Lijfrente sparen of lijfrentepolis in 2020 en 2021?

Lijfrente sparen of lijfrentepolis in 2020 en 2021? Lijfrente uit lijfrente sparen bij een bank (banksparen) of uit een lijfrentepolis en lijfrenteverzekering bij een verzekeringsmaatschappij. Wat is lijfrente sparen? Banksparen en lijfrente sparen zijn ook in 2020 en 2021 fiscaal slimme manieren van sparen bij een bank en tegen lage kosten. De advieskosten van een lijfrenteverzekering, als die er zijn, zijn fiscaal aftrekbaar. Een lijfrentepolis hebt u bij een verzekeringsmaatschappij. Er zijn een aantal duidelijke verschillen tussen deze manieren van sparen. Gaat u banksparen met lijfrente sparen of kiest u voor lijfrente met een lijfrentepolis als verzekeringspolis? Bekijk eerst de argumenten voor en tegen banksparen.

Inhoud

Wat is lijfrente sparen?

Lijfrente sparen is een vorm van banksparen, waarbij u een spaarpremie stoort op een geblokkeerde bankrekening en waarvan de spaarpremie fiscaal aftrekbaar kan zijn. In de periode van lijfrente sparen betaalt u geen belasting over het opgebouwde kapitaal. Omdat lijfrente sparen een vorm van banksparen is, valt het lijfrente sparen onder bankgarantie van een bank voor spaarders en valt bij uw overlijden het gespaarde geld toe aan de erfgenamen.

Banksparen en dus ook lijfrente sparen doet u bij een bank en niet bij een verzekeringsmaatschappij

Banksparen houdt in dat u spaart op een geblokkeerde spaarrekening bij een bank om zo te zorgen voor:
  • Een aanvulling op het pensioen via lijfrente sparen.
  • De aflossing van een gedeelte van uw hypotheek.
  • Het onderbrengen van een gouden handdruk of ontslagvergoeding.
  • Sparen voor uw uitvaart.

Sparen op een geblokkeerde rekening betekent dat u wel geld kunt storten, maar dat het geld een aantal jaren op de spaarrekening moet blijven staan. U kunt niet tussentijds geld opnemen

Vrijstellingen van belasting bij lijfrente sparen 2020 en 2021

De bekendste vormen van banksparen zijn de regelingen voor een aanvullend pensioen en voor de aflossing van uw hypotheek. Hiervoor gelden aantrekkelijke belastingvoordelen, deze gelden per persoon:

Banksparen 2020, de vrijstellingen bij lijfrente sparen

aanvullend pensioen via lijfrente sparenjaarlijkse aftrek premie bij pensioentekort
aflossing hypotheek voor bestaande hypotheken 168.500

Lijfrente bouwt u op bij een verzekeringsmaatschappij

Het feit dat een lijfrenteverzekering bij een verzekeringsmaatschappij wordt opgebouwd is niet vrijblijvend. Dat betekent namelijk dat u niet alleen spaart voor een aanvulling op uw pensioen, maar tegelijkertijd ook een verzekering afsluit. Met de verzekering kunt u bepalen naar wie de uitkering gaat wanneer u voortijdig komt te overlijden. De verzekering zorgt ervoor dat een lijfrentepolis in de praktijk vaak duurder is dan het sparen bij de bank. De premie die u betaalt, bevat namelijk ook een risico element die we niet terug vinden bij het banksparen. Bij banksparen gaat het opgebouwde kapitaal als u voortijdig komt te overlijden automatisch naar de erfgenamen als tussen de eerste storting en het moment van overlijden tenminste vijf jaar zit. Daar hoeft u niet extra voor te betalen.

Banksparen of lijfrenteverzekering?

Voordat u kiest tussen banksparen of een lijfrente doet u er goed aan om offertes aan te vragen. Daarmee krijgt u inzicht in het kapitaal dat u zult opbouwen, maar ook in de kosten. Voor de belastingdienst maakt het geen verschil of u kiest voor banksparen of een lijfrentepolis.

Lijfrente laten uitbetalen via spaarrekening bank

Wat ook nog kan is dat u een lijfrenteverzekering of koopsompolis hebt bij een verzekeringsmaatschappij, maar de lijfrente liever laat uitkeren via een bank. Bijvoorbeeld doordat de offerte van de bank aanmerkelijk gunstiger uitvalt. Aandachtspunt zijn de oude polissen die meer vrijheden bieden. Als u die overzet naar een bank zullen de nieuwe voorwaarden van toepassing zijn.

Advieskosten lijfrenteverzekering niet fiscaal aftrekbaar

De advieskosten van een lijfrenteverzekering zijn in 2020 en 2021 niet aftrekbaar, wel de premies. Dat is een vervelende wijziging van beleid, omdat deze advieskosten tussen de 300 en 600 kunnen bedragen. Ook geldt dat u niet meer fiscaal kunt aftrekken dan dat uw jaarruimte als aftrek inkomstenbelasting toelaat.

Slot lijfrente, lijfrenteverzekering of banksparen in 2020 of 2021

Het banksparen is ontwikkeld om meer concurrentie teweeg te brengen en de kosten transparant te maken. Dat betekent dat een aanvullend pensioen of sparen voor uw huis niet langer alleen een zaak is van alleen de verzekeringsmaatschappijen, maar ook van de banken. Maak van deze verscherpte concurrentie gebruik om voor u het beste aanbod te kiezen. Een klein verschil in de kosten en rente bij de vermogensopbouw of een klein verschil in de rente bij de uitkering kunnen een kapitaal verschil maken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Lijfrente of banksparen?Lijfrente of banksparen?Lijfrenteverzekering of lijfrente banksparen in 2020, wat zijn de verschillen? Sparen voor een extra inkomen en kapitaal…
De lijfrentepolisDe lijfrentepolisHier kun je vinden wat een lijfrentepolis is, welke fasen hij kent en waarom mensen een lijfrente afsluiten. Ook kun je…
Lijfrente uitkeren: bank of een verzekeringLijfrente uitkeren: bank of een verzekeringLijfrente banksparen of een lijfrentepolis afsluiten? De uitkering en aankoop van een lijfrente kan in 2020 niet alleen…
Lijfrente berekenen: Uitkering uit vrijvallende lijfrenteWanneer je een koopsompolis of lijfrentepolis afsluit of begint met lijfrente banksparen, krijg je daar natuurlijk op ee…

Hoogste spaarrente op klimspaardeposito?Door uw spaargeld voor een langere tijd vast te zetten, hebt u vaak recht op een hogere spaarrente. U kunt hierbij kieze…
Vijf spaartips succesvol sparen 2020Vijf spaartips succesvol sparen 2020U wilt tips om te sparen in 2020. Zie daarom vijf spaartips voor een optimaal rendement op spaargeld. Wie spaargeld heef…

Reageer op het artikel "Lijfrente sparen of lijfrentepolis in 2020 en 2021?"

Reactie

Angelo, 16-03-2020 11:12 #1
Goedendag,

In uw voornoemde artikel benoemt u het besluit van 13 juni 2012 (i.c. BLKB 2012/283M) waarin u aangeeft dat advieskosten voor een lijfrenteverzekering fiscaal aftrekbaar zijn. Nu u in het artikel ook over '2019 en 2020' schrijft, neem ik aan dat uw opmerking nog actueel is. Kan ik hiermee bij een door mij elders verkregen lijfrente-advies verwijzen naar uw website voor wat betreft de aftrekbaarheid - binnen de jaarruimte - van de door mij betaalde factuur?

Ik ik uit naar uw reactie.

Met vriendelijke groet.
Angelo Reactie infoteur, 16-03-2020
Beste Angelo,
De aftrekbaarheid van advieskosten voor een lijfrente zijn in 2019 en 2020 helaas niet fiscaal aftrekbaar.

Infoteur: Info4mij
Laatste update: 12-06-2020
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Special: Lijfrente berekenen
Reacties: 1
Schrijf mee!