InfoNu.nl > Financieel > Lenen > Kwijtschelding persoonlijke lening bij overlijden

Kwijtschelding persoonlijke lening bij overlijden

Kwijtschelding persoonlijke lening bij overlijden Gaat bij uw overlijden de persoonlijke lening of het doorlopend krediet in 2018 en 2019 over naar de nabestaanden of wordt deze schuld kwijtgescholden? Hoe is de kwijtschelding van een persoonlijke lening geregeld en maakt het dan nog verschil bij welke bank ik de persoonlijke lening aanvraag en afsluit? U wilt toch ook weten of kwijtschelding van schulden mogelijk is. Overigens kan een erfgenaam een erfenis altijd verwerpen, maar dat helpt alleen als die erfgenaam of partner niet ook hoofdelijk aansprakelijk is voor de lening.

Kwijtschelding van een persoonlijke lening bij leven

Een persoonlijke lening gaat u voor een bepaalde periode aan en u wordt geacht elke cent netjes terug te betalen. Maar er kunnen zich situaties voordoen dat de schulden te groot worden en u van uw lening af wilt. In dat geval zijn er twee trajecten mogelijk. Een minnelijk traject waarbij u met de schuldeisers tot een nieuwe afspraak wilt komen of een traject waarbij u een beroep doet op de wet schuldsanering natuurlijke personen, wordt toegelaten en waarbij eveneens wordt geprobeerd om de lening af te komen. In alle gevallen zal een nieuwe afspraak met de bank en schuldeisers het beste mogelijk zijn als er nog wat te onderhandelen is en niet de hele lening hoeft te worden afgeschreven. Ook een betalingsregeling kan u al een heel stuk verder helpen. De beste tactiek is toch om tijdig in onderhandeling te gaan en niet te wachten totdat de problemen voor een aanvaardbare oplossing te groot zijn geworden.

Kwijtschelding lening bij overlijden

Een angst van de nabestaanden kan zijn dat een onbetaalde lening van de ouders overgaat naar de kinderen of andere erfgenamen. Dat kan terecht zijn, maar kan vaak ook worden voorkomen door hiervoor een verzekering af te sluiten. Een persoonlijke lening bijvoorbeeld is bij de grote banken inclusief een overlijdensrisicoverzekering. Die verzekering kent niet bij elke bank de zelfde voorwaarden, maar de hoofdregel is dat bij overlijden van de hoofdpersoon de lening tot een bepaald bedrag wordt kwijtgescholden. Alles daarboven moet dan wel worden terugbetaald. Voorwaarde is vaak ook dat er minimaal een half jaar tussen het moment van afsluiten van de lening moet zitten en het moment van overlijden. Ook moet er geen betalingsachterstand zijn ontstaan. Maar niet elke bank of kredietverstrekker geeft u deze zekerheden. Vraag ernaar en bekijk hierop de voorwaarden van uw lening. U wilt toch immers niet dat uw nabestaanden bij uw overlijden in de problemen komen. Een verzekering is soms ook mogelijk bij een doorlopend krediet. Enkele voorbeelden van kredietverstrekkers en banken:

Kwijtschelding persoonlijke lening of doorlopend krediet:

bank of kredietverstrekkersoort leningkwijtschelding mogelijk?
ABN AMROFlexibel Kredietja
ABN AMROPersoonlijke Leningja
DEFAMDoorlopend Kredietnee
DEFAMPersoonlijke Leningnee
DirectaDoorlopend kredietnee
DirectaPersoonlijke leningnee
FreoDoorlopend kredietnee
FreoPersoonlijke leningnee
ING bankDoorlopend kredietja
ING bankPersoonlijke Leningja
InterbankDoorlopend Kredietnee
KruidvatDoorlopend Kredietnee
KruidvatPersoonlijke Leningnee
RabobankDoorlopend krediet ja
RabobankPersoonlijke lening ja
SantanderDoorlopend krediet nee
SantanderPersoonlijke leningnee

Bekijk de verzekering goed. Bekijk bijvoorbeeld ook wat er gebeurt als u en uw partner een lening afsluiten en er eentje alleen achterblijft.

Vergelijken van de rente is niet genoeg

Dat geeft aan dat het vergelijken van de rente alleen niet genoeg is. Als u niet wilt dat anderen straks achterblijven met uw schuld, sluit u de lening af met de bijbehorende verzekering. Deze verzekering is in de prijs (het rentetarief) inbegrepen. Als u uw lening bij een bank wilt afsluiten waar de overlijdensrisicoverzekering gangbaar is, maar niet de verzekering erbij wilt, is het mogelijk om het rentepercentage iets te verlagen omdat de overlijdensrisicopremie dan niet betaald hoeft te worden. U zult daar wel zelf om moeten vragen. Als de verlaging niet mogelijk is, zijn er voldoende andere kredietverstrekkers waaruit u kunt kiezen. Online zijn de aanbieders van leningen eenvoudig te vergelijken en online is een lening snel afgesloten. Maar zonder verzekering is er altijd kans op een pijnlijke restschuld voor uw erfgenamen.

Conclusie vervalt een lening bij overlijden in 2018 en 2019?

Of een lening vervalt bij overlijden hangt vaak van de bank af, maar ook of er een verzekering is afgesloten. Uw partner met een grote schuld achterlaten wilt u vast niet, dus bekijk de mogelijkheden om dat in ieder geval te voorkomen als er onverhoopt later wat met u gebeurt. Een erfgenaam kan later wel een erfenis verwerpen, maar als de partner mede aansprakelijk is voor een schuld, zal dat niet altijd helpen.

Lees verder

© 2014 - 2019 Lenenwiki, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Kwijtschelding persoonlijke lening bij overlijden"

Infoteur: Lenenwiki
Laatste update: 24-12-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Schrijf mee!