InfoNu.nl > Financieel > Geld > Ook kluis niet zonder risico

Ook kluis niet zonder risico

Ook kluis niet zonder risico De tijd van onze grootouders die hun geld gewoon onder een matras bewaarden, is voorbij. Vaak heb je tegenwoordig ook thuis een kluis nodig. Maar wat voor een? En is die ook absoluut veilig?

Hoe kan je geld veilig bewaren?

Sparen loont niet meer. Door het “lagerentebeleid” van de Europese Centrale Bank leverde spaargeld bijvoorbeeld in november 2013 nog slechts gemiddeld 0,73% op. Daarentegen bracht het vóór het ontstaan van de financiële crisis in 2008 nog 3,51% op.

Moet je je geld voor een paar grijpstuivers dan nog wel op de bank laten? Want men kan er zijn twijfels over hebben of het daar wel veilig is nu ook overheden een bedreiging vormen. De crisis in Cyprus ligt nog vers in het geheugen. Men doet er goed aan om tenminste een deel van zijn geld in veiligheid te brengen. Maar waar?

Ook meubelkluizen worden gestolen

Bepaalde meldingen in dit verband stemmen niet echt vrolijk. Zoals bijvoorbeeld dit politiebericht, dat bij bezitters van contant geld toch te denken geeft: “In Aalst maakten dieven bij drie inbraken sieraden en horloges buit. In één geval stalen ze ook twee meubelkluizen. In totaal ontstond daarbij een schade van ongeveer 70.000 euro."

Maar ook van vakantiewaarschuwingen kan je leren. Zo kan je in relevante brochures lezen dat vakantiegangers niet doorlopend al hun kostbaarheden moeten meeslepen. Veiliger en ook handiger is het om waardevolle spullen die je niet nodig hebt, in de kluis op je hotelkamer te laten. Maar de bescherming die sommige hotelkluizen bieden, is bedroevend.

Voorzichtig met mastercode

Wat velen niet weten: kluizen met een elektronisch cijferslot kunnen vaak worden geopend met een zogeheten mastercode. Dat kan een zeer simpele cijferreeks zijn, die doorgaans ook op internet is terug te vinden. Hotelgasten kunnen weliswaar hun eigen persoonlijke code gebruiken bij elektronisch afsluitbare kluizen maar de mastercode werkt ook. Het moet voorkomen dat een kluis onherroepelijk gesloten blijft wanneer gasten hun cijfercombinatie vergeten of hun kluisje ongeopend achterlaten bij vertrek.

Ouderwetse kluissleutel verdient vaak de voorkeur

Daarom zou na installatie van een hotelkamerkluis de door de fabrikant ingestelde mastercode eigenlijk meteen veranderd moeten worden. Als dat niet gebeurt dan kan men de betrokken kluis gewoon blijven openen met de standaardcode, een buitenkans voor criminelen. Je krijgt dus onder bepaalde omstandigheden met een doodgewone ouderwetse kluissleutel heel wat meer veiligheid.

Mobiele kluizen

Grotere voorwerpen laten zich goed opslaan in een mobiele kluis die ter plekke met een kabelslot aan een vast object wordt vastgezet. De lichte, meestal uit flexibel maar duurzaam materiaal geconstrueerde koffers, moeten minimaal gelegenheidsdieven bij hun duistere praktijken bemoeilijken.

Een kluis bij de bank

Misdaadstatistieken tonen overduidelijk aan dat kostbare juwelen, goud, contant geld en dure verzamelobjecten zoals horloges of postzegels in huis niet meer echt veilig zijn. Betere bescherming kan een kluis in huis of bij de bank bieden. Sommige banken verhuren die zelfs voor een korte periode, bijv. voor de duur van een vakantie. Zo’n vakantiekluis kost doorgaans niet meer dan enkele tientjes.

De meeste klanten huren een kluis echter langer. Wie geïnteresseerd is in een kluis bij de bank, huurt die meestal voor vele jaren. Het tarief daarvoor kan per bank erg verschillen: voor het kleinste kluisje bedraagt de jaarlijkse huur tussen 20 en 65 euro. Maar houd er rekening mee dat lang niet alle banken kluizen verhuren.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kluizen voor particulier gebruikKluizen voor particulier gebruikKluizen zijn er in alle maten en prijsklassen en voor de leek zien ze er allemaal heel gedegen uit. Meerdere millimeters…
Hoe zit het met muziekrechten?Hoe zit het met muziekrechten?Een cd is een productie van een artiest of band waarop hij, zij of hun, hun gemaakte nummers aan het grote publiek laten…
Welke kluis kopen of huren?Welke kluis kopen of huren?Vroeger was het heel makkelijk om een kluis te huren bij de bank. Tegenwoordig is dit bijna niet meer mogelijk. De meest…
Goud en juwelen veilig bewaren in een kluis of safeGoud en juwelen veilig bewaren in een kluis of safeDe goudprijs kende in de periode 2008-2011 een sterke opmars, mede omdat beleggers veiligheid boven risico verkozen in d…
Crisis: de voordelen en nadelen van een kluis of safeCrisis: de voordelen en nadelen van een kluis of safeGeld onder de matras bewaren of goud opbergen in een kluis is opnieuw populair geworden sinds de economische crisis van…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Ook kluis niet zonder risico"

Infoteur: Ter-info
Laatste update: 04-01-2014
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!