InfoNu.nl > Financieel > Geld > 8 redenen om te sparen voor een aanvullend pensioen

8 redenen om te sparen voor een aanvullend pensioen

8 redenen om te sparen voor een aanvullend pensioen In sommige gevallen is het pensioen goed genoeg. Dan is het natuurlijk niet noodzakelijk om extra te sparen. In de meeste gevallen is er echter wél een pensioentekort. Zo'n pensioentekort kan op verschillende manieren ontstaan en zonder dat je het door hebt. Hierdoor is de kans groot dat je pensioen wat minder riant is dan je wellicht denkt. Het is dan ook verstandig om je eigen pensioen eens kritisch te bekijken.

Appeltje voor de dorst is een klein appeltje

Vaak denkt de werknemer dat het pensioen hoger zal zijn dan het werkelijk is. Het pensioen wordt niet opgebouwd over het gehele salaris. Hiernaast is de regeling vaak minder ruim dan men denkt. Een aanvulling hierop is dus geen overbodige luxe.

De AOW-leeftijd is verhoogd

Voorheen ontving men een AOW-uitkering vanaf 65-jarige leeftijd. De AOW-leeftijd is echter verschoven naar 67 jaar plus 3 maanden (voor mensen die voor 1954 zijn geboren). Ben je geboren na 1954? Dan is de kans groot dat jouw AOW-uitkering nog iets later ingaat. Vanaf 2023 wordt de AOW-leeftijd namelijk afhankelijk van de levensverwachting.

Vanaf 2015 vervalt de AOW-partnertoeslag

Ben je op of na 1 januari 1950 geboren? En is je partner niet even oud als jij? Dan krijg je te maken met het zogenaamde AOW-hiaat. Dit betekent het volgende: als je de pensioengerechtigde leeftijd bereikt, ontvang je jouw deel van de AOW (50%). Indien je partner jonger is, ontvangt hij/zij nog geen AOW. In plaats daarvan ontvang je een toeslag. Jouw deel van de AOW plus de toeslag is een volledige AOW-uitkering (100%). Deze toeslag is in 2015 afgeschaft. Dit betekent dat men moet rondkomen met 50% AOW totdat de andere partner ook AOW ontvangt!

Sparen voor pensioen levert belastingvoordeel op!

Indien er sprake is van een pensioentekort dan mag je de premies voor een lijfrentespaarrekening of lijfrenteverzekering van je inkomen aftrekken. Dit betekent dat de fiscus meebetaalt! Indien je inkomen bijvoorbeeld in de 52%-schijf valt, is je belastingvoordeel ook 52%. Kortom, van iedere € 100 die je stort, ontvang je € 52 retour. Een storting van € 100 kost je netto dus nog maar €48.

De basisregelingen worden minder

Vroeger was de AOW ruimer dan nu. Ook de pensioenregelingen via de werkgever waren wat rianter. Er wordt echter overal bezuinigd. De AOW-leeftijd schuift op en veel pensioenen worden verlaagd. Kortom, de noodzaak om zelf iets te regelen is groter dan ooit.

Een lager pensioen door pensioenbreuk

Ben je wel eens van werkgever veranderd? De kans is groot dat dit gevolgen heeft gehad voor je pensioenregeling. Ook al werk je bij elkaar 40 jaar lang, je pensioen heeft dan toch “een deuk opgelopen”. Dit noemen we pensioenbreuk.

Uitstel kost geld

Voor veel mensen is het pensioen nog ver weg. Daarom wordt er vaak niet zo veel aandacht aan besteed. Maar is dat eigenlijk wel verstandig? Als er sprake is van een pensioentekort dan is het verstandig (en voordeliger) om daar snel iets aan te doen. Hoe eerder, hoe beter zelfs. Als je voldoende tijd hebt om te sparen hoeft een goede pensioenaanvulling niet veel te kosten. Het wordt pas duur als je (te) lang wacht!

Extra appeltje voor de dorst

Soms is een aanvulling op het pensioen absolute noodzaak. Soms is het alleen bedoeld als extra appeltje voor de dorst. Door zo’n extra appeltje houd je de financiële ruimte om leuke dingen te (blijven) doen. Kortom, ook zonder noodzaak kan een aanvulling op het pensioen een verstandig plan zijn.

Lees verder

© 2014 - 2019 Boei, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Lijfrente banksparen: Wat is het en wat zijn de voordelen?Lijfrente banksparen: Wat is het en wat zijn de voordelen?Wat is lijfrente banksparen precies? Wat zijn de voordelen, wanneer je kiest voor banksparen in plaats van voor een ande…
Extra pensioen opbouwen als aanvullingExtra pensioen opbouwen als aanvullingStoppen met werken, dan is het opbouwen van een extra pensioen nodig. Hoe gaat u dit opbouwen in 2019 en 2020 en wanneer…
Wat is lijfrenteverzekering?Wat is lijfrenteverzekering?Wat is een lijfrenteverzekering? Met een lijfrenteverzekering kunt u aanvullend pensioen opbouwen. De premie of de uitke…
Rente banksparen 2019Rente banksparen 2019Banksparen voor een pensioen is populair en banksparen is in 2019 tegen een lage rente bij vele banken mogelijk. Voor uw…
Lijfrentesparen: Wat zijn de voordelen en kosten?Lijfrentesparen is een vorm van banksparen, waarbij je aan het einde van de looptijd jouw opgebouwde vermogen krijgt uit…
Bronnen en referenties
  • www.rijksoverheid.nl

Reageer op het artikel "8 redenen om te sparen voor een aanvullend pensioen"

Infoteur: Boei
Laatste update: 10-11-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!