InfoNu.nl > Financieel > Geld > Hoeveel geef ik wekelijks uit aan boodschappen?

Hoeveel geef ik wekelijks uit aan boodschappen?

Hoeveel geef ik wekelijks uit aan boodschappen? Uw vaste lasten kunt u niet of nauwelijks beïnvloeden. Er valt veel geld te besparen op de dagelijkse boodschappen. Zonder grote opofferingen kunt u eenvoudig vele euro’s besparen op de boodschappen. Niet hongerig boodschappen gaan doen is een truc om beter bestand te zijn tegen verleidingen in de supermarkt. U kunt ook veel geld besparen door niet blindelings voor acties te gaan die in eerste instantie aantrekkelijk lijken. Drie voor de prijs van twee is goedkoop, maar heeft u er echt drie nodig? In dit artikel treft u nog een aantal tips aan om te kunnen besparen op de boodschappen.

Waarom kiezen voor A-merken?

Van bepaalde levensmiddelen wordt vaak gekozen voor het merk waar het meeste voor geadverteerd is en die grote bekendheid heeft. U kunt tientallen procenten besparen door een goedkoper merk te kiezen. Mensen denken vaak dat ze het duurdere merk lekkerder vinden, maar vaak hebben ze de goedkopere merken niet eens geprobeerd. Probeer een keer een goedkoper merk. Bevalt het niet, dan koopt u volgende keer weer een ander merk of u kiest wel weer voor het duurdere die beter bevalt.

Wat moet ik kopen en wat is luxe?

U kunt geld besparen tijdens het boodschappen door gericht te kopen aan de hand van een boodschappenlijstje. Indien u dat niet doet, stelt u zich open voor alle levensmiddelen en zult u eerder besluiten om goederen te kopen die u eigenlijk niet nodig hebt.

Kies bij keuze voor de supermarkt niet voor gemak maar voor lage prijzen

Een nadeel van de goedkoopste supermarkten is dat u niet al uw boodschappen in één winkel kunt doen. U kunt geld besparen door naar verschillende supermarkten te gaan. De ene supermarkt is goedkoper met kaas, terwijl de andere weer een aantrekkelijke actie heeft. Groente en fruit kunt u bijvoorbeeld weer goedkoper kopen op de markt.

Ga niet dagelijks boodschappen doen

Bij het boodschappen zult u vaak spullen in uw kar doen waarvoor u eigenlijk niet naar de supermarkt ging. Gaat u meerdere keren per week boodschappen, dan zult u ook meerdere keren spullen in uw kar doen die u eigenlijk niet nodig hebt. Deze impulsaankopen zijn vaak goedkoop, maar ze verhogen de uitgaven geleidelijk.

Verdiep u thuis al in de aanbiedingen

Door thuis al de folders uit te pluizen, kunt u vaak profiteren van hoge kortingen. Met deze aanbiedingen willen supermarkten klanten aantrekken. Als consument moet u hier zeker van profiteren.

Kant-en-klaar kost geld

U kunt aardappelen kopen die al geschild zijn en voorgekookt, maar daar hangt wel een prijskaartje aan. Hetzelfde geldt voor stukjes kippenvlees. Het is goedkoper om gewoon kipfilet te kopen en het zelf in stukjes te snijden. Kant-en-klaar maaltijden besparen u veel tijd, maar u moet er wel extra voor betalen.

Weet wat u uitgeeft

Door niet te pinnen maar contant te betalen wordt u er meer mee geconfronteerd hoeveel u uitgegeven hebt. Door met uw pinpas te betalen, staat u er minder bij stil hoeveel geld u eigenlijk uitgegeven hebt. Indien u het helemaal goed wilt doen, gaat u met een vast budget boodschappen halen. Voordat u bij de kassa komt moet u zelf al optellen voor hoeveel geld u in de kar hebt liggen. Als u boven het budget komt, legt u iets terug.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.nibud.nl/uitgaven/besparen/huishoudelijke-uitgaven.html

Reageer op het artikel "Hoeveel geef ik wekelijks uit aan boodschappen?"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 25-07-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!