InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Opeethypotheek & huis verzilveren bij Florius

Opeethypotheek & huis verzilveren bij Florius

Opeethypotheek & huis verzilveren bij Florius Florius heeft een opeethypotheek voor u: de verzilverhypotheek. Wat is een opeethypotheek voor hypotheek? Het is een omgekeerde hypotheek. Heeft uw huis overwaarde in 2018 of 2019, dan kunt u de overwaarde van uw huis verzilveren, benutten en opeten met de verzilver hypotheek van Florius. De opeethypotheek betekent iedere maand een extra inkomen. U kunt in uw woning blijven zolang u dat zelf wilt en deze verzilver hypotheek is niet aan een bepaalde maximale looptijd gebonden. U krijgt een vaste hypotheekrente, let er op dat die een stuk hoger kan zijn dan een gewone hypotheekrente. Ook het bedrijf Lommerhuizen biedt een soort verzilverhypotheek aan.

Wie is Florius?

Florius was voorheen Bouwfonds Nederlandse Gemeenten N.V en heeft meer dan zestig jaar ervaring in de hypotheek branche. Sinds 1970 is Florius een zeer bekende hypotheekverstrekker onder de vleugels van ABN AMRO.

Wat is een opeethypotheek?

Omdat u bakstenen niet kunt eten, maar wel behoefte kunt hebben aan een aanvullend inkomen, is de krediethypotheek, een opeethypotheek als extra inkomen. Zo gaat u uw huis verzilveren en uw huis opeten. Dit is een groeimarkt voor wie een huis met overwaarde heeft. De opeethypotheek is een omgedraaide hypotheek ofwel een omgekeerde hypotheek: u bouwt een hypotheek op in plaats van dat u de hypotheek aflost.

Overwaarde opeten en verzilveren via de verzilver hypotheek

Ook Florius heeft een hypotheek waarmee u snel de overwaarde van uw huis kunt verzilveren. Deze Verzilver Hypotheek is in beginsel beschikbaar voor eigenaar bewoners vanaf 60 jaar. De Florius Verzilver Hypotheek is een omgedraaide hypotheek. Dat wil zeggen dat u een deel van de overwaarde opneemt en zo een hypotheeklening opbouwt tot aan een van te voren vastgesteld limiet bedrag. U lost gedurende de looptijd van de lening niets af en betaalt ook geen rentelasten. De opnames en rentelasten worden maandelijks toegevoegd aan uw hypotheeklening. Inlossing van de schuld vindt plaats als u permanent het huis verlaat of bij overlijden. Omdat er geen hypotheekrente wordt betaald, is er ook geen sprake van hypotheekrenteaftrek.

Wat zijn de voorwaarden voor een opeethypotheek bij Florius

Enkele voorwaarden bij de hypotheek zijn:
  • Er mag geen andere hypotheek op de woning rusten of u laat die overschrijven naar Florius.
  • U moet 60 jaar of ouder zijn. Hoe ouder u bent, hoe hoger het opname percentage. Dit kan oplopen tot een maximum van 55% van de waarde van uw woning.
  • Er zijn bijkomende kosten mogelijk, bijvoorbeeld voor een taxatie van de woning, kosten van advies, notariskosten.

Florius geeft garantie tegen restschuld

Florius garandeert dat er geen restschuld zal ontstaan bij marktconforme verkoop. Dat betekent dus ook dat Florius de limiet van de opeet hypotheek niet te hoog zal vaststellen om risico’s voor zowel uzelf als de bank niet te hoog te laten oplopen. Dat zou betekenen dat u zich verder geen zorgen hoeft te maken. Bovendien is er de mogelijkheid om tot 30 % van de waarde van uw woning zo te beschermen dat er sprake blijft van overwaarde, ongeacht hoe lang de looptijd van uw lening is. Tot slot en dat is niet onbelangrijk, hebt u een vaste hypotheekrente. Dat betekent geen schommelingen in de rente dus.

Garantie volgens marktwaarde

Florius taxeert de woning en geeft daarbij een marktwaarde af. De bank geeft bovendien een garantie die de kans op een hoge restschuld verkleint. Als uw hypotheek door bijschrijving van de hypotheekrente op het moment van verkoop boven de marktwaarde uitkomt en de verkoopopbrengst lager is dan de marktwaarde, dan is het verschil tussen hypotheekschuld en marktwaarde voor rekening van de bank en alleen het verschil tussen verkoopopbrengst en marktwaarde voor uw rekening. Een rekensom verduidelijkt dit.:

Rekenvoorbeeld:

Stel de hypotheek bedraagt 250.000 euro, de getaxeerde marktwaarde is 230.000 euro en de verkoopprijs is 220.000 euro, dan is er 20.000 euro verlies voor de bank en hebt u een verlies van 10.000 euro. Dat is gunstig, zonder garantie zou uw restschuld immers 30.000 euro bedragen. Overigens hoeft een restschuld zich in een goede woningmarkt niet voor te doen, maar het is wel fijn dat er ook dan een garantie bestaat.

Lommerhuizen

Het bedrijf Lommerhuizen biedt de mogelijkheid om een huis te verkopen terwijl u het huis terug huurt en in het huis blijft wonen. Er zijn drie aanbiedingen in 2019:
  • Direct Zorgeloos Leven.
  • Direct Zorgeloos Genieten.
  • Direct Zorgeloos Wonen.

Zilver Wonen Fonds

Ook beleggingsfonds Zilver Wonen Fonds is bereid om uw huis te kopen zonder dat u daarna hoeft te verhuizen. De eigenaar bewoner wordt dan de huurder, maar wel met voldoende geld in handen.

Slot

Hoe snel het opeten van uw huis kan gaan, is beschreven in uw huis opeten, hoe snel gaat dat?. Zo kunt u ook zelf een berekening maken en verschillende offertes vergelijken. Vraagt u ook altijd om de financiële bijsluiter en bekijk hoeveel u netto in handen krijgt (na aftrek van de kosten).

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Uw huis opeten, hoe snel gaat dat?Uw huis opeten, hoe snel gaat dat?Uw huis opeten en verzilveren in 2018 en 2019 doet u vooral als u extra inkomen wilt en uw huis voldoende overwaarde hee…
Overwaarde benutten via de omkeerhypotheekOverwaarde benutten via de omkeerhypotheekBenut de overwaarde, maar hoe? De omkeerhypotheek 2018 en 2019, omgekeerde hypotheek of opeethypotheek genoemd, is een k…
Uw huis verzilveren, uw woning opeten in 2018 en 2019Uw huis verzilveren, uw woning opeten in 2018 en 2019De opeethypotheek betekent dat u in 2018 en 2019 de overwaarde van uw huis kunt opeten en benutten. Uw eigen huis als ou…
Hybride hypotheek: de laagste hypotheekrente tarievenHybride hypotheek: de laagste hypotheekrente tarievenDe hybride hypotheek is een van de onbekendere hypotheekvormen in Nederland en betreft een combinatie van een beleggings…
Overwaarde in uw huis opetenHuiseigenaren die extra geld nodig hebben om van hun oude dag te genieten, kunnen de overwaarde in het huis opeten. Dit…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Opeethypotheek & huis verzilveren bij Florius"

Reacties

Singh, 10-05-2018 11:23 #9
Enige instelling in België of NL die Opeethhypotheek aanbied voor particulieren in België? Reactie infoteur, 11-05-2018
Beste Singh,
In België wordt de opeethypotheek niet verkocht. Wel bestaat nog de verkoop en viagere:

https://financieel.infonu.nl/hypotheek/17827-vastgoed-verkoop-uw-huis-en-ontvang-daarvoor-een-lijfrente.html

Met vrlendelijke groeten,
Zeemeeuw

Dierckx, 26-12-2016 21:36 #8
Kan ik als Belgisch onderdaan en wonende in België ook terecht bij Florius om mijn huis, dat volledig afbetaald is, te verzilveren? Reactie infoteur, 15-01-2018
Beste Dierckx,
Voor particulieren geeft Florius alleen een hypotheek voor onroerend goed in Nederland.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

B. Dharma, 29-10-2016 23:03 #7
Waarschuwing Florius verzilverhypotheek:

Deze lijkt te worden aangeboden met alleen het huis als onderpand, onafhankelijk van je inkomsten en/of verder vermogen, maar er wordt door hen wel degelijk gekeken naar je inkomen en andere zaken. Je mag verder ook niet rood kunnen staan op een bankrekening of anderszins (ze eisen dat je al deze zaken moet opheffen). Voorts moet je laten zien wat je banksaldo is, je inkomsten zijn, je pensioen straks etc. Allemaal zaken die niet duidelijk van te voren bekend zijn. Er komt dus van alles bij kijken behalve de basis voorwaarden voordat je het kan afsluiten. Reactie infoteur, 01-11-2016
Beste B. Dharma,
Een bank moet altijd nagaan of er voldoende inkomen voor een hypotheek is om te voorkomen dat u zichzelf in de problemen helpt.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

D. Overgaauw, 08-08-2014 12:14 #6
Als je op de site van Florius kijkt dan komt de opeethypotheekvorm oftewel de verzilverhypotheek niet meer voor. Het lijkt erop dat dit product niet meer bestaat. Wil je dit eens bekijken en als dit het geval is deze site actualiseren.

m.vr.gr.

Dirk Overgaauw Reactie infoteur, 15-01-2018
Beste D. Overgaauw,
De verzilverhypotheek staat nog steeds op de site van Florius.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

O. Warmenhoven, 09-02-2014 12:00 #5
Graag wat uitleg over de opeethypotheek. Heb 70.000 overwaarde en kan het financieel niet zo goed redden. Mijn leeftijd is74 jaar en ik wil graag iets ruimer leven, help mij als het kan. De Rabobank heeft het mij aangeraden maar zij doen zo moeilijk daar over. Ik heb een hypotheek van 60.000. Reactie infoteur, 09-02-2014
Beste O. Warmenhoven,
Als een opeethypotheek niet lukt (dat kan bij een inkomenstoets), is ook verkoop onder een gelijktijdige huur mogelijk (lommerhuizen, zie artikel).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Wecm Dekkers, 08-04-2013 00:44 #4
Ben nog geen 60.maar 58 en dan? Ben hypotheekvrij. Reactie infoteur, 08-04-2013
Beste Wecm Dekkers,
Als u uw hypotheek wilt opeten, kunt u met een bank contact opnemen die het aanbiedt. Florius, maar ook de Rabobank bieden iets dergelijks aan.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Dethier, 26-04-2012 15:23 #3
Kan ik als Belg met een eigendom van rond de 400.000 euro en in België gelegen een omgekeerde hypotheek of opeethypotheek krijgen? Reactie infoteur, 26-04-2012
Beste Dethier,
De omkeerhypotheek of opeethypotheek is vooral iets Nederlands. Wellicht dat een Nederlandse bank het ook in België aanbiedt. In België kennen we vooral de rente en viagère om een huis te verzilveren:

http://www.financieel.infonu.nl/hypotheek/17827-vastgoed-verkoop-uw-huis-en-ontvang-daarvoor-een-lijfrente.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

C. Beekman, 11-04-2012 22:34 #2
Ik bezit een groot huis met een woz waarde van 635.000 euro. Hoeveel geld kan ik maximaal 10 jaar maandelijks opnemen via een verzilverhypotheek zonder hypotheek rente? Reactie infoteur, 12-04-2012
Beste C. Beekman,
Een krediethypotheek wordt interessant als er overwaarde is. Wat de rente wordt en hoeveel u dus kunt opnemen is afhankelijk van de offerte. U kunt daarom het beste bij een paar banken offerte aanvragen. Zie ook het artikel:

http://www.financieel.infonu.nl/hypotheek/6756-uw-huis-opeten-hoe-snel-gaat-dat.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ben, 22-03-2008 12:04 #1
Het artikel bevestigd geheel wat ik nu juist de afgelopen dagen heb zitten berekenen, jammer dat ik het niet eerder gelezen heb. hypotheek opnemen kan nog wel zinvol zijn als het opgenomen bedrag geleidelijk wordt gesoupeerd, dan vervalt geleidelijk het nadeel van de 1,2 % belasting van Box 3 over het opgenomen bedrag. inderdaad de goedkoopste hypotheek is geen hypotheek of een hypotheek waarvan de rente minimaal 1,2 % lager ligt, ivm. met het bijtellen van de huurwaarde, dan wat je aan rente zelf met de opgenomen hypotheek weet te maken. Ben Reactie infoteur, 12-04-2012
Beste Ben,
Dat is correct. Zie voor meer details ook het artikel:

http://www.financieel.infonu.nl/hypotheek/6720-de-goedkoopste-hypotheek-van-nederland.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 03-01-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Special: Opeethypotheek
Reacties: 9
Schrijf mee!