InfoNu.nl > Financieel > Geld > Hoe kun je geld besparen op boodschappen?

Hoe kun je geld besparen op boodschappen?

Hoe kun je geld besparen op boodschappen? Booschappen zijn iedere week weer een flinke kostenpost. Toch valt er voor de meeste mensen nog wel wat te besparen hierop. Let bijvoorbeeld goed op aanbiedingen, maar overdrijf hier niet mee. Want dit kan er juist toe leiden dat je uiteindelijk meer kwijt bent. Het maken van een boodschappenlijstje lijkt misschien ouderwets. Maar dit zorgt er wel voor dat je alleen koopt wat je echt nodig hebt. Ga je boodschappen doen met een knorrende maag? Dan zorgt dit er meestal voor dat je meer koopt dan je nodig hebt.

Boodschappenlijstje

Het lijkt misschien niet zo voor de hand liggend, toch kan het maken van een boodschappen lijstje best een verschil maken voor de wekelijkse boodschappen. Bedenk van tevoren wat je de komende week wilt gaan eten, en wat door allemaal voor nodig is. Verder is het goed om de kasten even open te trekken voordat je boodschappen gaat doen, om te bekijken wat er precies aangevuld moet worden in de voorraad. Dit voorkomt dat je onnodige zaken in huis haalt, die over de datum gaan. Uiteraard werkt het maken van een boodschappenlijstje alleen wanneer je je er ook daadwerkelijk aan houdt. Als je je in de winkel toch laat verleiden door alle aanbiedingen, heeft het boodschappenlijstje natuurlijk geen effect.

Minder naar de supermarkt

Ook is het goed om zo min mogelijk naar de supermarkt te gaan. Ga bijvoorbeeld een keer per week om alles in huis te halen. Kort houdbare producten kun je desnoods invriezen wanneer je ze pas aan het einde van de week wilt gebruiken. Hoe vaker je in de supermarkt komt, hoe vaker er de verleiding is om dingen mee te nemen die je helemaal niet nodig hebt. En dat is natuurlijk erg slecht voor de portemonnee. Ook een goede tip is om nooit met honger naar de supermarkt te gaan. Wanneer je een lege maag hebt, ben je namelijk veel gevoeliger om boodschappen mee te nemen die je eigenlijk helemaal niet nodig hebt, maar er toch wel erg lekker uit zien. Mocht je honger hebben, neem dan even een klein tussendoortje, voordat je de winkel binnen gaat.

Besparing in de supermarkt

Tijdstip

Ook het tijdstip waarop je naar de supermarkt gaat, is van belang wanneer je wilt besparen. Verse producten, worden dan vaak met korting verkocht. Ook andere producten die de uiterste houdbaarheidsdatum naderen kunnen nog wel eens met flinke korting worden meegenomen aan het einde van de dag. Je kunt (zelfs in de supermarkt) gerust proberen te onderhandelen over korting. Dit is natuurlijk wel iets wat niet iedereen durft, maar een brutaal mens heeft de halve wereld.

Merken

Van de meeste dagelijkse boodschappen zijn behalve A merken, ook goedkopere alternatieven te vinden. Deze vind je vaak in de buurt van het product zelf, maar bijvoorbeeld iets lager in de schappen. Let ook goed op de inhoud van de verpakkingen. Deze wil nogal eens verschillen. Zo zijn er verpakkingen van een A merk, met daarin 200 gram. terwijl er van een huismerk een verpakking met 400 gram te vinden is voor ongeveer dezelfde prijs.

Aanbiedingen

Aanbiedingen zien er vaak erg aantrekkelijk uit. Maar vraag je eens af of je het product ook wel echt nodig hebt. Een aanbieding kopen, omdat het in de aanbieding is, levert natuurlijk nog niets op en kost uiteindelijk alleen maar geld. Wanneer je echter iets in de aanbieding ziet wat je regelmatig gebruikt en wat niet snel over datum gaat, zoals schoonmaakmiddelen of frisdranken, kun je dit gerust gelijk goed inslaan. Zo heb je een flinke voorraad, waar je op de langere termijn flink op bespaart.

Lees verder

© 2012 - 2017 Denn, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Succo, Pixabay

Reageer op het artikel "Hoe kun je geld besparen op boodschappen?"

Infoteur: Denn
Laatste update: 02-03-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Geld besparen
Schrijf mee!