Studieschuld als aftrekpost in uw belastingaangifte (box 3)

Studieschuld als aftrekpost in uw belastingaangifte (box 3) Studenten bouwen met de Wet studiefinanciering een forse studieschuld op. Elk jaar komen er door de studievoorschotten nieuwe schulden bij. Natuurlijk is dit geld een belangrijke investering in de toekomst, maar de schuld moet eens worden terugbetaald. Wel is met een studieschuld of een levenlanglerenkrediet ook een fiscaal voordeel te behalen en dat kan groter zijn dan wat u aan rente moet betalen. Uw studieschuld kan namelijk een forse aftrekpost zijn op uw vermogen in box 3 van de inkomstenbelasting. Wel iets om in de gaten te houden als u belastingaangifte moet doen. Misschien hebt u zelfs nog geld tegoed uit eerdere belastingjaren.

Studiefinanciering, studieschuld en de Belastingdienst

Studieschuld en levenlanglerenkrediet betekenen minder belasting betalen

De schulden die u volgens de Wet studiefinanciering maakt, de studieschulden en het levenlanglerenkrediet, zijn aftrekbaar in box 3 van de inkomstenbelasting. Dat kan in een aantal gevallen een groot voordeel betekenen. De besparing op de belasting in box 3 kan 1,6% bedragen (2018, 2019 en 2020), terwijl de rente die u betaalt op de studieschuld nul of vrijwel nihil is. Er zit wel een addertje onder het gras, dit grote voordeel hebt u alleen als u ook over voldoende vermogen in box 3 beschikt. In andere gevallen zal het belastingvoordeel wat kleiner zijn, maar nog steeds de moeite waard.

Een aftrekpost in box 3 van de inkomstenbelasting

Vele kennen de aftrekposten in box 1 van de inkomstenbelasting omdat ze een eigen woning hebben met hypotheek., de hypotheekrente is dan aftrekbaar in box 1. In box 1 wordt uw belastbaar inkomen uit werk en woning berekend. Box 3 is de box sparen en beleggen, waarin al uw vermogen is opgenomen dat niet thuis hoort in box 1. Maar box 3 is ook de box waarin uw schulden mag aftrekken, denk dan bijvoorbeeld aan:
  • De leningen die u bent aangegaan voor consumptieve doeleinden (een auto kopen, met vakantie gaan, een boot kopen, iets leuks voor uzelf kopen).
  • Een negatief saldo op uw bankrekening of schulden die u maakt om te kunnen beleggen.
  • De schulden van een tweede woning.
  • De studieschulden en het levenlanglerenkrediet.

Hoe werkt de aftrek van studieschuld in box 3 bij uw belastingaangifte?

Belangrijk om te weten is dat de Belastingdienst bij uw belastingaangifte kijkt naar uw vermogen op 1 januari van het jaar. Verandert uw vermogen in een jaar door nieuwe schulden of aflossingen, dan is dat pas van van belang voor uw belastingaangifte in het volgende jaar. U telt al uw vermogen op en vermindert dit met alle schulden die voor aftrek in aanmerking komen. Vervolgens haalt u voor het belastingjaar 2019 en 2020 van het bedrag aan netto vermogen (vermogen minus schulden) nog eens de drempel van 3.100 euro af als u alleenstaande bent en 6.200 euro als u een fiscale partner hebt en gezamenlijk met uw partner belastingaangifte doet.

Hoe berekent u het belastbaar vermogen minus studieschuld?

Het belastbaar vermogen is het netto vermogen minus de vrijstelling die u hebt, in 2018 is dat 30.000 euro per persoon, in 2019 is dit 30.360 euro. Om aan te geven wat dit betekent, een rekenvoorbeeld:

Stel u bent een alleenstaande met een studieschuld van 43.100 euro en uw belastbare vermogen bedraagt 50.000 euro. Dan zou u zonder aftrek in 2018, 2019 en 2019 ongeveer 400 euro aan vermogensbelasting betalen en met de aftrek wordt dat ongeveer 80 euro. Wie een dure studie heeft gevolgd (artsenopleiding of pilotenopleiding bijvoorbeeld) en vrij snel veel geld kan verdienen, bespaart met deze studieaftrek nog een stuk meer op de inkomstenbelasting. Een keerzijde is er ook, hebt u geen of weinig vermogen en is de vrijstelling in box 3 groter dan uw netto vermogen, dan wordt uw aftrekpost in dat jaar niet uitbetaald. Niet iedereen profiteert er dus van.

De rente is nul en toch belastingaftrek in 2018, 2019 en 2020

De rente op een studieschuld is in 2018, 2019 en 2020 laag (0% zelfs), terwijl er wel een belastingaftrek in box 3 mogelijk is. Maak dus van deze mogelijkheid gebruik als u uw belastingaangifte inkomstenbelasting moet invullen. Bent u deze extra aftrekpost in box 3 vergeten, terwijl u er toch recht op had, dan kunt u de Belastingdienst vragen om alsnog met uw aftrek rekening te houden. Als uw belastingaanslag inkomstenbelasting nog niet definitief is, volstaat het om een gewijzigde belastingaangifte inkomstenbelasting in te sturen. In andere gevallen verstuurt u hiervoor een brief naar de fiscus met het verzoek om alsnog met uw aftrekpost rekening te houden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Geldlening box 3 inkomstenbelastingGeldlening box 3 inkomstenbelastingWe kennen bij de inkomstenbelasting drie boxen. Hoe geeft u een geldlening in box 3 op voor de inkomstenbelasting? Welke…
Belasting betalen over partneralimentatie in 2019 en 2020Belasting betalen over partneralimentatie in 2019 en 2020Partneralimentatie is voor velen een gruwel, maar voor wie recht heeft op alimentatie is dit vaak ook een belangrijke br…
Belastingaangifte 2020: belasting ontwijken over 2019Belastingaangifte 2020: belasting ontwijken over 2019Door in 2020 uw belastingaangifte slim in te vullen, kunt u als particulier veel belasting ontwijken over 2019. Let op d…

Vermogen overhevelen naar partner (belastingaangifte 2019)Vermogen overhevelen naar partner (belastingaangifte 2019)In uw belastingaangifte 2019 en 2020 kunt u een deel van uw vermogen overhevelen naar uw fiscale partner. U raakt daarme…
Waarom betalen we BTW en hoeveel BTW betalen we in NederlandWaarom betalen we BTW en hoeveel BTW betalen we in NederlandBtw, in economische context ook wel omzetbelasting genoemd, berekent men over de toegevoegde waarde binnen een productie…

Reageer op het artikel "Studieschuld als aftrekpost in uw belastingaangifte (box 3)"

Reacties

Jefferson D., 04-03-2019 16:57 #2
Beste Zeemeeuw,

Dank voor uw antwoord.
Heeft u ook een antwoord op de vraag: Heb ik het recht om dit alsnog bij "Uitgaven voor studie of opleiding" in te vullen?
Dat bepaald namelijk welke stappen ik ga ondernemen.

Nogmaals bedankt!

Met vriendelijke groet,
Jeff Reactie infoteur, 06-03-2019
Beste Jefferson D.,
Met aftrekpost bedoelde ik inderdaad de aftrekpost uitgaven voor studie of opleiding.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jefferson D., 03-03-2019 12:51 #1
Een opleiding gestart in 2005 en niet afgerond. De prestatiebeurs is dus definitief geen gift geworden.
Bij mijn aangifte van 2015 had DUO dat doorgegeven en stond het automatisch in het formulier ingevuld.
Voor de aangiftes van 2016, 2017 en 2018 was dat niet automatisch ingevuld.

Heb ik het recht om dit alsnog bij "Uitgaven voor studie of opleiding" in te vullen?
Kan ik de aangiftes van 2016 en 2017 dan opnieuw versturen? (zelfs na het ontvangen van definitieve aanslagen)

Alvast bedankt voor uw antwoord.

Met vriendelijke groet,
Jeff Reactie infoteur, 04-03-2019
Beste Jefferson D.,
Als een belastingaanslag definitief is, kunt u de Belastingdienst een briefje sturen met het verzoek om alsnog rekening te houden met uw aftrekpost:

https://financieel.infonu.nl/belasting/32141-belastingdienst-herstel-zo-fout-in-je-belastingaangifte.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 02-12-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Reacties: 2
Schrijf mee!