InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Mogelijkheden met een premievrije lijfrenteverzekering

Mogelijkheden met een premievrije lijfrenteverzekering

Mogelijkheden met een premievrije lijfrenteverzekering In combinatie met de spaarloonregeling zijn in het verleden veel lijfrenteverzekeringen afgesloten. De spaarloonregeling is gestopt en de meeste verzekerden hebben ook de premiebetaling gestopt. Wat zijn de mogelijkheden met deze premievrije lijfrenteverzekeringen? Sommige verzekeringen had u achteraf niet moeten afsluiten. Dit is bijvoorbeeld het geval bij de kinderspaarverzekeringen en de lijfrenteverzekering. Achteraf gezien zijn er te hoge kosten in deze verzekeringen verwerkt en het doelkapitaal wordt niet gerealiseerd. De polissen die onder de noemer woekerpolis vielen zijn gecompenseerd voor de te hoge kosten. De lijfrenteverzekering kan een aantrekkelijke manier zijn om het pensioen mee aan te vullen, maar de praktijk valt vaak anders uit.

Wat is een lijfrenteverzekering?

U hebt de mogelijkheid om een kapitaal op te bouwen in een lijfrenteverzekering. De premie die u hiervoor moet betalen is aftrekbaar van het inkomen indien u een aantoonbaar pensioentekort hebt. Hierdoor kunt u gedurende de opbouwperiode fiscaal vriendelijk een kapitaal opbouwen. De inleg is aftrekbaar en het opgebouwde vermogen telt niet mee voor het bepalen van de vermogenrendementsheffing (belastingheffing over vermogen). In de uitkerende fase worden er eisen gesteld aan de manier van uitkeren. U moet het kapitaal gebruiken ter aanvulling op het pensioen. De uitkeringen worden na pensionering periodiek verricht. De uitkeringen worden weer bij het inkomen opgeteld en belast.

Het beoogde doel met de lijfrenteverzekering is om te profiteren van een lagere belastingheffing vanaf pensioendatum. Er wordt alleen voordeel behaald als de heffing over de uitkeringen lager is dan het belastingtarief waar de premie tegen kon worden afgetrokken.

Premievrije lijfrenteverzekering

Zodra de premiebetaling in een lijfrenteverzekering stopt kan het vermogen nog groeien doordat er nog rendement wordt gemaakt op het in de polis aanwezige kapitaal. Aan de andere kant moet de verzekeraar ook nog kosten in rekening brengen ten laste van het opgebouwde vermogen. In principe is het mogelijk dat het kapitaal in de polis jaarlijks zakt doordat de kosten hoger zijn dan het rendement op het kapitaal. Geleidelijk zal het vermogen verdampen. Het is verstandiger om het geld over te boeken naar banksparen.

Mogelijkheden met banksparen

Door het geld bij de verzekeraar weg te halen en onder te brengen bij een bank, kunt u het verder krimpen van het vermogen voorkomen. Banken hanteren gemiddeld namelijk lagere kosten en kunnen dus een hoger rendement bieden op het opgebouwde kapitaal. U kunt het geld over laten boeken van uw lijfrenteverzekering naar een lijfrente bankspaarrekening. Dit is fiscaal ook toegestaan waardoor u niet af hoeft te rekenen met de Belastingdienst.

Hoe geld overdragen naar een bank?

U kunt eenvoudig via uw tussenpersoon een verzoek indienen om de premievrije lijfrenteverzekering te beëindigen en het kapitaal over laten boeken naar een bankspaarrekening die u geopend hebt. Het voordeel van het banksparen is dat de bank u een bepaald rendement kan garanderen. Op einddatum geldt nog steeds de vereisten die gerelateerd zijn aan de lijfrenteverzekering. In één keer uitbetalen is dus niet mogelijk.

Premievrije lijfrenteverzekering afkopen

Voor kleine kapitalen in lijfrenteverzekeringen is het mogelijk om in één keer af te kopen. Indien het opgebouwde kapitaal minder bedraagt dan 4.242 (2012), is het mogelijk om het kapitaal in één keer uit te laten keren. Er moet wel afgerekend worden over het kapitaal. Het kapitaal wordt bij uw inkomen opgeteld. De verzekeraar houdt bij de uitkering alvast een voorheffing in.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Belastingdienst.nl

Reageer op het artikel "Mogelijkheden met een premievrije lijfrenteverzekering"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 01-10-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Schrijf mee!