InfoNu.nl > Financieel > Geld > Cash geld: waar in huis contanten bewaren en verbergen?

Cash geld: waar in huis contanten bewaren en verbergen?

Cash geld: waar in huis contanten bewaren en verbergen? Cash geld lijkt voor sommige financieel-economische experts stilaan een verouderd concept. Binnenkort betalen we toch allemaal met onze smartphone, zegt men dan. De technologische evoluties op dat vlak lijken niet te stoppen. Toch denkt niet iedereen daar zo over. Om voorbereid te zijn op een bank holiday, een bankrun en zelfs economische noodscenario's verbergen veel mensen nog steeds contanten in huis. Onderzoek wees uit dat er zelfs een groot deel van de jongere bevolking nog graag vasthoudt aan de tastbare zekerheid van cash geld in huis te hebben. Niet toevallig worden er sinds de economische crisis meer kluizen verkocht aan particulieren. Waar in huis kan je contanten bewaren en verbergen?

Zal cash geld verdwijnen?

Met de immer uitbreidende technologische evolutie komen heel wat traditionele gewoonten en gebruiken in de verdrukking. Papieren post wordt stilaan vervangen door elektronische post (email), klassieke fototoestellen door in smartphones ingebouwde camera’s en dergelijke meer. Ook op het vlak van betaalmiddelen doet er zich een snelle ontwikkeling voor: banktransfers worden grotendeels elektronisch gedaan en je kan zelfs al betalen met je smartphone. Een meer recente en uiterst gesofistikeerde wijze van betaling is het betalen met bitcoins.

Eeuwige crisis?

De crisis van 2008 sloeg voor veel particulieren als een donderslag bij heldere hemel. Plots leek het denkbaar dat grote, over het algemeen als betrouwbaar beschouwde banken failliet konden gaan. Ook de dreiging van bankruns en een mogelijke belasting op spaargeld maakte de spaarder alsmaar wantrouwiger. Bovendien blijven de spaarrentes ook in 2016 maar verlagen zodat het amper nog interessant is om je geld op de bank te laten staan. Gevolg is dat meer mensen een van het bankensysteem onafhankelijke manier gaan zoeken om hun geld veilig te stellen. Want die crisis lijkt nog wel even te blijven duren.

Meer kluizen verkocht

De redenering luidt dus: als het toch niets meer oplevert om je geld op een spaarrekening te zetten, kan je het toch even goed in huis houden? Bijkomend voordeel is dat je bij een bank holiday niet als een malloot in de wachtrij moet gaan staan om een bedrag op te nemen, dat al aan een bepaalde limiet gebonden is. De bankencrisis in Cyprus (2013) schudde op dat vlak veel mensen wakker. De verkoop van kluizen door particulieren is sinds de crisis dan ook aan een sterke opmars bezig.

Amerikaans onderzoek cash

Maar het meest opvallende aan deze evolutie is dat er ook mensen zijn die niet eens de moeite doen om een kluis of brandkast te kopen. Ze verbergen hun contanten gewoon ergens op een moeilijk te ontdekken plek in huis. Uit een onderzoek van de Amerikaanse creditcardmaatschappij American Express (2016) bleek dat veel Amerikanen nog steeds geld in huis bewaren. Ongeveer dertig procent van de ondervraagden bewaarden een deel van hun spaargeld in hun woning. Opvallend is dat binnen de leeftijdscategorie van de twintigers bijna zeventig (!) procent van hen cash geld thuis bewaart. Mogelijk is dit een gevolg van het feit dat deze leeftijdsgroep een bewustzijn van “crisis” en “economisch noodscenario” heeft opgebouwd door te zijn opgegroeid in tijden van economische crisis. Anderzijds is dit opmerkelijk, want jongeren zijn tegelijkertijd meer vertrouwd met technologische manieren van betalen en geld beheren (bv. online banking) dan oudere mensen.

Waar in huis contanten bewaren?

De enquête van American Express wees uit dat de ondervraagden hun cash geld het vaakst op de volgende plaatsen bewaren:
  • diepvriezer
  • kastlade
  • koekendoos
  • matras

Andere bewaarplekken in huis

Brandkast of kluis

De klassieke manieren om geld of kostbare juwelen te bewaren zijn de kluis of de brandkast. Uiterst praktische, elektronische kluizen zijn vrij makkelijk te koop via internet. Door middel van een code of een sleutel kunnen brandkasten en kluizen gesloten en geopend worden. Een kluis of brandkast in huis installeren kan onder meer door deze vast te maken aan een muur of in een kast. Wil je nog meer zekerheid dan kan je de brandkast of kluis inmetselen in de muur zelf.

Verborgen plekken

Ook geschikt om cash geld te bewaren zijn ruimtes die goed kunnen afgesloten worden, zoals de zolder of de kelder. Achter een schilderij, in een wandklok of een meubel dat geen vermoedens uitlokt zijn geschikte plekken om contanten te verbergen. Verborgen plekken die ook de moeite waard zijn om te vermelden zijn blikken met een holle ruimte. Een dergelijk blik ziet eruit als een gewoon blik, maar kan gebruikt worden om geld in te bewaren. Voorbeelden hiervan zijn verborgen ruimtes in de vorm van een blik ravioli, bier of frisdrank. Een andere klassieker als het aankomt op "valse" voorwerpen die in feite opbergruimtes zijn is een woordenboek (dictionary) met ingebouwd kluisje.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Waarom contant geld thuis bewaren nuttig en zinvol kan zijnWaarom contant geld thuis bewaren nuttig en zinvol kan zijnGeld thuis bewaren kan risico's inhouden: je biljetten kunnen in een brand opgaan of gestolen worden bij inbraak. Lange…
Goud en juwelen veilig bewaren in een kluis of safeGoud en juwelen veilig bewaren in een kluis of safeDe goudprijs kende in de periode 2008-2011 een sterke opmars, mede omdat beleggers veiligheid boven risico verkozen in d…
Welke kluis kopen of huren?Welke kluis kopen of huren?Vroeger was het heel makkelijk om een kluis te huren bij de bank. Tegenwoordig is dit bijna niet meer mogelijk. De meest…
Vastgoed cash betalen verboden in België vanaf 2014Vastgoed cash betalen verboden in België vanaf 2014Vastgoed kopen is een dure investering waarbij grote geldbedragen komen kijken. De aankoop van een woning kan voor sommi…
Een kluis bij de bank hurenEen kluis bij de bank hurenSommige kostbaarheden zijn in een kluis bij de bank veel veiliger dan thuis. Want het aantal inbraken stijgt met de dag…
Bronnen en referenties
  • http://marketupdate.nl/nieuws/economie/kredietcrisis/amerikanen-bewaren-vaker-spaargeld-huis/ (geraadpleegd op 03/06/2016).

Reageer op het artikel "Cash geld: waar in huis contanten bewaren en verbergen?"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 04-07-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Cash geld
Schrijf mee!