InfoNu.nl > Financieel > Geld > Transitievergoeding bij vermindering aantal uren

Transitievergoeding bij vermindering aantal uren

Transitievergoeding bij vermindering aantal uren Wanneer je arbeidsovereenkomst wordt beëindigd nadat je minimaal twee jaar in dienst bent geweest heb je recht op een transitievergoeding of ontslagvergoeding. Je hebt echter ook recht op een transitievergoeding wanneer je gedwongen minder uren gaat werken. Omdat de wet niet voorziet in gedeeltelijke beëindiging van een arbeidsovereenkomst wordt de overeenkomst immers eerst beëindigd en vervolgens opnieuw aangegaan voor een verminderd aantal uren. Over het aantal uren dat je minder gaat werken heb je recht op een transitievergoeding, aldus de Hoge Raad in een uitspraak van september 2018.

Vermindering arbeidsuren en transitievergoeding

Recht op transitievergoeding

Sinds 1 juli 2015 kennen we in Nederland de transitievergoeding. Dit is een vergoeding die je als werknemer krijgt wanneer je wordt ontslagen of je arbeidsovereenkomst niet verlengd wordt. Alle vaste en tijdelijke medewerkers die minimaal twee jaar in dienst zijn geweest hebben hier recht op. De vergoeding die je krijgt is doorgaans lager dan wanneer de kantonrechtersformule wordt toegepast maar er is wel een grotere groep mensen die recht heeft op een transitievergoeding. De transitievergoeding is bedoeld om de stap naar een volgende baan makkelijker te maken. Zo kan de vergoeding bijvoorbeeld worden aangewend om bijscholing af te nemen of een periode van werkloosheid te overbruggen.

Hoogte van de transitievergoeding

Om de hoogte van de transitievergoeding te bepalen wordt gekeken naar het aantal dienstjaren en het maandsalaris. De hoofdregel bij het bepalen van de hoogte van de vergoeding is dat het gaat om 1/6e maandsalaris per half dienstjaar voor de eerste tien jaar van je arbeidsovereenkomst of 1/4e maandsalaris per half dienstjaar als je langer dan tien jaar in dienst bent geweest. Dienstjaren voor je achttiende levensjaar tellen alleen mee wanneer je ten minste meer dan 12 uur per week werkte.

Tot 2020 geldt een andere regeling voor werknemers van 50 jaar en ouder die minimaal tien jaar in dienst zijn geweest. Ook geldt mogelijk een afwijkende regel wanneer je bij een bedrijf met minder dan 25 werknemers werkt en je om bedrijfseconomische redenen wordt ontslagen. Het is dan mogelijk dat een deel van het arbeidsverleden buiten beschouwing mag worden gelaten. De transitievergoeding bedraagt maximaal 79.000 of één bruto jaarsalaris indien het salaris hoger ligt dan dit bedrag (2018). Onder omstandigheden mag de werkgever bepaalde kosten van de transitievergoeding aftrekken, bijvoorbeeld wanneer extra scholing door de werkgever wordt gefaciliteerd. De vergoeding wordt doorgaans in één keer uitgekeerd. Is de werkgever daar niet toe in staat dan kan het ook verspreid over zes maanden worden uitbetaald. Dan is wel wettelijke rente verschuldigd.

Transitievergoeding wanneer je minder gaat werken

Er kunnen tal van redenen zijn waarom een werknemer onvrijwillig minder gaat werken. Dit kan ermee te maken hebben dat er een verminderd aanbod van werk is waardoor een werkgever je voor minder uren per week nodig heeft. Een andere reden is dat je door ziekte niet meer in staat bent om je oude aantal uren te werken en je om gezondheidsredenen moet gaat minderen. Wanneer je een contract voor een vast aantal uren hebt dan is de procedure die hiervoor geldt dat je oude arbeidsovereenkomst eerst wordt beëindigd en je vervolgens in dienst wordt genomen voor een minder aantal uren. Er is dus ook sprake van beëindiging van een arbeidsovereenkomst. De wettelijke regeling van de arbeidsovereenkomst voorziet namelijk niet in gedeeltelijke beëindiging van de arbeidsovereenkomst maar alleen in volledig beëindiging of ontbinding. Betekent dit dan dat je recht hebt op een transitievergoeding? Het antwoord op deze vraag is ja. Dit heeft de Hoge Raad in september 2018 bepaald.

Deze vaststelling volgde op een rechtszaak die was aangespannen door een vrouw die in het onderwijs werkte en wegens ziekte minder ging werken. Zij was 33 jaar in dienst geweest toen zij gedeeltelijk arbeidsongeschikt verklaard werd. Haar advocaat was van mening dat zij recht had op een transitievergoeding voor het aantal uren dat zij minder was gaan werken. De Hoge Raad ging hier in mee. De motivering hierachter is dat er anders een onrechtvaardige situatie zou ontstaan wanneer de arbeidsovereenkomst van de vrouw in een later stadium helemaal beëindigd zou worden. De grondslag waarop de hoogte van de transitievergoeding dan berekend zou worden zou immers aanmerkelijk lager zijn.

Substantiële vermindering van de arbeidstijd

Om aanspraak te maken op een transitievergoeding bij een vermindering van het aantal uren moet volgens de Hoge Raad sprake zijn van 'een substantiële vermindering van de arbeidstijd'. Om de regel hanteerbaar te houden heeft de Hoge Raad bepaald dat de arbeidstijd daarbij met ten minste 20% verminderd moet zijn. De advocaten van de eiseres in de genoemde zaak gaven na de uitspraak aan dat veel werknemers hier in de toekomst van kunnen profiteren.
Gerelateerde artikelen
Wat is de transitievergoeding?Wat is de transitievergoeding?Met de invoering van de WWZ in 2015 is naast een aantal wijzigingen onder andere de transitievergoeding ingevoerd. De tr…
Wat is een transitievergoeding?Wat is een transitievergoeding?Per 1 juli 2015 wordt de kantonrechtersformule ingeruild voor de transitievergoeding. Dit is een onderdeel van de nieuwe…
Arbeidsovereenkomst  nul uren contractArbeidsovereenkomst nul uren contractWerkgevers geven nauwelijks nog vaste contracten aan hun werknemers. Ze kiezen voor optimale flexibiliteit zodat ze in k…
Vakantie-uren: waar moet je op letten?Door de grote inhoud in je contract is het vaak lastig om het overzicht te houden, er is over heel veel verschillende di…
Transitievergoeding  Waar heb ik recht op?Transitievergoeding Waar heb ik recht op?De kantonrechtersformule wordt per 2015 vervangen door de transitievergoeding. De nieuwe manier om een ontslagvergoeding…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: TeroVesalainen, Pixabay
  • https://www.ad.nl/ad-werkt/hoge-raad-ook-ontslagpremie-als-werknemer-door-ziekte-in-uren-teruggaat~afab2b1d/
  • https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/ontslag/vraag-en-antwoord/hoe-hoog-is-de-transitievergoeding-als-ik-word-ontslagen
  • ECLI:NL:HR:2018:1617

Reageer op het artikel "Transitievergoeding bij vermindering aantal uren"

Reactie

Carola, 20-09-2018 07:53 #1
Januari 2015 werd ik ziek. In januari 2017 kwam ik in de wga en kreeg ik na 32 jaar werken in goed overleg een nieuw contract van 16 uur ipv 32 uur.
Mijn werkgever heeft mij bij alles goed geholpen, ik heb ook mijn eigen baan behouden alleen voor minder uren.
Toch denk ik recht te hebben op een transitievergoeding.
Klopt dit? Reactie infoteur, 20-09-2018
Beste Carola,

Deze maand is hiervoor een precedent geschapen. Of dit ook gebruikt kan worden om met terugwerkende kracht nog een transitievergoeding te krijgen is een interessant vraag die beantwoord moet worden door een in arbeidsrecht gespecialiseerde jurist. Ik adviseer u dan ook hierover juridisch advies in te winnen.

Met vriendelijke groet,
Dessal

Infoteur: Dessal
Gepubliceerd: 18-09-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Reacties: 1
Schrijf mee!