InfoNu.nl > Financieel > Geld > MasterCard Creditcard: waar aanvragen?

MasterCard Creditcard: waar aanvragen?

MasterCard Creditcard: waar aanvragen? De creditcards van MasterCard behoren tot de meest gebruikte ter wereld. Voor vele mensen is een creditcard een ideale betaalmethode vanwege de mogelijkheid om gespreid te betalen. Kom te weten welke soorten MasterCard creditcards er in de omloop zijn, hoe je ze kunt aanvragen en welke banken en bankonafhankelijke instanties de MasterCard creditcards verstrekken. Tevens is aangeven wat u moet doen wanneer u bijvoorbeeld uw kaart verloren bent of wanneer deze gestolen is.

Inhoud

MasterCard

MasterCard is één van de grootste verstrekkers van creditcards wereldwijd met wereldwijd ruim 500 miljoen kaarten. Het Amerikaanse bedrijf werd reeds opgericht in 1966. In Nederland werd in eerste instantie de naam Eurocard gevoerd. Na tijdelijk Eurocard/MasterCard te hebben geheten is de creditcard tegenwoordig bekend onder de naam MasterCard. Een MasterCard creditcard wordt wereldwijd geaccepteerd in winkels, pinautomaten, enzovoorts. Er zijn tientallen miljoenen acceptatiepunten wereldwijd. MasterCard heeft echter nog meer financiële producten in haar portefeuille zoals debit cards, prepaid cards, contactloos betalen, enzovoorts.

Overzicht creditcards

MasterCard biedt vier soorten creditcards aan. Elke kaart heeft eigen voorwaarden en mogelijkheden:
  • MasterCard Standaard
  • MasterCard Gold
  • MasterCard Platinum
  • MasterCard World Elite

MasterCard creditcard aanvragen

Het is niet mogelijk om direct bij MasterCard een creditcard aan te vragen. MasterCard creditcards worden namelijk (indirect) verstrekt door verschillende banken en bankonafhankelijke instanties. De creditcards die deze verstrekkers aanbieden zijn varianten op de vier soorten creditcards van MasterCard. Het aanvragen van een MasterCard creditcard dient direct bij één van de verstrekkers te worden gedaan. Ook het opzeggen van je creditcard moet bij de verstrekker van je kaart worden verricht.

Verstrekkers MasterCard creditcards

Onderstaand volgt het overzicht van de verstrekkers van MasterCard Creditcards en de namen van de creditcards die ze aanbieden:
  • ABN Amro: ABN Amro Credit Card en ABN Amro Gold Card
  • Fortis: Fortis Bank a la Carte-card en Fortis Bank Florissant
  • ING: ING CreditCard en ING PlatinumCard
  • Insinger de Beaufort: Insinger de Beaufort Card
  • Rabobank: Rabo BaseCard, Rabo Card en Rabo GoldCard
  • SNS Bank: SNS Creditcard
  • Staalbankiers: Staalbankiers GoldCard, Staalbankiers Signature GoldCard en Staalbankiers MasterCard Black
  • Van Lanschot: Van Lanschot Creditcard Gold
  • International Card Services (ICS): Mercedes Card, ANWB MasterCard, Insigner de Beaufort Card, Staalbankiers MasterCard Gold, De Bijenkorf Card, EuroClix MasterCard, hcc MasterCard, KNAC MasterCard Gold, LadyTalk MasterCard, MasterCard Black, MasterCard Classic en Mastercard Gold, Van Lanschot Creditcard Gold, Meeus Medic Gold MasterCard

Werking creditcard

Wanneer u een aankoop doet met een creditcard hoeft u pas op een later moment daadwerkelijk te betalen, eventueel in termijnen. Met een creditcard sluit je een soort van lening af. Zoals bij leningen gebruikelijk is dient er rente te worden betaald over het ‘geleende’ geldbedrag. Hoe hoog de rente is die moet worden betaald en welke overige kosten er verbonden zijn aan het gebruik van een creditcard is verschillend per bank of bankonafhankelijke instelling.

Contact MasterCard

Wanneer u uw creditcard bent verloren of wanneer deze gestolen is moet u direct contact opnemen met uw bank of bankonafhankelijke instantie. Zij kunnen vervolgens uw kaart blokkeren. Het is ook mogelijk om contact op te nemen met de helpdesk van MasterCard via het wereldwijde algemene telefoonnummer 001-3142756690. De helpdesk is alle dagen van het jaar en 24 uur per dag geopend. Het is mogelijk om iemand te spreken in de taal die u wenst. De helpdesk kan ook worden benaderd voor problemen waarbij u bijvoorbeeld contant geld nodig hebt, een vervangende kaart wenst, toegang tot uw accountgegevens of voor het vinden van een geldautomaat die uw creditcard accepteert.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Creditcard: hoe krijg je een creditcard zonder BKR-toetsing?Creditcard: hoe krijg je een creditcard zonder BKR-toetsing?Een creditcard is een uiterst handig betaalmiddel dat je overal ter wereld kan gebruiken. Wie een creditcard wil aanvrag…
ING Creditcard: aanvragen, rente en kostenMet een ING Creditcard, ING Platinumcard of een ING Studentencard kunt u wereldwijd bij alle MasterCard acceptatiepunten…
Prepaid creditcard voordelig?Prepaid creditcard voordelig?U kunt in 2019 een prepaid creditcard zonder BKR-toets gebruiken in plaats van de gewone Visa creditcard, ANWB creditcar…
ICS Cards: overzicht creditcardsInternational Card Services (ICS) geeft binnen Nederland creditcards uit van MasterCard en Visa. Hierbij verzorgt ICS Ca…
Creditcard aanvragen, wie, wat, waar?Creditcard aanvragen, wie, wat, waar?Een creditcard is een handig betaalmiddel in binnen en buitenland. Het is al een relatief oud betaalmiddel wat nog steed…
Bronnen en referenties
  • www.mastercard.com

Reageer op het artikel "MasterCard Creditcard: waar aanvragen?"

Reactie

Hjm Geurts, 22-09-2015 14:58 #1
Heb al jaren een visa creditcard, krijg nu een nieuwe toegestuurd. Deze moet ik deblokkeren, hoe moet dit gebeuren?

Infoteur: Advies-eb
Laatste update: 10-11-2014
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Creditcard
Reacties: 1
Schrijf mee!