Extra pensioen opbouwen als aanvulling op uw AOW

Extra pensioen opbouwen als aanvulling op uw AOW Stoppen met werken, dan is het opbouwen van een extra pensioen nodig. Hoe gaat u dit opbouwen in 2020 en 2021 en wanneer kunt u dan met pensioen gaan? Zorg zelf voor een goed aanvullend pensioen en voorkom een pensioentekort. Zeker als u een pensioentekort of pensioengat hebt, is deze aanvulling op het pensioen belangrijk, want alleen AOW betekent vaak een forse teruggang in inkomen. Dit kan fiscaal vriendelijk met een lijfrenteverzekering bij een verzekeringsmaatschappij (belastingvoordeel), maar ook met pensioensparen bij een bank. De pensioenleeftijd is verschoven, basisregelingen versoberd en de AOW-partnertoeslag afgeschaft. De pensioenpot waarop u vertrouwde loopt ook nog eens leeg door de lage rente.

Alleen een AOW is niet genoeg

Fiscaal slim een extra pensioen opbouwen, profiteer van het belastingvoordeel

In de meeste gevallen is rondkomen van alleen een AOW niet eenvoudig. Er zijn vele redenen om ook een extra pensioen op te bouwen in eigen beheer:
  • U hebt te weinig AOW opgebouwd.
  • Uw partner is jonger dan 66 jaar en vier maanden (2020) en u komt gezamenlijk geld tekort door verlaging of afschaffing van de partnertoeslag AOW.
  • U hebt te weinig pensioen opgebouwd.
  • U heeft geen vertrouwen in de potten bij de pensioenfondsen.
  • Ook u gaat, als het aan de regering ligt, gedwongen later met pensioen.

Ik heb te weinig pensioen en vertrouw de pensioenfondsen niet

Vaak is het een mengeling van factoren waardoor u straks te weinig pensioen hebt. Het kan zijn ontstaan door het overstappen naar een andere werkgever, een pensioengat, een echtscheiding of eerder stoppen met werken. Daar komt bovenop dat het vertrouwen in de pensioenfondsen niet is toegenomen en dat de pensioenleeftijd steeds verder wordt verschoven. Allemaal zaken die nadelig zijn voor wie straks een mooi pensioen wil hebben en wil genieten van de oude dag. Hebt u bovendien een aantal jaren in het buitenland gewerkt, dan is ook de AOW lager dan dat die zou kunnen zijn. Elk jaar in het buitenland kost u twee procent AOW.

Extra pensioen opbouwen als pensioenaanvulling

Dus zit er niets anders op om, als het even kan, een aanvullend pensioen op te bouwen. Of beter gezegd, een uitkering die aanvullend is op uw pensioen. De meest gebruikelijke manieren hiervoor zijn:
  • Een lijfrenteverzekering afsluiten bij een verzekeringsmaatschappij;
  • Banksparen voor uw pensioen bij een bank, ook wel pensioen sparen genoemd;
  • Langer doorwerken;
  • De overwaarde van uw woning benutten als dat er is bijvoorbeeld via een opeethypotheek.
  • Bijstorten in het pensioenfonds.
  • Zelf sparen en beleggen.

Lijfrenteverzekering afsluiten en banksparen

Een lijfrenteverzekering afsluiten, een koopsompolis afsluiten of pensioen sparen kan fiscaal vriendelijk, als u een aantoonbaar pensioengat en pensioentekort hebt. Elk jaar kunt u aan de hand van de opgave van het pensioenfonds zien hoeveel pensioen u hebt opgebouwd en dat vergelijken met wat het had kunnen zijn. U kunt in het afgelopen jaar een pensioentekort hebben opgebouwd, maar ook in eerdere jaren. Beide bestanddelen, de jaarruimte en de reserveringsruimte, mag u bij de berekening meenemen. De lijfrentepolis sluit u af bij een verzekeringsmaatschappij en banksparen doet u op een geblokkeerde spaarrekening of beleggingsrekening bij een bank.

Langer doorwerken als mogelijkheid

Langer doorwerken is altijd een optie, maar sommigen doen dat graag en anderen zijn er niet meer toe in staat.

Bijstorten in pensioenfonds en inkopen van pensioenjaren

Soms bestaat de mogelijkheid om pensioenjaren erbij te kopen door geld bij te storten in het pensioenfonds.

Zelf sparen en beleggen

Helaas levert sparen in 2020 weinig rendement op. Op de effectenbeurs kunt u beleggen, maar dan loopt u ook risico om kapitaal te verliezen. Zelf sparen en beleggen kan dus wel, maar is ook niet zonder risico.

Dus zelf een aanvullend pensioen opbouwen in 2020

Vele bedrijven kunnen u adviseren over hoe u het beste een aanvullend pensioen kunt opbouwen. Banken, verzekeraars en een bedrijf als Brand New Day. Brand New Day propageert pensioen sparen en beweert zeer goedkoop te zijn. Vraag dus bij voldoende instanties een offerte aan. Ook het internet helpt u snel verder.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Nieuwe baan: meenemen pensioen of niet?Nieuwe baan: meenemen pensioen of niet?Wanneer je een nieuwe baan hebt, krijg je vaak ook een nieuwe pensioenregeling. Je kan ervoor kiezen om je opgebouwde pe…
Sparen voor een beter pensioenSparen voor een beter pensioenHet is mogelijk om te sparen voor inkomsten naast het pensioen. Dit kan omdat er bijvoorbeeld sprake is van een pensioen…
Wat is lijfrenteverzekering?Wat is lijfrenteverzekering?Wat is een lijfrenteverzekering? Met een lijfrenteverzekering kunt u aanvullend pensioen opbouwen. De premie of de uitke…

Partnertoeslag AOW omlaagPartnertoeslag AOW omlaagDe partnertoeslag verdwijnt en wordt per 1 januari 2015 verder beperkt en verdwijnt voor nieuwe aanvragen. De partnertoe…
Echtgenoot onterven kan met testamentEchtgenoot onterven kan met testamentMet een testament kunt u iedereen onterven. Ook uw echtgenoot en een kind kunt u in 2020 onterven. U kunt geen erfenis n…

Reageer op het artikel "Extra pensioen opbouwen als aanvulling op uw AOW"

Reactie

Lewicz, 08-06-2014 18:20 #1
Ben naar Polen geemigreerd, en zal 16 jaar niet in Nederland woonachtig zijn totdat ik pensioenuitkering ontvang.

Is het nuttig om een verzekering af te sluiten in NL om mij te waarborgen dat ik dat "pensioen" gat kan opvullen?

Graag uw advies, m.vr.gr. Reactie infoteur, 11-02-2020
Beste Lewicz,
Als u naar Polen bent geëmigreerd, is het wellicht beter om in Polen een aanvullend pensioen op te bouwen. Handig voor straks zou zijn als het een internationaal bedrijf is dat ook in Nederland werkzaam is (ING Bank, ABN AMRO en dergelijke).

Infoteur: Info4mij
Laatste update: 14-06-2020
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: AOW 2020
Reacties: 1
Schrijf mee!