InfoNu.nl > Financieel > Geld > De financiële gevolgen als je AOW-gerechtigd wordt

De financiële gevolgen als je AOW-gerechtigd wordt

De financiële gevolgen als je AOW-gerechtigd wordt Voor veel mensen in de richting van 67 jaar is het een verrassing, hoeveel hun netto inkomen zal zijn zodra ze gepensioneerd, respectievelijk AOW-gerechtigd worden. Het precieze nettobedrag weet meestal niemand vooruit. Vooral als je reeds gestopt was met werken en bijvoorbeeld al een prepensioen of VUT-uitkering geniet, is het de grote vraag of je inkomen nu meer of minder wordt, en wat verder de financiële consequenties zijn van de AOW-leeftijd. Om luchtig te beginnen: bij McDonalds betaal je als 65-plusser slechts € 1,- voor een lekkere bak koffie.

AOW-leeftijd

Als je de AOW-leeftijd bereikt, verandert er vaak het nodige in je leven, ook wat betreft je financiën. Behalve dat de hoogte van je inkomen wijzigt, zul je de inkomsten in veel gevallen ook vanuit een andere hoek ontvangen, zoals bijvoorbeeld het pensioenfonds en AOW-uitkeringsinstantie. Al met al zijn er naast nadelen ook wel degelijk financiële voordelen verbonden aan het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd.

Andere belastingschalen per 2018

Bent u AOW-er dan betaalt u een ander tarief, aangezien u geen AOW-premie meer hoeft te betalen. Verder ontvangt u kortingen op de belasting: de zogeheten heffingskortingen. De algemene heffingskorting is m.i.v. 2014 inkomensafhankelijk. Als uw verzamelinkomen in 2018 niet meer dan € 36.057 bedraagt, dan heeft u over 2018 recht op een ouderenkorting van € 1.418. Is uw verzamelinkomen hoger, dan is de ouderenkorting nog slechts 72 euro.

Bent u alleenstaand, dan heeft u recht op de alleenstaandeouderenkorting, die over 2018 een bedrag van 423 euro is.

Houd er ook rekening mee dat op uw bruto maandelijkse AOW-uitkering vaak ten onrechte geen belasting, loonheffing wordt ingehouden. Want als u naast AOW nog andere inkomsten geniet, zoals een pensioenuitkering, kon het wel eens zijn dat u alsnog belasting over de AOW moet betalen, en dus naderhand een aanslag krijgt. Het is eigenlijk simpel: stel dat uw werkgeverspensioen dusdanig is dat u over de top bijvoorbeeld 42% loonheffing betaalt, dan zult u over uw volledige AOW met terugwerkende kracht alsnog voor 42% worden aangeslagen. En als u redelijk wat vermogen hebt opgebouwd, dan wordt u bovendien aangeslagen voor de vermogensrendementsheffing, waar de gemiddelde spaarrente helaas vaak niet tegenop weegt.

Zorgverzekeringswet

De werkgever betaalde voorheen eveneens een deel van de inkomensafhankelijke bijdrage aan de zorgverzekeringswet. Dat werkgeversdeel ga je vanaf je pensionering helaas zelf betalen, zodat je meer kwijt bent aan de inkomensafhankelijke bijdrage voor de zorgverzekeringswet.

Kortingen

Hoewel daar in gesneden wordt geniet je van verschillende instanties nog leuke kortingen, die het leven voordeliger kunnen maken:

Openbaar vervoer

Voor de verschillende soorten abonnementen in trein, tram en bus zijn er voordeel mogelijkheden tijdens de daluren. Ook kunnen meereizenden soms profiteren van de kortingen: Indien je in de trein, tram of bus vaak iemand begeleidt met een handicap, die niet alleen kan reizen, kun je een speciale gratis OV-begeleiderkaart aanvragen.

Gemeenten

Een aantal gemeentes geeft speciale kortingen aan 65-plussers, vaak op vertoon van een speciale pas. Bijvoorbeeld de Stadspas van Amsterdam, of Ooievaarspas van Den Haag. De gemeente kan daarover meer inlichtingen verschaffen. Het al dan niet verstrekken van een dergelijke pas is overigens vaak afhankelijk van het inkomen.

Musea

Sommige musea hebben kortingsmogelijkheden voor ouderen. Overigens is de museumjaarkaart voor alle leeftijdscategorieën even duur.

Hotels en Huisjes

Hotelketens en huisjesparken willen nogal eens iets extra’s doen voor ouderen, in de vorm van een seniorenkorting.

Bioscoop en theater

Ook in het uitgaansleven kun je van allerlei voordelen genieten, vaak gekoppeld aan speciale tijden en daluren. Bijvoorbeeld in Amsterdam gratis lunchconcerten georganiseerd door Nationale Opera. Vergeet niet reeds bij het boeken te informeren en eventueel de korting te claimen.

Winkels

Bij de winkels in ons land is het tegenwoordig ook voor jongeren de normaalste zaak van de wereld dat er om korting gevraagd wordt op luxe kleding en andere duurdere aanschaffen. Als oudere heb je een extra argument. Zeg tegen het winkelpersoneel, dat het budget als AOW-er niet toereikend is voor de aanschaf van die dure stoel of die matras en vraag of ze iets aan de prijs kunnen doen. Natuurlijk verstandig om eerst te onderzoeken of hetzelfde product elders voordeliger wordt aangeboden, want dan heb je een sterk argument voor die korting.

Wat verdient Jan Modaal

Altijd interessant om je eigen inkomen te vergelijken met een modaal inkomen. Modaal wil zeggen het meest voorkomende, dus niet het gemiddelde inkomen. Het modaal inkomen in het jaar 2018 bedraagt € 37.500. Per maand is dit bruto € 2.894.

Overbodige energieslurpers- en ruimtevreters

Als je huishouden nog uit twee personen bestaat, stel jezelf dan eens de vraag of je echt nog wel die stroom vretende elektrische wasdroger, diepvrieskist en vaatwasser nodig hebt. Vaak heb je er meer last dan plezier van. Alle supermarkten zijn elke dag tot in de avond open, dus bij onverwachte visite is er niets aan de hand, en ga je gewoon naar die gratis diepvrieskisten van de super. En die twee bordjes met bestek heb je na de maaltijd in een oogwenk schoon. En datgene wat je niet hebt kan ook niet defect raken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat is een modaal inkomen?De meeste mensen denken dat het modaal inkomen het gemiddelde inkomen is in Nederland, maar dat is niet het geval. Het i…
Modaal inkomen tussen wal en schip?Modaal inkomen tussen wal en schip?Het modaal inkomen is bij benadering het gemiddelde inkomen van Nederland. De gezinnen die rond moeten komen van een der…
Belastingvoordelen voor 65-plussersWanneer u 65 wordt kan dit verschillende fiscale gevolgen hebben.U stopt soms mert werken, en u bent minder belasting ve…
Ouderenkorting 2013 en 2014: de wijzigingenOuderenkorting 2013 en 2014: de wijzigingenWie in 2013 of 2014 recht heeft op AOW, heeft ook recht op de ouderenkorting 2013 of 2014. Dat is dus anders dan in 2012…
Ouderenkorting 2017 en 2018 omhoogOuderenkorting 2017 en 2018 omhoogDe ouderenkorting wordt in 2016, 2017 en 2018 per saldo verhoogd, een logische zet want het lijkt slecht gesteld met de…
Bronnen en referenties
  • Plus, Geld & Recht

Reageer op het artikel "De financiële gevolgen als je AOW-gerechtigd wordt"

Reactie

Mieke de Vries, 19-08-2013 09:28 #1
Walgelijk om het vragen van kortingen in winkels aan te moedigen of als normaal te beschouwen. Een mooi voorbeeld voor jongeren. De detailhandel heeft het toch al zo moeilijk om te blijven bestaan naast al die ketens. En straks huilen als er geen kleine winkels overblijven.

Infoteur: Robbie
Laatste update: 21-01-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Senioren en geld
Reacties: 1
Schrijf mee!