InfoNu.nl > Financieel > Geld > Kwijtschelding studieschuld bij overlijden student

Kwijtschelding studieschuld bij overlijden student

Kwijtschelding studieschuld bij overlijden student Wie als student in het hoger of wetenschappelijk onderwijs studeert met studiefinanciering bouwt in 2018 en 2019 een grote studieschuld op, een schuld die normaliter na afloop van de studie terugbetaald moet worden. Ook in het mbo kan een studieschuld fors oplopen. Als na vele jaren aflossen de studieschuld nog niet is terugbetaald is er soms kwijtschelding van de schuld mogelijk, maar hoe zit als de student komt te overlijden en de schuld nog niet volledig is terugbetaald aan DUO?

Studieschuld als u komt te overlijden

Schuld opbouwen

Velen van ons bouwen gedurende hun leven een flinke schuld op. De aflossingsvrije hypotheek daar gelaten, moeten deze leningen in een aantal jaren weer worden terugbetaald. Bij een persoonlijke lening gaat het meestal om een looptijd van enkele jaren, maar er zijn ook schulden waar u veel langer over kunt doen, zoals bij een hypotheek op uw woning. Bij een hypotheek is een looptijd van dertig jaar gebruikelijk, maar daarna moet de schuld toch echt zijn afgelost, zelfs een aflossingsvrije hypotheek.

Studieschuld opbouwen

Een studieschuld wordt in betrekkelijk korte tijd opgebouwd en hierbij gaat het om vele tienduizenden euro's schuld die men als studievoorschotten heeft ontvangen. Tijdens de studie zal een student zich nog niet zo veel zorgen maken, de rente is in 2018 en 2019 nog laag en de terugbetaling een zorg van later. In het mbo heeft men na afloop van de studie een aflosperiode van maximaal 15 en in het hoger en wetenschappelijk onderwijs van 35 jaar. Dat is een vrij lange periode, de student verwacht na de studie een goedbetaalde baan te vinden en dus lijkt alles ook behapbaar. Maar wat als de student in de aflosfase komt te overlijden, moet de partner dan alles terugbetalen of anders de erfgenamen van de student?

Studieschuld en overlijden

Wat een student niet wil is dat als hij of zij komt te overlijden de studieschuld overgaat op de partner of erfgenamen. En wat dat betreft is er goed nieuws. Komt u te overlijden dan vervalt uw studieschuld en zal DUO de schulden niet verhalen op de partner, kinderen of erfgenamen. Elke schuld bij DUO valt onder deze hoofdregel. Dat betekent dus eigenlijk dat de lening die u bij DUO via de studiefinanciering afsluit, een lening is inclusief een overlijdensrisicoverzekering. En dat is toch opvallend, want als u bij een bank een lening afsluit, is er niet automatisch sprake van kwijtschelding van de lening. Sterker nog, als u een lening afsluit met daarbij een overlijdensrisicoverzekering, zal de rente vaak een stuk hoger zijn dan bij een lening zonder overlijdensrisicoverzekering. De rente op een studielening is in 2018 en 2019 echter gelijk aan nul.

Moet een overlijden aan DUO worden gemeld?

Woont de student in Nederland en komt hij of zij te overlijden, dan wordt deze gebeurtenis automatisch door de gemeente waarin de overledene woonde bij DUO gemeld. Er hoeft hiervoor door de nabestaanden geen extra actie te worden ondernomen. Woonde de overledene in het buitenland, dan moeten nabestaanden dit wel aan DUO melden, omdat DUO dit niet automatisch te horen krijgt.

Andere schulden student dan een studieschuld

Andere schulden en leningen worden bij een overlijden niet automatisch kwijtgescholden. Per schuld moet dan worden bekeken wat de voorwaarden zijn. Grote banken sluiten vaak ook een overlijdensrisicoverzekering bij waardoor de rente wat hoger is, maar de partner en nabestaanden niet worden opgezadeld met grote schulden. Ook hypotheek kan met overlijdensrisicoverzekering worden afgesloten, een beetje duurder, maar waarschijnlijk erg verstandig. Het leven kan immers rare wendingen maken en dan wilt u uw partner, kinderen en anderen toch niet opzadelen met een hoge schuld? Bekijk dus altijd de voorwaarden bij een lening die u aangaat en kies wat het beste bij uw situatie past. Iets meer betalen in de beginjaren, kan immers uiteindelijk veel geld opleveren.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Kwijtschelding studieschuld bij overlijden student"

Infoteur: Zeemeeuw
Gepubliceerd: 12-10-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!