InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Eigenwoningforfait betekent minder hypotheekrenteaftrek

Eigenwoningforfait betekent minder hypotheekrenteaftrek

Eigenwoningforfait betekent minder hypotheekrenteaftrek Door een hogere eigenwoningforfait (huurwaardeforfait) minder hypotheekrenteaftrek: uw hypotheekrente minus eigenwoningforfait is het fiscaal voordeel. Uw totale hypotheekrente aftrekken van de belasting in 2016, 2017 of 2018 is dus onmogelijk door het eigenwoningforfait. Het eigenwoningforfait betekent immers dat iedereen met een eigen huis extra belasting betaalt en minder grote fiscale aftrekposten heeft. Ook van aftrekposten door ziekte krijgt u, als u een eigen huis hebt, door dit forfait minder geld terug van de Belastingdienst dan wie huurt. Sommige huizen worden door het eigen woning forfait haast onbetaalbaar gemaakt. Onder invloed van een hoger huurwaardeforfait wordt u tweemaal gepakt. U betaalt meer forfait en hebt minder aftrek.

Fiscale aftrekposten inkomstenbelasting eigen woning

Er zijn een aantal fiscale aftrekposten die ervoor zorgen dat u per saldo minder inkomstenbelasting hoeft te betalen. Grote posten blijken in de praktijk de aftrekpost buitengewone uitgaven en ziektekosten te zijn en de hypotheekrente. Logisch want de Belastingdienst vindt dat mensen met hoge ziektekosten een deel terug moeten krijgen van de Belastingdienst en dat het eigen woningbezit verder moet worden gestimuleerd. Mensen met een eigen woning blijken in de praktijk hun huizen veel beter te onderhouden dan huurders, en een goed onderhoud is in ieders belang.

Wat kost de hypotheekrenteaftrek de Staat?

De eigenaar van een huis kost de overheid per saldo eigenlijk niets. De kosten van de hypotheekrenteaftrek worden door allerlei heffingen die de eigenaar moet betalen gecompenseerd. Broek-vestzak dus. Dat kunt u van de huursector niet zeggen. Die kost per saldo geld via subsidies en huurtoeslag. Wie de HRA wil afschaffen moet dus ook alle andere heffingen afschaffen. Vereniging Eigen Huis heeft het al eens berekend:

Belastingopbrengst eigen woning bezit Nederland:

Belastingen eigen woning bezitBedrag
Overdrachtsbelasting3 miljard euro
Eigen woning forfait2,5 miljard euro
BTW nieuwbouw2,8 miljard euro
Onroerend Zaak Belasting OZB0,9 miljard euro
Waterschapsbelasting0,3 miljard euro
BTW onderhoud1,7 miljard euro
Totaal11,2 miljard euro
Kosten HRA11,2 miljard euro
Saldo0

Let wel, dit is een macro beeld dat per individuele huishouding anders zal uitpakken. Bovendien is anno 2016 de opbrengst uit de overdrachtsbelasting lager (ongeveer 2,3 miljard), neemt ook de hypotheekrenteaftrek af door het verplicht en vrijwillig aflossen van de hypotheek en is bijvoorbeeld het eigenwoningforfait verder gestegen. Een nieuw staatje voor voor 2016 is er niet, maar kosten en opbrengsten van de eigen woning zullen elkaar wederom nauwelijks ontlopen. Relevanter voor u is waarschijnlijk nog wat de eigen woning uzelf kost en niet bovengenoemd macrobeeld.

Eigenwoningforfait 2016, 2017 en 2018

Mensen met een eigen huis die ziek zijn bijvoorbeeld, zien veel van hun fiscale aftrek verdwijnen door de bijtelling via het eigenwoningforfait, voorheen huurwaardeforfait genoemd. Mensen die liever in hun huis blijven. Bijvoorbeeld omdat de verkoop van de woning momenteel niet erg eenvoudig zijn. Zo wie zo is de aftrek van hypotheekrente al gemaximeerd op 30 jaar, maar daar komt nog bij dat het eigen woningforfait met ingang van 2010 flink stijgt naar 2,35% in 2016 en 2017. Doen alsof de hypotheekrenteaftrek nog niet is beperkt is een groot misverstand, dat door nogal wat politici graag in stand wordt gehouden. Dit terwijl er wel miljarden aan huurtoeslag wordt uitgegeven. Het verder verminderen van de hypotheekrenteaftrek zou om de woningmarkt niet te verstoren, ook gevolgen moeten hebben voor de huurtoeslag.

Het eigenwoningforfait 2016:

WOZ-waarde meer danMaar niet meer danEigenwoningforfait 2016
- 12.5000%
12.500 euro25.000 euro0,30%
25.000 euro 50.000 euro0,45%
50.000 euro 75.000 euro0,60%
75.000 euro1.050.000 euro0,75%
1.050.000 euro-In 2016 is het 7.875 euro plus 2,35% van de
waarde voor zover deze uitgaat boven 1.050.000 euro.

Her eigenwoningforfait 2017:

- 12.5000
12.500 25.000 0,30 procent bijtelling
25.000 50.000 0,45 procent bijtelling
50.000 75.000 0,60 procent bijtelling
75.000 1.060.000 0,75 procent bijtelling
1.060.000 - 7.950 plus 2,35 procent bijtelling van de waarde die hoger is dan 1.060.000 euro

Het eigenwoningforfait 2018

WOZ-waarde meer danWOZ-waarde is lager danEigenwoningforfait 2018
- 12.500 0
12.500 25.000 0,25 procent bijtelling
25.000 50.000 0,40 procent bijtelling
50.000 75.000 0,55 procent bijtelling
75.000 1.060.000 0,70 procent bijtelling

De hypotheekrente minus eigenwoningforfait is het fiscaal voordeel dat u maximaal kunt behalen. Hoe hoger het huurwaardeforfait is, hoe lager uw aftrek per saldo zal zijn.

WOZ waarde

De WOZ waarde speelt hierbij een cruciale rol. Een hoge WOZ waarde betekent een hoge aanslag onroerend goed belasting OZB en een hoog eigenwoningforfait. Twee maal een hoge heffing dus wat nu al het eigen woning bezit duur maakt. Dat betekent dus ook dat u veel geld kunt verdienen als u met succes bezwaar maakt tegen de WOZ taxatie van de gemeente.

WOZ-waarde en afschaffen Wet Hillen

Als het aan het kabinet Rutte 3 ligt gaat vanaf 2019 iedereen het eigenwoningforfait betalen, ook als er geen hypotheek is of als deze bijna is afgelost. Als de huizenprijzen stijgen, stijgt ook de WOZ-waarde van uw woning. Bij een gelijkblijvend of iets lager percentage eigenwoningforfait (het kabinet belooft een verlaging) gaat u veel meer belasting betalen voor de woning waarin u woont.

WOZ krediet afsluiten

Naast alle nadelen van een te hoge taxatie van de WOZ waarde zie ik maar één voordeel als kleien pleister op de wonde. De taxatie van de gemeente is een officiële taxatie. U kunt op grond van deze taxatie een extra krediet krijgen, WOZ krediet of eigen woning krediet genaamd. Dit zonder de vele kosten die u anders voor een andere taxatie en de notaris zou moeten betalen. Benut deze mogelijkheden zolang dat nog kan, want een eigen huis is duur.

Slot eigenwoningforfait 2016, 2017 en 2018

Wie met een hoog inkomen in een duur huis woont kan soms minder aftrekken van de belasting dan wie met een middeninkomen in een goedkoop huis zit. Dit komt door de gedwongen bijtelling van het eigen woning forfait. Door het hoge eigen woning forfait loont het soms om meer te lenen, om zo toch nog wat van de fiscus terug te kunnen krijgen. De simpelste manier om bij te lenen is via het WOZ krediet, ook wel eigen huis krediet genoemd. Hebt u uw woning (grotendeels) afgelost dan gaat u onder Rutte 3 meer belasting betalen. De klap zal helemaal groot zijn voor de dure woningen waarbij het eigenwoningforfait voor een deel maar liefst 2,35% van de WOZ-waarde bedraagt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Aftrek hypotheekrente 2017 verder omlaagAftrek hypotheekrente 2017 verder omlaagDe hypotheekrenteaftrek 2017 is om een aantal redenen lager. Beleidsmatig wordt de hypotheekrenteaftrek 2017 beperkt, de…
Het eigenwoningforfait 2018 en 2019 - aanslag onroerend goedHet eigenwoningforfait 2018 en 2019 - aanslag onroerend goedHet eigenwoningforfait 2018 en 2019 is een forse bijtelling bij uw inkomen. De hoogte van dit forfait hangt direct af va…
Eigenwoningforfait 2019Eigenwoningforfait 2019Met de publicatie van de Miljoenennota 2019 (Prinsjesdag 2018) is nu ook het eigenwoningforfait 2019 bekend. Door de hog…
Bronnen en referenties
  • VeH

Reageer op het artikel "Eigenwoningforfait betekent minder hypotheekrenteaftrek"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 21-12-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Eigenwoningforfait berekenen
Schrijf mee!