InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Belastingvrij bijverdienen (belastingvrij inkomen)

Belastingvrij bijverdienen (belastingvrij inkomen)

Belastingvrij bijverdienen (belastingvrij inkomen) Een belastingvrij inkomen, dat klinkt bijna te mooi om waar te zijn. Toch is het mogelijk voor mensen die weinig verdienen, zoals studenten, om belastingvrij bij te verdienen. Hoeveel bedraagt het inkomen dat u belastingvrij kunt verdienen? Alles over belastingvrij bijverdienen.

Inkomstenbelasting betalen

Het belastingtarief voor inkomen uit werk en woning is een oplopend tarief met vier schijven. Naarmate uw inkomen hoger wordt, moet u meer belasting betalen. Belasting over inkomsten uit werk en woning vallen in box 1. Zo geldt er in de eerste schijf een belastingtarief van 33%. In de laatste schijf is dit percentage 52%.

Heffingskortingen

Dat wil echter niet zeggen dat er over ieder inkomen belasting moet worden betaald. U kunt namelijk recht hebben op heffingskortingen. Heffingskortingen zijn kortingen op uw inkomstenbelasting en premie volksverzekering. U hoeft dan minder belasting en premies te betalen. Een voorbeeld van een heffingskorting is de loonheffingskorting, die bestaat uit de algemene heffingskorting, de arbeidskorting, de ouderenkorting, de alleenstaande-ouderenkorting, de jonggehandicaptenkorting en de levensloopverlofkorting.

Algemene heffingskorting

Iedere werknemer heeft recht op de algemene heffingskorting. Als u in loondienst bent of een uitkering ontvangt, houdt uw werkgever of uitkeringsinstantie hier automatisch rekening mee. De overige heffingskortingen moeten worden aangevraagd. Ze worden niet automatisch toegepast. De algemene heffingskorting is 1. 987 als de werknemer jonger dan 65 jaar is. Als de werknemer 65 jaar of ouder is, dan bedraagt de algemene heffingskorting 910.

Belastingvrij inkomen

De heffingskortingen zorgen ervoor dat een belastingplichtige minder of zelfs geen belasting hoeft te betalen. Bij studenten wordt er vaak teveel belasting ingehouden. Zij kunnen dit aan het einde van het belastingjaar terugvragen mddels een TJ-biljet (P-formulier in de nieuwe aangifte).

Belastingvrij bijverdienen

Jaarlijks kunt u ongeveer 6.000 per jaar belastingvrij verdienen, omdat de te betalen belasting wegvalt tegen de algemene heffingskorting, die circa 2.000 bedraagt. Het bedrag dat men belastingvrij verdienen kan, valt mogelijk nog hoger uit, als er aanspraak kan worden gemaakt op andere heffingskortingen.

Inkomen altijd opgeven

Dat er in principe geen belasting hoeft te worden betaald over kleine bijverdiensten, wil nog niet zeggen dat er geen aangifte moet worden gedaan. Als u in loondienst bent bij een werkgever, dan doet de werkgever automatisch aangifte. U moet wel zelf aangifte doen als u niet in loondienst werkt of meerdere werkgevers hebt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat is nog belastingvrij, sparen?Wat is nog belastingvrij, sparen?Belastingvrij sparen in 2015, 2016 en 2017 voor uw eigenwoningschuld, sparen met fiscaal voordeel, belastingvrij geld bi…
Mag je belastingvrij bijverdienen?Mag je belastingvrij bijverdienen?Met belastingvrij bijverdienen bedoelen veel mensen het zogenaamde zwartwerk: werken zonder dat hierover loonbelasting w…
Belastingvrij schenken 2012Als u een schenking doet of ontvangt, moet u daar schenkbelasting over betalen. Er zijn echter ook vrijstellingen om bel…
Belastingvrij bijverdienenBelastingvrij bijverdienenWie een aantal uur per week werkt, verdient niet zoveel als iemand die fulltime werkt. Dit heet dan bijverdienen. Hoe zi…
Belastingvrij erven 2016 & 2017Belastingvrij erven 2016 & 2017Belastingvrij erven in 2016 en 2017, minder belasting over een erfenis betalen, kan dat en hoe voorkomt u zelfs successi…
Bronnen en referenties
  • Belastingdienst

Reageer op het artikel "Belastingvrij bijverdienen (belastingvrij inkomen)"

Reacties

Rene, 09-03-2017 22:22 #4
Hallo,
Ik werk als mysteryshopper naast mijn vaste baan. Kan dit belastingvrij of moet ik hier ook belasting over betalen? Het is een paar duizend euro per jaar.

Gr.

R

Pino, 11-03-2016 22:13 #3
Hallo,
Een vraag over bijverdienen van mijn partner
Mijn partner verdient alleen iets als postbezorger ( ong. 2000,- opgegeven bij overige werkzaamheden) Daar gaat 600- auto-onkosten af.
Als wij samen belastingaangifte doen (2015), en we zouden dit niet melden, krijgt mijn partner 500,- meer terug dan wanneer we dit wel gaan invullen. Ze betaalt dus 500,- belasting over haar verdiensten.Moet zij over dit lage bedrag belasting betalen?
Vr. groet. P.

Simonse, 29-07-2014 12:16 #2
Beste mensen, ik kan uit dit artikel niet opmaken hoeveel mijn partner die, 62 wordt, mag bijverdienen zonder dat wij gekort worden op de aow en de toeslag die ik voor haar krijg.
mvg.Lowy

Hans, 04-06-2014 23:22 #1
Hallo,
Wanneer ik een uitkering uit een stamrecht kan hebben, en verder geen inkomen heb. Hoef ik dan over de eerste +/- 6000 geen belasting te betalen?

Infoteur: Rebeccahoogers
Laatste update: 03-09-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Aftrek studiekosten 2011
Reacties: 4
Schrijf mee!