Retourpinnen, wat is dat?
In sommige winkels is het vanaf 9 april 2014 mogelijk om gebruik te maken van retourpinnen. Als je niet tevreden bent over je aangekochte T-shirt of winterjas is het mogelijk om het aankoop bedrag terug te laten storten op de eigen rekening. Dit betekent dat de klant geen contant geld terug krijgt maar dat het bedrag terug gestort wordt op de bankrekening. De consument krijgt een retourpinbon als bewijs van het teruggebrachte artikel, het is echter geen verplichting om gebruik te maken van retourpinnen. De eerste winkels waar gebruik gemaakt kan worden van retourpinnen zijn 80 winkels van Score, waarschijnlijk zal later in dit jaar in alle winkels in Nederland gebruik gemaakt kunnen worden van retourpinnen.
Wat is retourpinnen?
Retourpinnen is een pintransactie, maar dan in de omgekeerde volgorde. Bij een normale pintransactie betaalt de klant door middel van een pinpas aan een onderneming. Bij retourpinnen gebeurt precies het omgekeerde en betaalt de onderneming een bedrag aan de klant. Een groot voordeel van retourpinnen is dat ondernemingen geen grote hoeveelheden contant geld aan hoeven te houden om de klanten te betalen als ze iets terug komen brengen. Dit is een veilige oplossing en past in de trend om zo min mogelijk contant geld in de onderneming te hebben.
Zo werkt retourpinnen
- De winkelier voert het wachtwoord in op de betaalautomaat of de kassa en kiest de wenselijke geldsom dat teruggestort moet worden aan de klant.
- De consument steekt zijn bankpas in de betaalautomaat. De bankpas kan een pas van elke bank zijn.
- De consument ziet het bedrag in het scherm staan van de betaalautomaat. Door op OK te drukken bevestigt de consument het bedrag, vervolgens zal een bevestiging in beeld van de betaalautomaat verschijnen.
- De transactiebon zal uitgedraaid worden door de winkelier. Deze bon wordt ondertekend en zal aan de consument meegegeven worden als bewijsstuk van de retourpintransactie.
- De consument heeft de volgende werkdag het bedrag op de rekening staan.
Retourpinbon
De consument die een artikel terug komt brengen in de winkel en gebruik wil maken van retourpinnen, krijgt een getekende retourpinbon mee als bewijsstuk. Het bedrag dat op de rekening van de klant teruggestort wordt, zal de volgende dag bijgeschreven worden op de rekening.
Retourpinnen is geen verplichting
Het gebruik maken van retourpinnen is geen verplichting voor de consument. Het is nog steeds mogelijk om contant geld terug te krijgen als de consument dat wil bij het retourneren van een artikel.
Primeur retourpinnen in Nederland
De eerste winkels waar het mogelijk is om gebruik te maken van retourpinnen zijn de winkels van de kledingketen Score. De Score werkt momenteel samen met de Rabobank op het gebied van retourpinnen.
Ontwikkelingen op het gebied van retourpinnen
Waarschijnlijk is het mogelijk om later dit jaar gebruik te maken van retourpinnen in alle winkels in Nederland. Volgens Detailhandel Nederland gaat het om een paar procent van de consumenten die daadwerkelijk geld terug willen als ze een product bij de winkel komen retourneren. De meerderheid van de klanten willen een ander product, in plaats van contant geld of geld terugstorten op de bankrekening, als ze een artikel bij de winkel komen retourneren. Dit is echter wel verschillend per sector omdat in modezaken vaker iets teruggebracht wordt dan in een elektronicawinkel.
Geschikte bankpassen
Alle bankpassen zijn geschikt om gebruik te maken van retourpinnen, het maakt niet uit waar iemand bankiert. Het is echter wel noodzakelijk dat de aankopen met een bankpas zijn afgerekend om in aanmerking te komen voor retourpinnen. Betalingen met iDEAL en chipknip, contante betalingen en betalingen met tegoedbonnen komen niet in aanmerking voor retourpinnen.
Retourpinnen voor de veiligheid
Op verzoek van winkeliers is het retourpinnen geïntroduceerd door Nederlandse banken. Door gebruik te maken van retourpinnen hoeven de winkeliers minder contant geld in de kassa te hebben. Minder contant geld in de onderneming zorgt voor grotere veiligheid voor winkeliers, klanten en medewerkers.