In luxe horloges beleggen: modellen met goed rendement
Luxe horloges bieden kansen om in te beleggen. In tijden van lage rentetarieven en financiële repressie zoeken veel beleggers immers naar alternatieven voor conventionele beleggingen. Om die reden staat ook de markt voor klassieke polshorloges in de schijnwerpers. Dit roept onvermijdelijk de vraag op welke punten men zeker in overweging moet nemen bij het beleggen in exclusieve horloges. Allereerst moet men van de misvatting af dat de waarde van een horloge onvermijdelijk te maken heeft met de technische kwaliteiten ervan. Eigenlijk lijken luxe horloges meer op kunst. Op internet lokken aantrekkelijke kortingen voor exclusieve horloges. Maar wees voorzichtig, vooral de onlinehandel zit vol valkuilen. En maar weinig modellen bieden uiteindelijk een goed rendement.
Luxe horloges als alternatieve belegging
Bij een mogelijke belegging in luxe horloges gaat het alleen om de beoordeling van de marktwaarde, ongeacht de technische eigenschappen van het horloge. De prijs ervan is een uiting van tijdelijke vraag. Ook uit aandelen kan men leren dat de boekwaarden van bedrijven en hun marktwaarden aanzienlijk kunnen verschillen. Je moet hiermee rekening houden voordat je je overhaast met model- en merkaanbevelingen inlaat bij het kopen van een exclusieve horloge. Juist dat mag bij belegging in luxe horloges niet gebeuren. Bij belegging moet je het horloge zien als een investering vanuit het perspectief van fundamentele bevindingen van klassiek portefeuillebeheer, d.w.z. zonder branchespecifieke vooringenomenheid.
Miljardenomzet in exclusieve horloges
Jaarlijks gaan er miljarden dollars om in de markt voor
exclusieve horloges. Alleen al Zwitserland, thuisbasis van de branche, exporteerde in 2012 horloges ter waarde van meer dan 21 miljard Zwitserse frank (17.5 miljard
euro). En steeds meer kopers hebben daarbij oog voor rendement, zo zeggen marktkenners. En als het om dit aspect gaat, vallen vaak opnieuw de namen van de twee genoemde luxe merken.
Welke markt boeit de belegger?
Hoe dan ook is voor beleggers alleen dié niche (kansrijke markt) interessant waarin het horloge niet alleen bedoeld is om de tijd aan te geven, maar ook de status symboliseert of een zweem van glamour verspreidt: de luxe markt, waar een uurwerk meestal enkele duizenden euro's kost. In deze prijsklasse wordt wereldwijd elk jaar ongeveer 30 miljard euro omgezet, met een jaarlijkse groei van tot maximaal 25 procent. En naar schatting wisselen jaarlijks voor tien miljard euro gebruikte luxe horloges van eigenaar. Bedoelde “community” treft zich elk jaar in Basel op 's werelds grootste vakbeurs voor sieraden en horloges.
Internethandel in luxehorloges groeit explosief
Het online platform Chrono24, met hoofdkantoor in Karlsruhe, is een van de belangrijkste adressen voor horlogeliefhebbers. De internethandel in luxe horloges groeit sinds enige tijd snel en Chrono24 is naar verluidt 's werelds 2e grootste online marktplaats daarvoor.
Ebay komt in het segment van luxe horloges op de eerste plaats en heeft volgens marktkenners reeds een jaaromzet van ongeveer één miljard euro.
Kortingen tot 25 procent
De reden voor die hype? De groeiende internethandel haalt regels en gebruiken in de horlogebranche behoorlijk overhoop. Plotseling is het mogelijk om ook nieuwe luxe horloges met
korting op de catalogusprijs te verkrijgen. De prijzen die kopers op platforms als Chrono24 worden gepresenteerd, liggen momenteel ongeveer 25% of meer onder de adviesprijs van de fabrikant. Zelfs veel professionele handelaren, die zich in hun traditionele winkels aan de standaardprijzen houden, geven online kortingen.
Geen wonder dus dat steeds meer geïnteresseerden het internet afstruinen. De kortingen zijn mogelijk omdat de traditionele winkels enorme winstmarges hanteren. Volgens kenners in de markt, bedraagt alleen al de handelaarmarge bij luxe horloges 40 tot 50% van de verkoopprijs. En met minder dan 10% van de prijs, zeggen experts, kunnen horlogefabrikanten al hun productiekosten afdekken.
Prijzen extra onder druk door de crisis
En dat is nog niet alles: de prijzen staan nog eens extra onder druk door de huidige economische en
financiële crisis. In Zuid-Europese landen is de markt zelfs volledig ter ziele, zo melden diverse marktpartijen. De artikelen van daar, dringen nu via internet door op de Europese markt.
Waardestijging bij luxe horloges
Het gevolg: wie nu toeslaat kan mogelijkerwijs een koopje op de kop tikken, dat in de komende jaren een aanzienlijke waardestijging doormaakt. Anderzijds wordt de route via een internetplatform vaak ook gekenmerkt door onzekerheden. Hoe hoger de korting op de adviesprijs, hoe groter het risico op een miskoop. Bij erg populaire modellen en merken, wordt het ook op internet moeilijk om een noemenswaardige korting te realiseren.
Duurste horloge ter wereld
Een extreem voorbeeld van waardestijging is de Patek Philippe 1518 in roestvrij staal. Die werd in november 2016 geveild voor 11.002.000 Zwitserse franken inclusief koperspremie. Het was daarmee het duurste horloge ter wereld. Toen het in 1944 voor het eerst werd verkocht, bedroeg de catalogusprijs 2.265 franken.