InfoNu.nl > Financieel > Geld > Geld besparen: Boodschappen

Geld besparen: Boodschappen

Geld besparen: Boodschappen Tegenwoordig zijn de boodschappen duurder dan ooit tevoren en mensen schrikken elke keer weer bij de kassa. Hoe kun je nou het beste geld besparen tijdens het boodschappen doen? Boodschappen zijn een noodzakelijk iets, je kunt niet zo maar stoppen met geld uitgeven aan boodschappen. Wat je wel kan doen, is zorgen dat de prijs niet de pan uit schiet. Hieronder tips om de prijs te bedrukken.

Geen boodschappen met een hongergevoel

Dit is eigenlijk een hele logische, die vaak wordt genoemd, maar toch doen mensen het nog steeds. Doe nooit boodschappen als je hongerig bent. Het zorgt er echt voor dat je meer geld uitgeeft aan dingen die je niet nodig hebt. Als je perse boodschappen moet doen rond de tijd dat je honger hebt, neem dan gewoon een snack of een boterham van te voren. Het kan echt geld schelen. Als je honger hebt ben je veel impusliever met boodschappen doen.

Bedenk maaltijd van tevoren

Zorg altijd dat voordat je winkel in gaat je duidelijk hebt voor jezelf wat je nodig hebt, dus dat je al weer wat je gaat eten. Het voorkomt dat je maar door de winkel loopt te dwalen, als je al weet wat je nodig hebt ben je doelbewuster en kijk je minder naar andere dingen. Dit voorkomt dus dat je dingen koopt die je helemaal niet nodig hebt, of te veel koopt.

Wekelijks

Er zijn nog steeds heel veel mensen die dagelijks boodschappen doen, maar het is veel beter om dit wekelijks te doen. Het zorgt ervoor dat je vooral de dingen koopt die je nodig hebt en niet elke dag dingen koopt die 'wel handig' zijn.

Lees de folder

Bijna alle winkels hebben een wekelijkse folder met daarin acties en kortingen van de komende week. Lees deze door en stem daar op je eten af. Een korting van een paar cent lijkt soms niets, maar alles bij elkaar scheelt dat zeker wel.

Sla in bij acties

Soms hebben winkels een goede actie bij een bepaald product. Als het een product is dat je noodzakelijk vaak koopt, pindakaas bijvoorbeeld, is het best een goed idee om dat in te slaan. Op het moment van aankoop lijkt dat misschien duur, maar op de begroting scheelt het toch weer wat geld.

Koop huismerken

Van elk product zijn er altijd meerdere merken aanwezig, waarbij het huismerk meestal het goedkoopste is. Soms ziet het er minder lekker uit, of minder betrouwbaar, maar de kwaliteit is meestal gewoon goed. Wees niet bang om dit gewoon te proberen.

Maak geen gebruik van meerdere producten aanbiedingen

In winkels wordt vaak gebruik gemaakt van de actie, dat hoe meer je er koopt, hoe goedkoper. Val hier niet voor, soms koop je er dan 4 en als je het uitrekent scheelt het je 50 cent. Dan heb je dus meer geld uitgegeven aan iets wat je helemaal niet nodig had, alleen om 50 cent te besparen. Dit is alleen handig bij noodzakelijke producten, maar bij dat soort producten wordt de actie vaak niet gehouden.
© 2011 - 2017 Sfinx, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Geld besparen: Boodschappen"

Infoteur: Sfinx
Gepubliceerd: 13-02-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!