InfoNu.nl > Financieel > Geld > Hoe kun je geld besparen op schoonmaken

Hoe kun je geld besparen op schoonmaken

Hoe kun je geld besparen op schoonmaken We willen allemaal besparen. Maar weten we eigenlijk wel hoeveel er te besparen valt met dagelijkse zaken? Zoals schoonmaken! Voor veel dure schoonmaakmiddelen zijn goedkope huismiddeltjes te vinden die exact hetzelfde resultaat geven. Denk maar eens aan 'wondermiddelen' als azijn en soda. Ook kan er bij veel mensen nog een grote besparing worden gemaakt door iets minder schoonmaakmiddel te gebruiken. Veel mensen gebruiken namelijk veel te hoge doseringen schoonmaakmiddel.

Besparen op schoonmaken

Op onze dagelijkse schoonmaakwerkzaamheden valt best nog iets te bezuinigen. Is het nu echt nodig om dure schoonmaakmiddelen te kopen, speciaal voor de badkuip, of het gasfornuis. Of zijn er wellicht andere alternatieven te vinden?

Doseren

Een goede tip is het doseren van schoonmaakmiddel. We hebben al snel de neiging om lekker even een scheutje extra in de emmer te doen. Maar wist je dat dit helemaal niets uitmaakt? Op de verpakking van het schoonmaakmiddel staat altijd een dosering aangegeven. Deze dosering is gebaseerd op het best haalbare resultaat. Wanneer je er een scheutje extra bij doet, is dit dus niets anders dan pure verspilling.

Handzeep

Is het handzeepje in de keuken, of het toilet op? Je hoeft niet iedere keer opnieuw een duur pompje te kopen. Het lege pompje kun je gemakkelijk opnieuw vullen met bijvoorbeeld badschuim. Ook kun je de handzeep verdunnen met water, zo doe je er langer mee.

Badkuip schoonmaken

Er bestaan vele schoonmaakmiddelen die beloven je badkuip weer stralend schoon te maken. Stuk voor stuk dure flesjes, en doorgaans allemaal hetzelfde resultaat. Maar wist je dat er ook huis tuin en keukenmiddeltjes bestaan om weer een stralende badkuip te krijgen? Doop een spons in de karnemelk, en doe hiermee het hele bad uit. Laat de karnemelk even intrekken, en spoel het vervolgens af met lauw water. Alle kalkaanslag zal met deze tip verdwijnen. Ook het gebruik van Soda, in plaats van badkamerreiniger werkt erg goed tegen kalkaanslag.

Vaatwasser

Een vaatwasser is erg duur in gebruik. Let erop dat je de vaatwasser pas gebruikt als hij echt vol is. Dit kan veel energie besparen. Verder zijn er nog een aantal middelen die bij het gebruik van de vaatwasser nodig zijn, denk maar eens aan onthardingszout. Wist je dat je hiervoor ook prima gewoon strooizout kunt gebruiken? Ook kun je dure vaatwastabletten gemakkelijk vervangen door 2 theelepeltjes soda in het vakje voor de vaatwastabletten te doen.

Schoonmaakmiddelen inkopen

Schoonmaakmiddel is vaak erg duur. Wanneer je een goede aanbieding ziet in de supermarkt, is het verstandig om gelijk flink wat flessen in te slaan. Dit kost in één keer dan wel veel, maar op langere termijn is het juist een flinke besparing die je maakt. Een voordeel is natuurlijk dat schoonmaakmiddelen niet zo snel over datum gaan, dus je kunt hier prima een voorraad van hebben.

Azijn en soda als vervanging voor de meeste schoonmaakmiddelen

Ook kun je azijn en soda flink inslaan. Deze schoonmaakmiddelen zijn erg goedkoop, en kunnen vele dure schoonmaakmiddelen vervangen. Met azijn kun je bijvoorbeeld uitstekend zaken ontkalken. Denk maar eens aan de badkamer, het toilet, kranen in de keuken, het koffiezetapparaat en de waterkoker. Soda werkt ideaal als afwasmiddel voor in de vaatwasser of om aangekoekte pannen snel weer schoon te krijgen.

Verder is een microvezel doek een goede investering. Normale schoonmaakdoeken zijn beperkt te gebruiken, en dienen op een gegeven moment te worden weggegooid. Een microvezel doek is slechts iets duurder in aanschaf en het grote voordeel is dat deze gewoon in de wasmachine kan. Je kunt hier dus ontzettend lang plezier van hebben.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Hoe kun je geld besparen op schoonmaken"

Infoteur: Denn
Laatste update: 12-04-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Geld besparen
Schrijf mee!