InfoNu.nl > Financieel > Geld > Geld besparen op wassen. Verbruik minder energie

Geld besparen op wassen. Verbruik minder energie

Geld besparen op wassen. Verbruik minder energie Veel mensen zouden maandelijks veel geld kunnen besparen als het gaat om wassen. De wasmachine is een grootverbruiker als het gaat om energie. Door slim om te gaan met het gebruik van de wasmachine kun je veel geld besparen. Zo kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om vaker gebruik te maken van een korter wasprogramma. En ken je de term Hot Fill al? Dit is een nieuwe technologie, die veel energie kan besparen.

Het aanschaffen van een wasmachine

Bij het aanschaffen van een nieuwe wasmachine, zijn er een aantal factoren waar je op kunt letten die je op langere termijn een flinke besparing op kunnen leveren. De technologie staat, ook op dit gebied, niet stil. De wasmachine wordt steeds vaker voorzien van slimme software, die bij kan dragen aan een optimaal (zuinig) gebruik.

Wegen

Er zijn tegenwoordig bijvoorbeeld wasmachines die het gewicht bepalen van de was die in de machine zit. Hier kunnen ze dan de hoeveelheid water die nodig is op aanpassen. Deze wasmachines gebruiken dus aanzienlijk minder water. Dit levert een leuke besparing op. Wanneer je een was hebt die erg vies is, kun je zelf aangeven dat er meer water nodig is.

Hot Fill

Verder zijn er wasmachines die voorzien zijn van een watertoevoer die bestand is tegen warm water. Dit betekend dat er warm water aangevoerd kan worden naar de wasmachine. Deze optie wordt de Hot Fill genoemd. Normaal gesproken wordt het water pas in de wasmachine zelf verwarmd, dit proces kost erg veel energie. Je kunt je voorstellen dat wasmachines die uitgevoerd zijn met Hot Fill dus een aanzienlijke besparing in de energiekosten op kunnen leveren.

Energielabels

Iedere wasmachine is tegenwoordig voorzien van een energie label. Dit geeft aan hoe zuinig de machine is. De labels die worden toegekend aan wasmachines zijn A++, A+, A en B. Waarbij A++ de meest zuinige is, en B de meest onzuinige.

Tijdstip

De wasmachine verbruikt erg veel energie. Het is dan ook slim om deze vooral in de daluren te gebruiken. Dit is alleen van toepassing in woningen waar een dubbele meter aanwezig is,

Was bij voorkeur 's nachts en ik het weekend. Dit kan zo al een besparing van tientallen euro's op jaarbasis opleveren, aangezien de wasmachine een grootverbruiker is wat betreft energie. Sommige wasmachines hebben een timer. Zo kun je gemakkelijk instellen dat het programma 's nachts moet beginnen. Je kunt de was dan 's morgens direct ophangen.

Temperatuur omlaag

Veel mensen zouden al kunnen besparen als ze op een lagere temperatuur wassen. Wanneer je een was draait op een temperatuur van 60 graden, kost dit bijna tweemaal zoveel dan wanneer je een was draait op 40 graden. Een was op 90 graden, kost zelfs het driedubbele. Voor vrijwel iedere was volstaat een wasbeurt van 40 graden. Alle wasmiddelen zijn hier tegenwoordig ook voor gemaakt. Met de wasmiddelen van nu zou alles dus prima schoon moeten worden bij 40 graden.

Een programma van 15 of 20 graden is in staat geurtjes stof te verwijderen. De meeste vlekken zijn te verwijderen vanaf 30 of 40 graden (al dan niet met behulp van een vlekverwijderaar). Het 60 graden programma is eigenlijk alleen nodig wanneer het gaat om producten die vanuit hygiënisch oogpunt echt grondig gereinigd moeten worden. Hierbij kun je denken aan: vaatdoekjes, babygoed waar bijvoorbeeld ontlasting aan zit.

Wel is het voor het behoud van de wasmachine zelf aan te raden om eens in de zoveel tijd een warm programma te draaien zonder wasgoed erin. Zo wordt deze aan de binnenkant weer goed gereinigd.

Ecoprogramma

Veel moderne wasmachines hebben een ecoprogramma. Naast dat dit programma gebruik maakt van een lage temperatuur, wordt er vaak ook minder water gebruikt. Wel is het zo dat je iets meer geduld moet hebben. Het ecoprogramma duurt vaak wel 2 tot 4 uur.

Volle trommel

Zorg dat de trommel van de wasmachine altijd helemaal vol zit als je gaat wassen. Halve wasjes zijn erg duur! Het is dus veel slimmer om eerst wat was op te sparen, voordat je de machine aanzet. Wanneer je 2 keer per week een volle trommel aanzet, in plaats van 4 keer per week een halve, scheelt dit op jaarbasis tot wel 30,-.

Toch dien je wel op te letten dat de trommel ook weer niet té vol zit. Dit gaat ten koste van de kwaliteit van je wasgoed.

Zelf wasmiddel maken

Veel mensen kopen hun wasmiddel uitsluitend wanneer het in de aanbieding is. Verstandig! Het is tenslotte een duur goedje. Maar wist je dat het ook mogelijk is om zelf wasmiddel te maken?

Je kunt dit doen door een stuk zeep te raspen. Gebruik hier zo'n 50 gram zeep voor. Voeg dit vervolgens toe aan 2,5 liter gekookt water. Wanneer je goedje af laat koelen, wordt het stijf. Je kunt er dan gemakkelijk iets uit scheppen. 70 tot 100ml (afhankelijk hoeveel/hoe vies de was is) is vaak prima. Dit wasmiddel is geschikt voor gekleurde was.

Heb je witte was? Voeg dan naast de zeep en het kokende water nog zo'n 40 gram soda toe. Het resultaat is eeb stralend witte was voor een ongelooflijk lage prijs.

Drogen

Een wasdroger is erg duur in gebruik. Probeer dus bij voorkeur de was te drogen aan de waslijn. Dit kost natuurlijk helemaal niets. Mocht je toch gebruik maken van de wasdroger, droog dan bij voorkeur meerdere wasjes achter elkaar. De droger is dan al opgewarmd, en zal daar dus minder energie voor nodig hebben. Ook is het goed om een wasdroger in een warme ruimte te plaatsen. Hierdoor gebruikt hij namelijk ook minder energie.

Strijken

Ook strijken verbruikt onnodig veel energie. Bekijk daarom goed of iets ook echt gestreken moet worden. Wanneer je de was te drogen hangt aan de waslijn, kun je het vaak al goed straktrekken. Dan is strijken vaak al overbodig. Wanneer je toch stukken wilt strijken, kun je net voordat je klaar bent het strijkijzer uitzetten. Het apparaat blijft nog lang genoeg warm om de rest te strijken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hoofdkussens reinigen en kussens wassenHoofdkussens reinigen en kussens wassenDe meeste mensen wassen de overtrekken van hun hoofdkussens één keer per week. De kussens zelf worden daarentegen zelden…
Tips om te wassenTips om te wassenWassen is een dagelijkse bezigheid geworden in het huishouden. Maar hoe kun je nou het beste je kleding wassen en voor j…
Tips om thuis water te besparen en het belang ervanTips om thuis water te besparen en het belang ervanWater is het belangrijkste in ons leven. We gebruiken het om te drinken, te douchen, kleding te wassen, en nog veel meer…
Hotfill MS-1002plus: bespaart tot 90% stroom bij wassen!Hotfill MS-1002plus: bespaart tot 90% stroom bij wassen!Wist u dat er handige tools op de markt zijn om elektriciteit te besparen. Een zogenaamde hotfill maakt gebruik van wate…
Bronnen en referenties
  • https://www.consumentenbond.nl/wasmachine/besparen-met-wassen

Reageer op het artikel "Geld besparen op wassen. Verbruik minder energie"

Reactie

Ellen Bouwens, 22-01-2012 12:03 #1
Bij het wassen met de wasmachine op alleen lage temperaturen, is het wel nodig af en toe de wasmachine, eventueel met alleen waspoeder, te laten draaien op 90 graden. Anders gaat de wasmachine namelijk kapot en kan niet meer gerepareerd worden.
Dit heb ik namelijk meegemaakt, de as ging stuk, omdat ik hiervoor niet gewaarschuwd ben.

Infoteur: Denn
Laatste update: 12-04-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Geld besparen
Reacties: 1
Schrijf mee!