InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Overlijdensrisicoverzekering verplicht bij hypotheek

Overlijdensrisicoverzekering verplicht bij hypotheek

Overlijdensrisicoverzekering verplicht bij hypotheek Het afsluiten van een overlijdensrisicoverzekering is meestal verplicht bij een hypotheek. Een overlijdensrisicoverzekering keert een bedrag uit als de verzekerde voor de einddatum overlijdt. De verzekering dekt de financiële gevolgen van overlijden. Waarom stellen banken vaak als eis dat er een overlijdensrisicoverzekering wordt afgesloten bij een hypotheek? Is een overlijdensrisicoverzekering verplicht bij een hypotheek? Wat is de dekking van de overlijdensrisicoverzekering? Wat is premiesplitsing?

Wat is een overlijdensrisicoverzekering?

Een overlijdensrisicoverzekering is een levensverzekering die tot uitkering komt als de verzekerde overlijdt. De verzekering is bedoeld om de financiële gevolgen van overlijden af te dekken. Het overlijden van de verzekerde heeft namelijk gevolgen in de vorm van inkomensdaling of stijging van de kosten.

Overlijdensrisicoverzekering bij hypotheek

Als u een hypotheek afsluit, is het hypotheekbedrag in veel gevallen hoger dan de waarde van de gekocht woning, omdat u een aantal kosten, zoals notariskosten, meefinanciert. De hypotheekverstrekker loopt een zeker risico als uw inkomenssituatie verandert, dan heeft de hypotheekverstrekker het recht van parate executie. Hij mag uw woning verkopen zonder dat daar een rechterlijke uitspraak aan vooraf ligt. De consument loopt het risico om achter te blijven met een restschuld.

Als de verkoopwaarde van de woning lager ligt dan het hypotheekbedrag, is dit ook in het nadeel van de hypotheekverstrekker die verlies lijdt. Deze situatie zou kunnen ontstaan als het gevolg van overlijden. Dat is de reden dat de meeste hypotheekverstrekkers eisen dat u een overlijdensrisicoverzekering afsluit.

Dekking overlijdensrisicoverzekering

Hoe de dekking van de overlijdensrisicoverzekering is, hangt af van uw situatie. Een alleenstaande zou kunnen volstaan met een minimale overlijdensrisicoverzekering, omdat de financiële gevolgen minder groot zijn dan bij een gezin met drie kinderen. Als uitgangspunt wordt genomen dat de overlijdensrisicoverzekering een dekking moet hebben waarbij de nabestaande kan blijven wonen in de woning.

Hoogte overlijdensrisicoverzekering

De hoogte van de overlijdensrisicoverzekering wordt bepaald door de financiële situatie. Het inkomen van de consument, maar ook het eigen vermogen, eventuele schulden en een nabestaandenpensioenregeling.

Verreweg de meeste hypotheekverstrekkers eisen dat de consument een overlijdensrisicoverzekering afsluit. Als u een hypotheek hebt afgesloten met Nationale Hypotheek garantie is een overlijdensrisicoverzekering verplicht.

Premiesplitsing overlijdensrisicoverzekering

Als u een partner hebt, dan is het verstandig om de overlijdensrisico op het leven van de partner af te sluiten. Dit is fiscaal gezien het aantrekkelijkst. Als de premie uit eigen vermogen wordt betaald, mag de Belastingdienst namelijk geen successierechten heffen. Dit wordt “premiesplitsing” genoemd.
Gerelateerde artikelen
Gevaren van overlijdensrisicoverzekeringAls u een overlijdensrisicoverzekering afsluit, zijn er een aantal risico’s op verlies van het ingelegde kapitaal.
Overlijdensrisicoverzekering: overstappen kan geld besparenLevensverzekering of overlijdensrisicopolis. De meeste mensen met een eigen woning en een hypotheek hebben ook een overl…
Geen uitvaartpolis, ik heb een overlijdensrisicoverzekeringDe uitvaartverzekering en de overlijdensrisicoverzekeringen worden onterecht vaak als een exact gelijke verzekering besc…
Partner overleden, huis verkopen?Partner overleden, huis verkopen?Een hypotheek moet zo laag mogelijke maandlasten met zich meebrengen, maar de kwaliteit van de hypotheek moet niet uit h…
Is het kopen van een huis alleen voor gezonde mensen?Is het kopen van een huis alleen voor gezonde mensen?Bij het kopen van een huis moet je niet alleen voldoen aan de inkomenseisen, maar je moet ook gezond genoeg zijn om een…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Moerschy, Pixabay
  • Rabobank
  • Homefinance.nl
  • De Hypotheker

Reageer op het artikel "Overlijdensrisicoverzekering verplicht bij hypotheek"

Reactie

Marcel, 20-12-2014 21:06 #1
Afgelopen vrijdag kreeg ik van mijn verzekering een brief dat ze een foutje hadden gemaakt. Dat betekend voor ons dat de gegarandeerde uitkering die in 2018 uitgekeerd zou worden geen € 28.000,- zal zijn maar € 18.000,- zou zijn. Tevens is deze polis verpand aan mijn hypotheek. Mag de verzekering middels een brief mededelen dat ze in 1998 een foutje hebben gemaakt? Tevens zal mijn hypotheekverstrekker wel verwachten dat we in 2018 € 28.000,- aflossen. Mag dit allemaal zomaar en hoe is dit wettelijk geregeld?

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 14-08-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Reacties: 1
Schrijf mee!