InfoNu.nl > Financieel > Geld > Hoe groot is uw pensioengat en pensioentekort?

Hoe groot is uw pensioengat en pensioentekort?

Hoe groot is uw pensioengat en pensioentekort? Velen van ons hebben een pensioengat, een pensioentekort. Dat betekent dat wat u later aan pensioen en AOW zult ontvangen, lager is dan wat u nodig hebt om zodra u met pensioen bent uw uitgaven te kunnen betalen. Repareren van een pensioengat is mogelijk, maar daar moet u dan wel op tijd aan beginnen. Wat kunt u het beste doen als u een pensioentekort hebt? Benut uw fiscale jaarruimte slim.

U hebt een pensioengat, pensioentekort

Wat is een pensioengat of pensioentekort?

Simpel gesteld hebt u een pensioengat of pensioentekort wanneer u zodra u met pensioen gaat of reeds met pensioen bent, niet meer de uitgaven kunt doen die u zou willen doen. Er zijn dus twee kanten aan deze medaille:
  • De inkomstenkant, hoeveel pensioen en AOW-rechten hebt u opgebouwd.
  • De uitgavenkant, welke uitgaven wilt u kunnen doen zodra u met pensioen gaat.

Naar schatting 35 tot 40% van ons heeft in 2018 een pensioentekort. In de regel lijkt er sprake van een pensioentekort als uw pensioeninkomen lager is dan 70% van uw huidige bruto jaarinkomen.

Hoe ontstaat een pensioengat of pensioentekort?

Een tekort kan door meerdere redenen zijn ontstaan:
  • U bent regelmatig van werkgever gewisseld en hebt een pensioenbreuk opgelopen.
  • Door werkloosheid of arbeidsongeschiktheid hebt u minder pensioen opgebouwd.
  • U bent eerder gestopt met werken.
  • U bent, bijvoorbeeld door een studie, laat begonnen met werken.
  • U hebt een aantal jaren in het buitenland gewerkt en gewoond en dus geen volledige AOW opgebouwd.
  • U hebt als zzp'er niet altijd pensioen opgebouwd.
  • U kreeg te maken met een echtscheiding, daarmee verdween een deel van uw pensioen naar de ex-partner.
  • De AOW-leeftijd wordt verder naar achteren geschoven waardoor mensen langer moeten blijven werken.
  • U rekende op een hoog pensioen van uw pensioenfonds, maar veel pensioenfondsen indexeren al jaren het pensioen niet meer en moeten soms zelfs korten. Niet indexeren en korten heeft niet alleen invloed op het huidige pensioen maar ook het toekomstige.

Hoe groot is uw pensioengat of pensioentekort?

Het is zaak om vroeg genoeg te laten bekijken of u wel of niet een pensioentekort zult hebben, hoe eerder u dit weet hoe eerder u er wat aan kunt doen. Verder is het van belang om te weten om welke bedragen het ongeveer gaat, zodat u weet wat u repareren moet. Bij een pensioentekort kan reparatie van het tekort vaak op een fiscaal aantrekkelijke manier worden gedaan. Wat kunt u doen ter reparatie?

Reparatie van het tekort

Voor extra geld later kunt u uw pensioentekort repareren aan de inkomstenkant en aan de uitgavenkant. U kunt zorgen voor meer inkomen en een beter pensioen door bijvoorbeeld een lijfrente aan te kopen. U kunt met ingang van vandaag geld opzij zetten, gaan sparen voor later. Hebt u te weinig pensioenjaren of niet een volledige AOW opgebouwd, dan kunt u wellicht kiezen voor langer doorwerken. Dit verhoogt uw inkomen nu (wat sparen mogelijk maakt) en uw inkomen later (in de vorm van een pensioen). Aan de uitgavenkant is ook van alles mogelijk. Sommige ingrepen zullen misschien pijnlijk zijn (toch maar niet die wereldreis maken) of zijn goed mogelijk. Wat zoden aan de dijk kan zetten is het aflossen van een hypotheek, want dan hebt u later minder hogere woonlasten. Of u kunt uw woning verduurzamen, wat zal leiden tot een lagere energierekening en dus lagere lasten.

Fiscaal pensioentekort in 2018

Een pensioentekort is dus een relatief begrip, wie grote uitgaven heeft zal eerder een pensioentekort ervaren dan wie lage maandelijkse lasten heeft. De Belastingdienst geeft via de fiscale jaarruimte aan hoeveel premies u fiscaal mag aftrekken om uw pensioen aan te vullen. De fiscale formule voor deze jaarruimte luidt in 2018:

Jaarruimte = 0,132 * (bruto inkomen - 12.129 euro) (6,27 x A) F

Hierbij is A uw jaarlijkse pensioenaangroei en F de FOR. Deze FOR is alleen voor ondernemers. Als uw jaarruimte gelijk is aan nul, is er volgens de Belastingdienst voor dat jaar dus ook geen pensioentekort. Dat neemt echter niet weg dat u in eerdere jaren wel een pensioentekort opgebouwd kunt hebben.

Investeer dus in de toekomst

Investeren in de toekomst van uw pensioen zal het meeste resultaat geven. Dat doet u door eerst inzichtelijk te maken wat u toekomstige inkomsten en uitgaven zullen zijn. Een bank kan u hier heel goed bij helpen. Maak vervolgens met uw bank een financieel plan om het tekort op te lossen en om te zetten in een overschot. Beter een te hoog pensioen dan een te laag pensioen. Belangrijk is wel dat u de vereiste stappen op tijd zetten, hoe eerder u er mee begint, hoe groter uw rendement zal zijn.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Lijfrente - de fiscale regels voor premieaftrekLijfrente - de fiscale regels voor premieaftrekIn een eerder artikel heb ik uiteengezet wat een lijfrente inhoudt. In dit artikel zal ik verder ingaan op de fiscale ge…
Extra pensioen opbouwen als aanvullingExtra pensioen opbouwen als aanvullingStoppen met werken, dan is het opbouwen van een extra pensioen nodig. Hoe gaat u dit opbouwen in 2018 en 2019 en wanneer…
Zelf sparen voor pensioenZelf sparen voor pensioenWie voor een werkgever werkt heeft vaak een goede pensioenregeling. Maar soms is dit niet het geval. De werkgever heeft…
Pensioen & een pensioenbreuk en pensioengat reparerenPensioen & een pensioenbreuk en pensioengat reparerenUw pensioen repareren, hebt u ook een AOW-gat, een pensioenbreuk of een pensioengat in 2017, 2018 of 2019? Een AOW gat d…

Reageer op het artikel "Hoe groot is uw pensioengat en pensioentekort?"

Infoteur: Zeemeeuw
Gepubliceerd: 23-10-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Pensioenopbouw
Schrijf mee!