Bezuinigingen Rutte 3 gaan sluipenderwijs

Bezuinigingen Rutte 3 gaan sluipenderwijs Versoberingen en bezuinigingen kunnen door de politiek sluipenderwijs worden ingevoerd en kosten u op den duur veel geld. Denk aan het afschaffen van de Wet Hillen door Rutte 3, de lagere hypotheekrenteaftrek, de lijfrente, de latere AOW-leeftijd. Door de geleidelijkheid doet het minder pijn lijkt het. Totdat na enige tijd grote groepen burgers er last van krijgen. Burgers kunnen door de stapeling van bezuinigingen hard in de portemonnee worden geraakt. Een enkele belastingverlaging is prettig, maar die poetst bezuinigingen die elk jaar doorwerken niet zo maar weg.

Politiek voert bezuinigingen graag geleidelijk in

Politiek Den Haag bezuinigt, maar wel geleidelijk graag

Een bekende truc van de politiek is bezuinigingen geleidelijk invoeren. Liefst met een datum die ver voorbij de aanstaande verkiezingen liggen. Dat lijkt slim, totdat grote groepen burgers er last van krijgen, gaan klagen en protesteren. Er zijn genoeg voorbeelden van deze werkwijze te geven. Ook Rutte 3 maakt gebruik van het geleidelijk extra belasten van de burgers. In het eerste jaar is het effect nog klein maar na een paar jaar doet het echt pijn. Enkele voorbeelden maken dit duidelijk.

Bezuinigingen op de lijfrente

Vanaf 1992 geldt een nieuw regime voor de lijfrentes. Veel mensen die een appeltje voor de dorst wilden om hun AOW aan te vullen, sloten een lijfrente polis voor later af. Nu zullen vele polissen tot uitbetaling komen. Maar wat blijkt? Alles wat na 1992 is afgesloten heeft vele beperkingen. Het is niet meer mogelijk om de uitkering in één keer te laten doen of deze te schenken aan iemand. Terwijl het toch gewoon uw eigen geld is. Steeds meer mensen gaan deze beperkingen voelen.

Korten van de AOW-toeslag

AOW-gerechtigden met een partner die zelf nog geen AOW heeft, hadden recht op een AOW-partnertoeslag. Afhankelijk van het inkomen is deze maximaal 50% van het minimumloon, tot het moment dat de partner zelf ook AOW-gerechtigd is. De partnertoeslag bedraagt in 2020 € 827 per maand, dus € 9.925 per jaar. Vijf jaar lang deze toeslag mislopen betekent een bedrag van 5 x € 8.905, ofwel € 49.620. Deze toeslag verviel volledig vanaf 2015 voor wie voor 1 januari nog geen partnertoeslag AOW ontving. Het was een idee van oud-premier Kok. Toen heeft men gedacht “dat is nog ver weg”, maar dat tegendeel is natuurlijk waar. Velen zullen ook deze achteruitgang gaan voelen.

Bezuinigen op de hypotheekrenteaftrek

Er is veel gewijzigd dat van invloed is op uw hypotheek. Zo is de duur van de hypotheekrenteaftrek voor bestaande hypotheken beperkt tot 30 jaar. De aftrekbaarheid van de hypotheekschuld loopt door bij nieuwe hypotheken. Iemand met een eerste hypotheek op 1 januari 2008 heeft in 2020 nog maar 17 jaren over. Het lijkt ver weg, maar is dat niet. Hypotheken worden namelijk vaak voor 30 jaar afgesloten, zonder te beseffen dat dan voor de laatste 8 jaar geen aftrek meer mogelijk is. Grote groepen burgers zullen er last van krijgen, want het aantal mensen dat zijn hypotheek volledig heeft afgelost, zal dan bij wijze van spreken op één hand zijn te tellen. Niemand die zich er nu al zorgen over maakt.

Hypotheekrenteaftrek tegen een lager tarief

Was de hypotheekrenteaftrek in het hoogste belastingtarief steeds tegen 52%, in 2020 is dit maximaal tegen 46%. Er was wel een geleide afbouw aangekondigd, maar deze werd zonder wetsaanpassing versneld. Aangekondigd werd een jaarlijkse afbouw met 0,5%, de komende jaren zal de jaarlijkse afbouw 3% bedragen, het zesvoudige dus.

Afschaffen Wet Hillen door Rutte 3

Wie geen of weinig hypotheek heeft, moet door het afschaffen van de Wet Hillen (Rutte 3) meer belasting gaan betalen. Volledig afschaffen is nog een brug te ver (te veel weerstand), dus wat doet men: men belooft een afbouw in dertig jaar, maar niemand gelooft echt dat dit dertig jaar gaat duren. Deze belofte werd immers ook voor de lagere aftrek van hypotheekrente door het kabinet Rutte 2 gedaan en daar werd een versnelde afbouw van de hypotheekrente de realiteit. Een versnelde en verhoogde bijtelling als gevolg van het afschaffen van de Wet Hillen, moet dus zeker niet worden uitgesloten..

Verhoging AOW leeftijd levert de Staat geld op

We moeten allemaal later met pensioen als het aan het kabinet ligt. Elk jaar duurt het weer langer. In 2020 zijn we al aanbeland bij 66 jaar en vier maanden. De stijging is geleidelijk. Dat lijkt minder pijnlijk, bovendien zullen jongeren nauwelijks onder de indruk zijn. Maar twee jaar later met pensioen is een grove greep in uw portemonnee (voor jong en oud), een ingreep waarop u zich niet of nauwelijks kunt voorbereiden als u tegen het pensioen aanzit.

Eigenwoningforfait en huurwaardeforfait omhoog

Ooit heeft toenmalig minister Bos aangekondigd per 1 januari 2009 het maximum op het eigenwoningforfait af te schaffen. Het zou alleen de zeer rijken raken, en daarmee aanvaardbaar zijn. Volgens makelaarsorganisatie NVM geldt de regeling nu al voor circa veertigduizend huizen. En door de stijgende huizenprijzen zullen snel veel meer mensen worden getroffen. Ook vele ouderen met een laag pensioen die nu al met moeite in hun huis kunnen blijven. Door thuis te blijven wonen, sparen ze de zorg veel geld uit, maar als ook zij de enorme verhogingen moeten betalen, zullen ze hun huis gedwongen moeten verlaten. Alleen kijken naar de waarde van een huis is dus een onverstandige keuze. Bovendien zitten er meer lastenverhogingen voor elke woningbezitter aan te komen (minder hypotheekrenteaftrek, afschaffen Wet Hillen). Denk ook aan de WOZ-waarde die elk jaar zal worden bijgesteld.

Opbrengst aftrekposten wordt beperkt

Vanaf 2019 gaan enkele tarieven in de inkomstenbelasting omlaag, daar tegenover staat dat een aftrekpost steeds minder opbrengt omdat het percentage waartegen dit mag daalt en zelfs harder dan de daling van de belastingtarieven. Niet alleen de hypotheekrenteaftrek, maar ook giften, scholingsuitgaven en alimentatie gaan veel minder leiden tot een belastingteruggave. Deze maatregel wordt over een aantal jaren uitgesmeerd. In 2020 is er nog maar een aftrek mogelijk tegen maximaal 46%.

Slot

Zo zijn er nog meer financiële tegenvallers boor burgers. Regelingen die aanvankelijk voor een kleine groep gelden, maar waar steeds meer Nederlanders de nadelen van zullen ondervinden. Allerlei regelingen beginnen klein, worden vanzelf groot en raken vervolgens grote groepen mensen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt, Pixabay

Reageer op het artikel "Bezuinigingen Rutte 3 gaan sluipenderwijs"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 16-07-2020
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Inkomstenbelasting 2020
Schrijf mee!