Retourpinnen: in de winkel geld terug via pinpas
Bij retourpinnen kun je nadat je een product hebt teruggebracht naar de winkel via een pintransactie het aankoopbedrag terug op je rekening ontvangen in plaats van contant. Rabobank was de eerste bank die haar klanten deze service bood maar inmiddels is retourpinnen ook mogelijk bij ABN Amro en ING. Winkels die hun klanten deze service bieden zijn bijvoorbeeld IKEA en Score.
Retourpinnen
Wat is retourpinnen?
Iedereen brengt weleens een artikel terug naar de winkel vanwege een defect, een dubbel cadeau of omdat je je toch bedacht hebt. Ongeacht hoe je het artikel bij aankoop hebt afgerekend gaat het retour ontvangen van het aankoopbedrag altijd contant. Het bedrag over laten schrijven naar je rekening is immers nogal omslachtig. Met retourpinnen is het dat echter niet meer! Klanten die een product terugbrengen en hun geld terug willen kunnen het aankoopbedrag voortaan ook via de betaalautomaat aan de kassa teruggestort krijgen op hun bankrekening. Het geld staat dan niet direct op je rekening, maar pas de volgende werkdag.
Stap voor stap
Zo werkt het in de praktijk:
- Je stopt de betaalpas in de betaalautomaat
- Op de betaalautomaat verschijnt de boodschap 'teruggave' of 'terugbetaling'
- Met '€ ... OK?' bevestig je de transactie via de groene ok-knop (deze vraag kan per betaalautomaat iets verschillen)
- De betaalautomaat en de retourpinbon geven de boodschap dat het retourpinnen gelukt is
- De winkelier ondertekent de bon en geeft je deze mee
- De volgende werkdag is het bedrag bijgeschreven op je rekening
Kosten retourpinnen
Retourpinnen is een service voor zowel klant als winkelier. De winkelier hoeft hierdoor immers minder wisselgeld in de kassa te hebben en dit komt de veiligheid ten goede. Wel is het zo dat winkeliers moeten betalen voor het gebruik van de service. Om deze reden bieden niet alle winkels de mogelijkheid aan. Winkels die gebruik willen maken van deze mogelijkheid moeten bij hun bank een abonnement nemen op deze service. Bij de Rabobank kost dit bijvoorbeeld een vast bedrag per maand plus een paar cent per transactie.
Voorwaarden
Retourpinnen kan alleen wanneer je gebruik maakt van dezelfde pas als waarmee je het artikel aanvankelijk hebt afgerekend. Daarnaast is het dus uiteraard ook niet mogelijk geld naar je rekening te laten terugstorten wanneer je de aankoop hebt gedaan met een cadeaubon of tegoedbon ondanks dat sommige winkels in dat geval wel contant geld teruggeven. Voor het retourpinnen heb je bovendien een Maestro of V PAY betaalpas nodig. Het is niet nodig om hiervoor iets te activeren. Het is mogelijk van de service gebruik te maken wanneer de aankoop is gedaan door middel van contactloos betalen met een pinpas of smartphone.
Pas op voor spam en phishing
In april 2014 besteedde het programma Tros Opgelicht aandacht aan een oplichtingszaak waarbij mensen een mail kregen waarin gevraagd werd retourpinnen te activeren. Deze mail was zogenaamd afkomstig van de Rabobank. Het bleek echter om een geval van phishing te gaan.
Waar kun je retourpinnen?
Zoals gezegd maken niet alle winkels gebruik van deze methode van het retourneren van aankoopbedragen, mede vanwege de kosten. Voorbeelden van winkels die wel retourpinnen aanbieden zijn IKEA, Score en Wildkamp.
Lees verder