InfoNu.nl > Financieel > Geld > Maximaal geld opnemen en pinnen per dag per bank: overzicht

Maximaal geld opnemen en pinnen per dag per bank: overzicht

Maximaal geld opnemen en pinnen per dag per bank: overzicht Maximaal geld opnemen bij de bank. Wil je een groot geldbedrag opnemen bij een geldautomaat? Dan is het handig om eerst even te checken wat het maximumbedrag is dat je bij jouw bank per dag kunt opnemen. Deze bedragen kunnen per bank erg verschillen. Ook maakt het nog uit of je bij je eigen bank, een andere bank of aan de kassa geld opneemt. Voor pinnen in het buitenland gelden weer andere limieten. Voor je eigen veiligheid kun je pinnen buiten Europa door je bank laten blokkeren.

Pinnen en geld opnemen bij de pinautomaat

Ben je van plan een groot geldbedrag ineens op te nemen bij een pinautomaat of een grote pinbetaling te doen, dan is het handig eerst even na te gaan wat de maxima zijn bij jouw bank. Is het maximum lager dan het bedrag dat je wenst te pinnen dan is het bij de meeste banken mogelijk dit bedrag tijdelijk te verhogen. Hiervoor kun je contact opnemen met je eigen bank.

In Nederland is het zo dat je niet meer dan één keer per dag geld kunt opnemen bij een bank anders dan je eigen bank. Heb je bijvoorbeeld een rekening bij de Rabobank en pin je op een dag geld bij de ABN Amro, dan kun je de rest van de dag uitsluitend nog geld opnemen bij je eigen bank de Rabobank, ook al is je opnamelimiet nog niet bereikt.

Wil je meer dan de toegestane limiet opnemen in het buitenland, dan is dit soms ook mogelijk. Hou er echter rekening mee dat er landen zijn die een algemene limiet hebben ingesteld voor geldopnames, die zowel voor de eigen burgers als voor toeristen geldt. Vaak heeft dit te maken met het bestrijden van inflatie in landen met een instabiele economie. De opname van een groter bedrag per dag kan daardoor onmogelijk zijn. Het is zeer verstandig dit even uit te zoeken wanneer je bijvoorbeeld van plan bent je hotel cash te betalen.

Opname bij banken buiten de eurozone blokkeren

Om de kans op fraude te verminderen bieden veel banken de mogelijkheid om gebruik van de pinpas buiten Europa of buiten de eurozone te blokkeren. ABN Amro heeft bijvoorbeeld sinds 2011 het gebruik van alle pinpassen buiten Europa geblokkeerd, behalve bij mensen die in het voorgaande jaar een opname buiten Europa hadden gedaan. Deze blokkade kun je bij je bank eenvoudig (tijdelijk) ongedaan laten maken als je buiten Europa gaat reizen.

Maximaal geld opnemen bij een geldautomaat

De volgende maxima gelden voor het opnemen van geld bij een geldautomaat:
Bank Opnemen bij eigen bank Opnemen bij ander bank
Rabobank 1.250* 250
ABN Amro 500 250
ING 1.000 250
SNS Bank 1.000 1.000
ASN Bank 1.000 1.000

*Het maximum voor opname bij de eigen bank geldt bij Rabobank voor de hele week.

Maximaal geld opnemen bij een geldautomaat in het buitenland

De volgende maxima gelden voor het opnemen van geld bij een geldautomaat in het buitenland:
Bank Opnemen binnen eurozone Opnemen buiten eurozone
Rabobank 500 500
ABN Amro 500 300
ING 500 500
SNS Bank 1.000 500
ASN Bank 1.000 500

Maximaal pinnen in een winkel in Nederland en het buitenland

De volgende maxima gelden voor het doen van pinbetalingen in Nederland en in het buitenland:
Bank Pinnen in Nederland Pinnen binnen eurozone Pinnen buiten eurozone
Rabobank 5.000 500 500
ABN Amro 2.500 2.500 2.500
ING Bank 2.500 2.500 2.500
SNS Bank 2.500 2.500 750
ASN Bank 2.500 2.500 750

*Het maximum voor pinnen in Nederland geldt bij Rabobank voor de hele week.

Uitzonderingen

Voor sommige typen rekeningen geldt een uitzondering op de bovengenoemde bedragen. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat je met een jongerenrekening minder kunt opnemen. De meeste banken bieden daar naast de optie om de opnamelimiet tijdelijk te verhogen. Neem contact op met de bank voor meer informatie omtrent de mogelijkheden op dit gebied.

Heb je een rekening bij een kleinere bank die niet voorkomt in bovenstaande overzichten zoals RegioBank, Friesland Bank, Van Lanschot Bankiers of Knab, kijk dan op de website van je eigen bank voor een overzicht van de opname- en pinlimieten per dag of per week.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Pinnen: Kosten betalen voor pinnen in EU-landen mag nietSteeds vaker moeten mensen die in andere landen binnen de EU geld pinnen daarvoor betalen. Zo berekent de Duitse Kreissp…
Tussentijds geld opnemen uit een depositoTussentijds geld opnemen uit een depositoSpaargeld geplaatst in een deposito staat voor de afgesproken periode vast. In deze periode kunt u er geen bedragen uit…
Scammen, hoe zit dat nu?Scammen, hoe zit dat nu?Scammen, iedereen heeft er wel eens van gehoord, maar wat houdt het nu eigenlijk in? Scammen is een Engels woord wat eig…
Skimmen: slachtoffer geworden van skimming, wat nu?Skimmen is inmiddels een bekend begrip aan het worden in Nederland. Toch wil de bekendheid van deze truc niet zeggen dat…
De geldautomaat heeft mijn bankpas ingeslikt, wat nu?De geldautomaat heeft mijn bankpas ingeslikt, wat nu?Velen hebben het al meegemaakt: je staat bij de geldautomaat en je hebt je bankpas ingevoerd om geld op te nemen. Opeens…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: 3dman Eu, Pixabay
  • Blog Spaarrente - http://blog.spaarrente.nl/hoeveel-kan-ik-pinnen
  • ABN Amro
  • Rabobank

Reageer op het artikel "Maximaal geld opnemen en pinnen per dag per bank: overzicht"

Reactie

J. A. Hoogwegt, 28-08-2017 17:26 #1
Mijn vraag, meer dan vijftien jaar pin ik maandelijks 500 bij de pinautomaat op Tenerife. Sinds gisteren lukt dit niet meer. Ik kan alleen nog 300 pinnen. Is er iets veranderd in het systeem?

Hoogachtend, J.A. Hoogwegt Tenerife

Infoteur: Dessal
Laatste update: 19-07-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Reacties: 1
Schrijf mee!