Financiële situatie wijzigt als je AOW-gerechtigd wordt

Financiële situatie wijzigt als je AOW-gerechtigd wordt Voor veel mensen in de richting van 67 jaar is het een verrassing, hoeveel hun netto inkomen zal zijn zodra ze gepensioneerd, respectievelijk AOW-gerechtigd worden. Het precieze nettobedrag weet meestal niemand vooruit. Vooral als je reeds gestopt was met werken en bijvoorbeeld nog een aanvullende uitkering geniet, is het de grote vraag of je inkomen nu meer of minder wordt, en wat verder de financiële consequenties zijn van de AOW-leeftijd. Er zijn gelukkig ook legio voordelen, want als je niet aan werktijden bent gebonden, kun je bij de NS profiteren van dalurenkorting, terwijl op de rustige tijden o.a. bij de HEMA 'koffie plus gebak' in de aanbieding is. En je kunt bij IKEA en de openbare leeszaal urenlang de krant lezen en voor een paar kwartjes (u weet wel die muntjes uit het guldentijdperk) lekkere koffie tappen. Thuis zetten we dan de thermostaat goed laag, dan snijdt het mes aan twee kanten.

AOW-leeftijd

Als je de AOW-leeftijd bereikt, verandert er vaak het nodige in je leven, ook wat betreft je financiën. Behalve dat de hoogte van je inkomen wijzigt, zul je de inkomsten in veel gevallen ook vanuit een andere hoek ontvangen, zoals bijvoorbeeld het pensioenfonds en AOW-uitkeringsinstantie. Al met al zijn er naast nadelen ook wel degelijk financiële voordelen verbonden aan het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd.

Andere belastingschalen

Bent u AOW-er dan betaalt u een ander tarief, aangezien u geen AOW-premie meer hoeft te betalen. Verder ontvangt u kortingen op de belasting: de zogeheten heffingskortingen. Vanaf 1 januari 2019 veranderde de berekening van de ouderenkorting. U krijgt de ouderenkorting automatisch als u aangifte doet. Raadpleeg wat betreft tarieven en toeslagen s.v.p. belastingdienst.nl

Houd er ook rekening mee dat op uw bruto maandelijkse AOW-uitkering vaak ten onrechte geen belasting, loonheffing wordt ingehouden. Want als u naast AOW nog andere inkomsten geniet, zoals een pensioenuitkering, kon het wel eens zijn dat u alsnog belasting over de AOW moet betalen, en dus naderhand een aanslag krijgt. Het is eigenlijk simpel: stel dat uw werkgeverspensioen dusdanig is dat u over de top bijvoorbeeld 49,5% loonheffing betaalt, dan zult u over uw volledige AOW met terugwerkende kracht alsnog voor 49,5% worden aangeslagen. En als u redelijk wat vermogen hebt opgebouwd, dan wordt u bovendien nog aangeslagen voor heffingen over spaargeld en beleggingen.

Zorgverzekeringswet

De werkgever betaalde voorheen eveneens een deel van de inkomensafhankelijke bijdrage aan de zorgverzekeringswet. Dat werkgeversdeel ga je vanaf je pensionering helaas zelf betalen, zodat je meer kwijt bent aan de inkomensafhankelijke bijdrage voor de zorgverzekeringswet.

Kortingen

Hoewel daar in gesneden wordt, geniet je van verschillende instanties nog leuke kortingen, die het leven voordeliger kunnen maken:

Openbaar vervoer

Voor de verschillende soorten abonnementen in trein, tram en bus zijn er voordeelmogelijkheden tijdens de daluren. Met NS Flex Dal Voordeel reis je met circa 40% korting buiten de spits en in het weekend. Ook kunnen meereizenden soms profiteren van de kortingen: Indien je in de trein, tram of bus vaak iemand begeleidt met een handicap, die niet alleen kan reizen, kun je een speciale gratis OV-begeleiderkaart aanvragen.

Gemeenten

Een aantal gemeentes geeft speciale kortingen aan 65-plussers, vaak op vertoon van een speciale pas. Bijvoorbeeld de Stadspas van Amsterdam, of Ooievaarspas van Den Haag. De gemeente kan daarover meer inlichtingen verschaffen. Het al dan niet verstrekken van een dergelijke pas is overigens vaak afhankelijk van het inkomen.

Musea

Sommige musea hebben kortingsmogelijkheden voor ouderen. Overigens is de museumjaarkaart voor alle leeftijdscategorieën even duur.

Hotels en Huisjes

Hotelketens en huisjesparken willen nogal eens iets extra’s doen voor ouderen, in de vorm van een seniorenkorting.

Bioscoop en theater

Ook in het uitgaansleven kun je van allerlei voordelen genieten, vaak gekoppeld aan speciale tijden en daluren. Vergeet niet reeds bij het boeken te informeren en eventueel de korting te claimen.

Winkels

Bij de winkels in ons land is het tegenwoordig ook voor jongeren de normaalste zaak van de wereld dat er om korting gevraagd wordt op luxe kleding en andere duurdere aanschaffen. Als oudere heb je een extra argument. Zeg tegen het winkelpersoneel, dat het budget als AOW-er niet toereikend is voor de aanschaf van die dure stoel of die matras, en vraag of ze iets aan de prijs kunnen doen. Natuurlijk verstandig om eerst te onderzoeken of hetzelfde product elders voordeliger wordt aangeboden, want dan heb je een sterk argument voor die korting.

Wat verdient Jan Modaal

Altijd interessant om je eigen inkomen te vergelijken met een modaal inkomen. Modaal wil zeggen het meest voorkomende, dus niet het gemiddelde inkomen. Het modaal inkomen bedroeg in het jaar 2020 bedroeg bruto per jaar € 37.000.

Overbodige energieslurpers- en ruimtevreters

Als je huishouden nog uit twee personen bestaat, stel jezelf dan eens de vraag of je echt nog wel die stroomvretende elektrische wasdroger, diepvrieskist en vaatwasser nodig hebt. Vaak heb je er meer last dan plezier van. Alle supermarkten zijn elke dag tot in de avond open, dus bij onverwachtse visite is er niets aan de hand, en ga je gewoon naar die gratis diepvrieskisten van de super. En die twee bordjes met bestek heb je na de maaltijd in een oogwenk schoon. En datgene wat je niet hebt kan ook niet defect raken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Ouderenkorting 2021 omhoogOuderenkorting 2021 omhoogWie in 2021 recht heeft op AOW, heeft in beginsel ook recht op de ouderenkorting 2021. Deze heffingskorting is wel inkom…
Belastingdienst & de heffingskortingenBelastingdienst & de heffingskortingenWe kennen zes heffingskortingen bij de inkomstenbelasting in 2020. Eigenlijk nog meer, want er wordt ook nog gekeken naa…
Ouderenkorting 2017 en 2018 omhoogOuderenkorting 2017 en 2018 omhoogDe ouderenkorting wordt in 2016, 2017 en 2018 per saldo verhoogd, een logische zet want het lijkt slecht gesteld met de…
Ouderenkorting 2019 en 2020Ouderenkorting 2019 en 2020De ouderenkorting 2018, 2019 en 2020 gaan omhoog als u AOW-gerechtigd bent, maar niet voor iedereen. De ouderenkorting w…

Besparen met kinderen 10 tipsBesparen met kinderen 10 tipsKinderen en besparen lijken twee dingen die moeilijk samengaan. Je moet allerlei dingen voor ze kopen: eten, schoolspull…
Besparen op verwarming van je woning 10 tipsBesparen op verwarming van je woning 10 tipsEen gemiddeld Nederlands gezin verbruikt in een jaar ongeveer 1600 m³ gas en betaalt daar bijna 100 euro per maand voor…
Bronnen en referenties
  • Plus, Geld & Recht

Reageer op het artikel "Financiële situatie wijzigt als je AOW-gerechtigd wordt"

Reactie

Mieke de Vries, 19-08-2013 09:28 #1
Walgelijk om het vragen van kortingen in winkels aan te moedigen of als normaal te beschouwen. Een mooi voorbeeld voor jongeren. De detailhandel heeft het toch al zo moeilijk om te blijven bestaan naast al die ketens. En straks huilen als er geen kleine winkels overblijven.

Infoteur: Robbie
Laatste update: 18-11-2020
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Senioren en geld
Reacties: 1
Schrijf mee!