InfoNu.nl > Financieel > Geld > Verlies van koopkracht door schrappen pensioenindexering

Verlies van koopkracht door schrappen pensioenindexering

Verlies van koopkracht door schrappen pensioenindexering Als gevolg van de tegenvallende beleggingsresultaten en de lage rentes, zijn veel pensioenfondsen al een aantal jaren onder de minimum dekkingsgraad gekomen, die door de Nederlandse Bank verplicht wordt gesteld. Dat houdt in dat de pensioenen niet aangepast kunnen worden aan de gestegen prijzen. Maar wat betekent dit nu eigenlijk voor de hoogte van uw pensioenuitkering op langere termijn, en dus uw koopkracht? Als een pensioenfonds onder een bepaalde minimum dekkingsgraad raakt, zal het bestuur van dat fonds moeten besluiten een mindere, of in het geheel geen indexering toe te passen, of zelfs gedwongen zijn de uitkeringen te verlagen. Dat betekent voor dat fonds dat de maandelijkse pensioenuitkering geen gelijke tred houdt met de ontwikkelingen van de lonen. Daar de inflatie normaal door gaat is het gevolg dat, zelfs wanneer de uitkering gelijk blijft, de koopkracht van het pensioen achteruit gaat en er minder te besteden valt voor de gepensioneerden die bij het fonds zijn aangesloten.

Welke normen worden gehanteerd

De dekkingsgraad geeft de financiële positie van het pensioenfonds aan. Bij een dekkingsgraad van 100% heeft een pensioenfonds precies genoeg geld in huis om de pensioenen nu en straks te kunnen betalen. Het pensioenfonds heeft echter een buffer nodig om tegenvallers op te vangen. De wet vereist daarom een minimale dekkingsgraad van 105%.
  • als de dekkingsgraad lager is dan 105% kan het fonds gedwongen worden te korten op de pensioenuitkeringen, of zal er niet worden geïndexeerd
  • bij een dekkingsgraad tussen de 105 130% zal veelal gedeeltelijk(lineair) worden geïndexeerd
  • indien de dekkingsgraad groter of gelijk is aan 130% volgt volledige indexering

Inhaalindexering

Pensioenfondsen kunnen in volgende jaren besluiten, indien de resultaten dit toelaten, alsnog een(gedeeltelijke) indexering over voorgaande jaren toe te passen. Het pensioen wordt dan als ware gerepareerd. Maar aangezien de meeste fondsen al jaren een te lage dekkingsgraad hebben, zal het vermoedelijk ook nog vele jaren duren alvorens het vereiste minimum niveau van 105% weer is bereikt. Verhoging van de pensioenen zal er bij de meeste fondsen de eerste jaren dan ook niet inzitten, volgens de Pensioenfederatie, het overkoepelend orgaan van alle pensioenfondsen (bron: NH-Dagblad 20-7-2017)

Met hoeveel daalt mijn koopkracht jaarlijks indien er geen indexatie wordt toegepast

Voor een gemakkelijk rekenvoorbeeld gaan we uit van een rond bedrag van 1000,- Als u naast uw AOW een aanvullend pensioen heeft van netto 1000,- gaat de koopkracht van uw aanvullende pensioen jaarlijks als volgt achteruit bij respectievelijk 2 en 3% inflatie.

jaar2%3%
1980970
2960941
3941913
4922885
5904858
6885833

Als u 6 jaar lang geen enkele indexatie krijgt zal de waarde van uw pensioen, afhankelijk van de inflatie, afnemen met 11,5 of 16.7%. Hierbij moet wel worden vermeld dat de indexering van uw AOW waarschijnlijk wel door gaat, zodat de waarde van uw totale inkomen vermoedelijk met een lager percentage zal afnemen. Bovendien gaat de indexering over het brutobedrag. Het netto bedrag zou wellicht toch een fractie kunnen stijgen indien er op het brutobedrag minder wordt ingehouden, bijvoorbeeld door wijziging in belastingschalen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Pensioen waardeoverdracht: zesmaandstermijn vervallenPensioen waardeoverdracht: zesmaandstermijn vervallenWilt u een waardeoverdracht van uw pensioen in 2018 of 2019 laten plaatsvinden? Een andere werkgever of andere baan stel…
Ontwikkeling koopkracht 2018 per groep (inclusief AOW-ers)Ontwikkeling koopkracht 2018 per groep (inclusief AOW-ers)In 2018 zijn heel wat zaken gewijzigd als gevolg van het regeerakkoord van het kabinet Rutte III en dit heeft gevolgen v…
Alimentatie: hoe hoog is de indexering van alimentatieAlimentatie: hoe hoog is de indexering van alimentatieDe kosten voor het dagelijkse levensonderhoud zijn alleen maar gestegen. Daarom moet alimentatie ook omhoog door middel…
Ouderenkorting 2016 en 2017 omhoogOuderenkorting 2016 en 2017 omhoogDe ouderenkorting wordt in 2016, 2017 en 2018 per saldo verhoogd, een logische zet want het lijkt slecht gesteld met de…

Reageer op het artikel "Verlies van koopkracht door schrappen pensioenindexering"

Infoteur: Robbie
Laatste update: 21-07-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Senioren en geld
Schrijf mee!