InfoNu.nl > Financieel > Geld > Spaarrente op de betaalrekening kost geld

Spaarrente op de betaalrekening kost geld

Spaarrente op de betaalrekening kost geld De SNS Bank kondigt in januari 2012 trots op haar website aan, dat er al 75.000 betaalrekeningen met een rentevergoeding zijn gesloten. Het gaat hierbij om een betaalrekening waarover de bank een vergoeding verstrekt van 1,25 procent over het gemiddelde bedrag op de rekening. In eerste instantie zult u denken dat u een goede deal sluit, maar de hoge kosten heffen het voordeel van de spaarrente weer op. Banken kunnen alleen fungeren als bank, als ze geld verdienen. Zeer eenvoudig gesteld verdienen ze geld door goedkoop geld aan te trekken en dit weer duurder uit te lenen. Ze kunnen hun kas extra spekken door kosten in rekening te brengen hun klanten. Om een betaalrekening in de lucht te houden en om te kunnen pinnen en internetbankieren, gaat de bank kosten in rekening brengen. Een aantal banken bieden een betaalrekening aan met een rentevergoeding over het bedrag dat erop staat. Eén daarvan is de SNS Bank.

SNS Betalen

Tot januari 2012, heeft de SNS Bank al 75.000 van deze betaalrekeningen in de markt gezet. In een reclamecampagne hebben ze de betaalrekening groots aangekondigd. Een berekening leert echter dat het voordeel minder groot is dan dat u vooraf zou verwachten. Om de kosten te kunnen vergelijken, moeten wij eerst weten wat concurrerende banken hun klanten in rekening brengen voor de betaalrekening. Uit een rondvraag bij de banken blijkt dat de kosten ongeveer zitten tussen de € 15 en € 25 per jaar. Het “SNS betalen” kost € 2,50 per maand, dus per jaar bedragen de kosten € 30. Uit onderstaande berekening blijkt dat de betaalrekening met een spaarrente niet zo interessant is.

Voorbeeld

Overschotten op de betaalrekening houden is niet slim. Een rekeninghouder heeft een groot bedrag op de betaalrekening staan op het moment dat het salaris uitbetaald is. Voor de berekening gaan wij er vanuit dat er gemiddeld € 800 op de rekening staat. Na het storten van het salaris hebben de meeste rekeninghouders meer, maar in de loop van de maand wordt het bedrag op de betaalrekening steeds minder.

1,25 procent van € 800 = € 10 per jaar

Overstappen voor een paar euro’s in de maand

De 75.000 mensen zijn overgestapt naar de SNS Bank voor een bedrag van slechts een paar euro’s per jaar. Indien u gemiddeld minder op de betaalrekening hebt staan, komt de betaalde spaarrente nog lager uit.

Slimme marketingtruc of misleiding?

Gemiddeld genomen zijn de klanten beter uit, maar toch kan de reclamecampagne misleidend worden genoemd. De suggestie werd gewekt dat u als consument veel geld misloopt, in het geval u geen spaarrente ontvangt op uw betaalrekening. Het gemiddelde voordeel is te klein om er zoveel ophef over te maken. Voor consumenten die gemiddeld € 2.000 op de betaalrekening hebben staan, is het voordeel nog maar slechts €25 als u de kosten van de rekening buiten beschouwing laat. Misleiding is waarschijnlijk een te negatieve omschrijving, maar het is in ieder geval een slimme marketingtruc.

Banken proberen klanten aan te trekken door slim te zijn

Bovenstaand voorbeeld betreft de SNS Bank, maar ook andere banken proberen zoveel mogelijk geld te verdienen ten koste van de klant. De hypotheekrentes die ze hanteren zijn onredelijk hoog volgens de Vereniging Eigen Huis. Indien u de rentetarieven voor hypotheken vergelijkt met de tarieven in de ons omringende landen, ligt ons rentetarief gewoon veel hoger. De hoogte van de spaarrente houden ze echter wel laag. Op het moment dat ze weer in de financiële problemen raken door wanpraktijken, moeten dezelfde banken weer gered worden door ons belastinggeld.
Gerelateerde artikelen
Voordelen en nadelen van een depositoVoordelen en nadelen van een depositoSpaargeld moet u tegen een zo hoog mogelijke spaarrente wegzetten. Kiezen voor een deposito kan verstandig zijn.
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Pexels, Pixabay
  • Snsbank.nl

Reageer op het artikel "Spaarrente op de betaalrekening kost geld"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 19-01-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!