InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Studieschuld als aftrekpost in uw belastingaangifte (box 3)

Studieschuld als aftrekpost in uw belastingaangifte (box 3)

Studieschuld als aftrekpost in uw belastingaangifte (box 3) Studenten bouwen met de Wet studiefinanciering een forse studieschuld op. Elk jaar komen er door de studievoorschotten nieuwe schulden bij. Natuurlijk is dit geld een belangrijke investering in de toekomst, maar de schuld moet eens worden terugbetaald. Wel is met een studieschuld of een levenlanglerenkrediet ook een fiscaal voordeel te behalen en dat kan groter zijn dan wat u aan rente moet betalen. Uw studieschuld kan namelijk een forse aftrekpost zijn op uw vermogen in box 3 van de inkomstenbelasting. Wel iets om in de gaten te houden als u belastingaangifte moet doen. Misschien hebt u zelfs nog geld tegoed uit eerdere belastingjaren.

Studiefinanciering, studieschuld en de Belastingdienst

Studieschuld en levenlanglerenkrediet betekenen minder belasting betalen

De schulden die u volgens de Wet studiefinanciering maakt, de studieschulden en het levenlanglerenkrediet, zijn aftrekbaar in box 3 van de inkomstenbelasting. Dat kan in een aantal gevallen een groot voordeel betekenen. De besparing op de belasting in box 3 kan 1,6% bedragen (2018 en 2019), terwijl de rente die u betaalt op de studieschuld nul of vrijwel nihil is. Er zit wel een addertje onder het gras, dit grote voordeel hebt u alleen als u ook over voldoende vermogen in box 3 beschikt. In andere gevallen zal het belastingvoordeel wat kleiner zijn, maar nog steeds de moeite waard.

Een aftrekpost in box 3 van de inkomstenbelasting

Vele kennen de aftrekposten in box 1 van de inkomstenbelasting omdat ze een eigen woning hebben met hypotheek., de hypotheekrente is dan aftrekbaar in box 1. In box 1 wordt uw belastbaar inkomen uit werk en woning berekend. Box 3 is de box sparen en beleggen, waarin al uw vermogen is opgenomen dat niet thuis hoort in box 1. Maar box 3 is ook de box waarin uw schulden mag aftrekken, denk dan bijvoorbeeld aan:
  • De leningen die u bent aangegaan voor consumptieve doeleinden (een auto kopen, met vakantie gaan, een boot kopen, iets leuks voor uzelf kopen).
  • Een negatief saldo op uw bankrekening of schulden die u maakt om te kunnen beleggen.
  • De schulden van een tweede woning.
  • De studieschulden en het levenlanglerenkrediet.

Hoe werkt de aftrek van studieschuld in box 3 bij uw belastingaangifte?

Belangrijk om te weten is dat de Belastingdienst bij uw belastingaangifte kijkt naar uw vermogen op 1 januari van het jaar. Verandert uw vermogen in een jaar door nieuwe schulden of aflossingen, dan is dat pas van van belang voor uw belastingaangifte in het volgende jaar. U telt al uw vermogen op en vermindert dit met alle schulden die voor aftrek in aanmerking komen. Vervolgens haalt u van het bedrag aan netto vermogen (vermogen minus schulden) nog eens de drempel van 3.000 euro af als u alleenstaande bent en 6.000 euro als u een fiscale partner hebt en gezamenlijk met uw partner belastingaangifte doet.

Hoe berekent u het belastbaar vermogen minus studieschuld?

Het belastbaar vermogen is het netto vermogen minus de vrijstelling die u hebt, in 2018 is dat 30.000 euro per persoon. Om aan te geven wat dit betekent, een rekenvoorbeeld:

Stel u bent een alleenstaande met een studieschuld van 43.000 euro en uw belastbare vermogen bedraagt 50.000 euro. Dan zou u zonder aftrek in 2018 en 2019 ongeveer 400 euro aan vermogensbelasting betalen en met de aftrek wordt dat ongeveer 80 euro. Wie een dure studie heeft gevolgd (artsenopleiding of pilotenopleiding bijvoorbeeld) en vrij snel veel geld kan verdienen, bespaart met deze studieaftrek nog een stuk meer op de inkomstenbelasting. Een keerzijde is er ook, hebt u geen of weinig vermogen en is de vrijstelling in box 3 groter dan uw netto vermogen, dan wordt uw aftrekpost in dat jaar niet uitbetaald. Niet iedereen profiteert er dus van.

De rente is nul en toch belastingaftrek in 2018 en 2019

De rente op een studieschuld is in 2018 en 2019 laag (0% zelfs), terwijl er wel een belastingaftrek in box 3 mogelijk is. Maak dus van deze mogelijkheid gebruik als u uw belastingaangifte inkomstenbelasting moet invullen. Bent u deze extra aftrekpost in box 3 vergeten, terwijl u er toch recht op had, dan kunt u de Belastingdienst vragen om alsnog met uw aftrek rekening te houden. Als uw belastingaanslag inkomstenbelasting nog niet definitief is, volstaat het om een gewijzigde belastingaangifte inkomstenbelasting in te sturen. In andere gevallen verstuurt u hiervoor een brief naar de fiscus met het verzoek om alsnog met uw aftrekpost rekening te houden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Aftrek rijksmonument 2016Aftrek rijksmonument 2016Wat is de aftrek voor een rijksmonument in 2016 bij de Belastingdienst? Hoeveel u mag fiscaal aftrekken voor uw rijksmon…
Geldlening box 3 inkomstenbelastingGeldlening box 3 inkomstenbelastingWe kennen bij de inkomstenbelasting drie boxen. Hoe geeft u een geldlening in box 3 op voor de inkomstenbelasting? Welke…
Sneller definitieve aanslag Belastingdienst in 2018Sneller definitieve aanslag Belastingdienst in 2018Ook u kunt een versnelde definitieve aanslag van de Belastingdienst krijgen in 2017 en 2018. Dat betekent sneller uw gel…
Aftrekpost kosten levensonderhoud kind 2013Aftrekpost kosten levensonderhoud kind 2013De aftrekpost levensonderhoud kind 2013 kan een interessante aftrekpost zijn bij uw aangifte inkomstenbelasting 2013 of…

Reageer op het artikel "Studieschuld als aftrekpost in uw belastingaangifte (box 3)"

Infoteur: Zeemeeuw
Gepubliceerd: 17-09-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Schrijf mee!