffen van de Wet Hillen door Rutte 3, de lagere hypotheekrenteaftrek, de lijfrente, de latere AOW-leeftijd. Door de geleidelijkheid doet het minder pijn lijkt het. Totdat grote groepen burgers er last van krijgen. Vele burgers worden door de bezuinigingen hard in de portemonnee geraakt door de gestapelde bezuinigingen. Met een enkele belastingverlaging zijn de bezuinigingen die elk jaar doorwerken natuurlijk niet weggepoetst. Het voordeel weegt nauwelijks regen het nadeel op of komt bij andere groepen in de samenleving terecht, zo lijkt het.

Politiek voert bezuinigingen graag geleidelijk in

Politiek Den Haag bezuinigt, maar wel geleidelijk graag

Een bekende truc van de politiek is bezuinigingen geleidelijk invoeren. Liefst met een datum die ver voorbij de aanstaande verkiezingen liggen. Dat lijkt slim, totdat grote groepen burgers er last van krijgen en gaan klagen. Er zijn genoeg voorbeelden van deze werkwijze te geven. Natuurlijk komt niet alles op het conto van Rutte 3, maar ook die maakt gebruik van het geleidelijk extra belasten van de burgers.

Bezuinigingen op de lijfrente

Vanaf 1992 geldt een nieuw regime voor de lijfrentes. Veel mensen die een appeltje voor de dorst wilden om hun AOW aan te vullen, sloten een lijfrente polis voor later af. Nu zullen vele polissen tot uitbetaling komen. Maar wat blijkt? Alles wat na 1992 is afgesloten heeft vele beperkingen. Het is niet meer mogelijk om de uitkering in één keer te laten doen of deze te schenken aan iemand. Terwijl het toch gewoon uw eigen geld is. Steeds meer mensen gaan deze beperkingen voelen.

Korten van de AOW-toeslag

AOW-gerechtigden met een partner, die nog geen 65 jaar is, hebben recht op een AOW-partnertoeslag. Afhankelijk van het inkomen bedraagt deze maximaal 50% van het minimumloon, tot het moment dat de partner zelf ook 65 jaar wordt. De partnertoeslag bedraagt in 2015 € 742,04 per maand, dus € 8.905 per jaar. Vijf jaar lang deze toeslag betekent een bedrag van 5 x € 8.905, ofwel € 44.525. Deze toeslag verviel volledig vanaf 2015 voor wie voor 1 januari nog geen partnertoeslag AOW ontving. Het was een idee van oud-premier Kok. Toen heeft men gedacht “dat is nog ver weg”, maar dat tegendeel is natuurlijk waar. Velen zullen ook deze achteruitgang gaan voelen.

Bezuinigen op de hypotheekrenteaftrek

Per 1-1-2001 is de Wet Inkomstenbelasting 2001 van kracht. Hierin is veel gewijzigd dat van invloed is op uw hypotheek. Zo is de duur van de hypotheekrenteaftrek voor bestaande hypotheken beperkt tot 30 jaar. De aftrekbaarheid van de hypotheekschuld loopt door bij nieuwe hypotheken. Per 1 januari 2008 resteren er nog maar 22 jaren. Het lijkt ver weg, maar is dat niet. Hypotheken worden namelijk vaak voor 30 jaar afgesloten, zonder te beseffen dat dan voor de laatste 8 jaar geen aftrek meer mogelijk is. Grote groepen burgers zullen er last van krijgen, want het aantal mensen dat zijn hypotheek volledig heeft afgelost, zal dan bij wijze van spreken op één hand zijn te tellen. Niemand die zich er nu al zorgen over maakt.

Hypotheekrenteaftrek tegen een lager tarief

Was de hypotheekrenteaftrek in het hoogste belastingtarief steeds tegen 52%, in 2014 is dat 51,5% en elk jaar wordt dit met 0,5% verlaagd. In 2018 is dit percentage al gezakt naar 49,5%. Dit tarief zou de komende 20 jaar met 0,5% worden verlaagd en wat doet het kabinet Rutte 3 volgens het Regeerakkoord Vertrouwen in de toekomst? De periode van afbouw wordt versneld en de afbouw gaat plotseling in stappen van 3%, het zesvoudige van wat eerder door Rutte 2 was beloofd.

Afschaffen Wet Hillen door Rutte 3

Wie geen of weinig hypotheek heeft, moet door het afschaffen van de Wet Hillen (Rutte 3) meer belasting gaan betalen. Volledig afschaffen is nog een brug te ver (te veel weerstand), dus wat doet men: men belooft nu een afbouw in dertig jaar, maar niemand gelooft echt dat dit dertig jaar gaat duren. Deze belofte werd immers ook voor de lagere aftrek van hypotheekrente door het kabinet Rutte 2 gedaan.

Verhoging AOW leeftijd levert de Staat geld op

We moeten allemaal later met pensioen als het aan het kabinet ligt. Elk jaar duurt het weer langer. We gaan niet één keer van 65 jaar naar 67 jaar, neen dat doen we geleidelijk. Dat lijkt minder pijnlijk, maar twee jaar later met pensioen is een grove greep in uw portemonnee, een ingreep waarop u zich niet of nauwelijks kon voorbereiden.

Eigenwoningforfait en huurwaardeforfait omhoog

Ooit heeft toenmalig minister Bos aangekondigd per 1 januari 2009 het maximum op het eigen woning forfait af te schaffen. Het zou alleen de zeer rijken raken, en daarmee aanvaardbaar zijn. Volgens makelaarsorganisatie NVM geldt de regeling nu al voor circa veertigduizend huizen. En door de stijgende huizenprijzen zullen snel veel meer mensen worden getroffen. Ook vele ouderen met een laag pensioen die nu al met moeite in hun huis kunnen blijven. Door thuis te blijven wonen, sparen ze de zorg veel geld uit, maar als ook zij de enorme verhogingen moeten betalen, zullen ze hun huis gedwongen moeten verlaten. Alleen kijken naar de waarde van een huis is dus een onverstandige keuze. Bovendien zitten er meer lastenverhogingen voor elke woningbezitter aan te komen (minder hypotheekrenteaftrek, afschaffen Wet Hillen). Denk ook aan de WOZ-waarde die elk jaar zal worden bijgesteld.

Opbrengst aftrekposten wordt beperkt

Vanaf 2019 gaan enkele tarieven in de inkomstenbelasting omlaag, daar tegenover staat dat een aftrekpost steeds minder opbrengt omdat het percentage waartegen dit mag daalt en zelfs harder dan de daling van de belastingtarieven. Niet alleen de hypotheekrenteaftrek, maar ook giften, scholingsuitgaven en alimentatie gaan veel minder leiden tot een belastingteruggave. Deze maatregel wordt over een aantal jaren uitgesmeerd. In 2023 is er nog maar een aftrek mogelijk tegen maximaal 36,9%. In 2028 ligt dit maximum nog op 49,5%. Een groot verschil dus.

Slot

Zo zijn er nog meer financiële sluipmoordenaars. Regelingen die aanvankelijk voor een kleine groep gelden, maar waar steeds meer Nederlanders de nadelen van zullen ondervinden. Let u maar op, allerlei regelingen beginnen klein, maar raken ons straks bijna allemaal.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Huurwaardeforfait 2019 berekenenHuurwaardeforfait 2019 berekenenHet huurwaardeforfait 2019 is een bijtelling bij uw inkomen 2019 als u een eigen woning hebt. Alsof u niet al genoeg ink…
Huurwaardeforfait 2017Huurwaardeforfait 2017Het huurwaardeforfait 2017 betekent in de meeste gevallen meer belasting betalen. Als u een eigen woning bezit, rekent d…
Huurwaardeforfait 2015Huurwaardeforfait 2015Het huurwaardeforfait 2015 is weer een forse bijtelling bij uw inkomen in 2015. Hoe hoger het huurwaardeforfait, hoe lag…
Geringe eigenwoningschuld hebben (Hillen)Geringe eigenwoningschuld hebben (Hillen)Geen of een geringe eigenwoningschuld hebben is wel prettig. U betaalt dan door de Wet Hillen geen of weinig hypotheekre…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt, Pixabay

Reageer op het artikel "Bezuinigingen Rutte 3 gaan sluipenderwijs"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 13-12-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Inkomstenbelasting 2018
Schrijf mee!