InfoNu.nl > Financieel > Geld > Hoe gezinnen met jonge kinderen geld besparen

Hoe gezinnen met jonge kinderen geld besparen

Hoe gezinnen met jonge kinderen geld besparen Je krijgt weliswaar geen kinderen om geld te besparen, maar tóch, kinderen zijn duur. Als kinderen zoveel kosten is het zaak om het resterende kapitaal op zijn minst zoveel mogelijk bij elkaar te houden. Hier wordt uitgelegd waar (aanstaande) jonge ouders op kunnen letten.

Hoeveel kinderen kosten

Voordat kinderen meerderjarig zijn, betalen de ouders gemiddeld zo’n 120.000 euro aan kleding, voeding, huur of speelgoed. En dit bedrag houdt nog geen rekening met het verlies aan inkomsten als de vader of moeder minder gaan werken of eens een jaartje pauze inlassen. En wat te denken van de kosten voor het behalen van het rijbewijs, om maar helemaal te zwijgen over de zoon of dochter die ook nog wil studeren.

Zorg tijdig voor voldoende budget

Oké, het kan niet worden ontkend dat er nog altijd kinderen worden geboren zonder dat hun komst gepland was. Maar het gros van de ouders heeft voldoende tijd om zich te informeren hoe het leven met drie of vier verloopt. Ze kunnen er dus ook voor zorgen dat er meer geld in het gezinsbudget voorhanden is.

Controleer uw verzekeringen

Juist in de laatste weken voor de bevalling weten veel vrouwen niet goed raad met hun tijd. Behalve een wandeling maken, tv kijken en kasten uitruimen is dit het ideale moment om de eigen verzekering te beoordelen. Twee polissen zijn voor jonge ouders essentieel:
  • op de eerste plaats een risicoverzekering op het leven van de hoofdkostwinner óf op het leven van beide ouders als vader én moeder in belangrijke mate bijdragen aan het gezinsinkomen; Maar géén kapitaalverzekering, die is veel te duur;
  • ten tweede een arbeidsongeschiktheidsverzekering voor iedereen die een beroep uitoefent, zelfstandig of in loondienst.

Een risicoverzekering kiezen: stap voor stap

Het beste kan men er eens rustig voor gaan zitten en alles eens goed doorrekenen:
  • wat zijn de consequenties als een van ons er ineens niet meer is?
  • wat heeft de ander nodig om zichzelf en het kind een onbezorgde toekomst te garanderen?
  • en hoe lang moet dat vangnet doorlopen? Want ook alleenstaande ouders kunnen weer volledig aan het werk als de kinderen eenmaal tieners zijn.

Als u de polissen met beleid samenstelt en overbodige franje uitsluit, kunt u veel geld besparen. En een verzekering tegen wettelijke aansprakelijkheid die schade betaalt welke men aan derden toebrengt, moet sowieso iedereen hebben. Hier volstaat één polis voor het hele gezin. Een goede WAP hoeft écht geen honderd euro per jaar te kosten.

Sparen voor het kind

Als opa en oma graag iets voor de kleinkinderen opzij willen zetten, prima! Want het budget van de ouders is in deze periode meestal beperkt, en sparen kunnen alleen degenen die na betaling van vaste lasten en de uitgaven voor de noodzakelijke verzekeringen nog iets overhouden. Van de andere kant loont zich vanwege het effect van samengestelde intrest niets zo zeer, als vroeg met sparen beginnen, zelfs bij kleine bedragen.

Welke spaarrekening kiezen?

Maar welke spaarrekening komt in aanmerking? Welnu, liever geen studieverzekering. Want dat is niets meer of minder dan een gewone kapitaalverzekering (levensverzekering) inclusief overlijdensrisicodekking, en dat is onzinnig voor een kind. Te overwegen valt een fondsspaarplan. Maar daarbij moet u echter niet alleen oog hebben voor de waardeontwikkeling, maar ook aandacht hebben voor de kosten. De rekensom is simpel: een fonds dat 2,5 procent administratieve kosten heeft, moet meer winst maken en dus grotere risico’s aangaan om op hetzelfde rendement als een fonds met 1,5 procent aan kosten.
Gerelateerde artikelen
Tweetrapstestament uitgewerkt in een voorbeeldTweetrapstestament uitgewerkt in een voorbeeldMet de tweetrapstestament kunt u na overlijden van uw partner geld besparen aan erfbelasting, maar het testament heeft o…
Goed met geld omgaan is kwestie van opvoedingGoed met geld omgaan is kwestie van opvoedingKinderen goed leren omgaan met geld is belangrijk voor de toekomst. Op jonge leeftijd geleerde ideeën over geld blijven…
Financieel opvoeden hoort ook bij het opvoedenOuders zouden meer aandacht moeten besteden aan de financiële opvoeding van hun kinderen. Op jonge leeftijd met geld ler…
Besparen op kinderopvang – elkaars kinderen opvangenBesparen op kinderopvang – elkaars kinderen opvangenDe kosten van de kinderopvang is vaak een bezwaar voor ouders om beide aan het werk te gaan. U kunt geld besparen door s…
Financiële opvoeding: sparen voor kinderen, wat is wijsheid?Financiële opvoeding: sparen voor kinderen, wat is wijsheid?Wat is wijsheid? Zelf sparen voor de kinderen, of de kinderen laten sparen? Wat zeggen opvoeddeskundige? Is het belangri…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Hoe gezinnen met jonge kinderen geld besparen"

Infoteur: Grosso_Modo
Gepubliceerd: 26-11-2013
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!