InfoNu.nl > Financieel > Diversen > Besparen op vaste lasten & financiële producten

Besparen op vaste lasten & financiële producten

Besparen op vaste lasten & financiële producten Consumenten kunnen veel geld besparen wanneer ze eens kritisch kijken naar de kosten van hun financiële producten. Dit blijkt uit onderzoek van de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa). De NMa heeft onderzocht wat consumenten uitgeven aan diverse financiële producten en wat er op bespaard kan worden. Wat blijkt is dat bijna iedereen vele honderden euro's per jaar te veel uitgeeft!

Inhoud

Wat zijn financiële producten?

Elke consument heeft vaste lasten. Tot die vaste lasten behoren bijvoorbeeld de hypotheekkosten, de zorgverzekering en een inboedelverzekering. Ze worden vaak afgesloten waarna er nooit meer naar wordt omgekeken. En dit kost geld! Want wie regelmatig kritisch naar zijn of haar vaste lasten kijkt kan flink besparen. Een veel voorkomend voorbeeld is wanneer mensen een financieel product afnemen waarbij ze het eerste jaar flinke korting krijgen (het lokkertje), maar de jaren erna meer moeten betalen. Velen blijven dit product afnemen, terwijl concurrende bedrijven (buiten het voordelige eerste jaar) veel goedkoper zijn.

Berekeningen NMa

Omdat niet elke consument dezelfde thuissituatie heeft, heeft de NMa de financiële situatie van verschillende soorten consumenten tegen het licht gehouden:
  • jonge alleenstaande
  • jong stel
  • jong gezin
  • oudere alleenstaande
  • ouder stel
  • ouder gezin
  • gepensioneerde alleenstaande
  • gepensioneerd stel

Deze onderverdeling is gemaakt omdat bijvoorbeeld een jong gezin namelijk andere producten nodig heeft dan een gepensioneerd stel wiens kinderen het huis al uit zijn. In dit onderzoek is gekeken naar de kosten voor de hypotheek, de zorgverzekering, de autoverzekering, de internetspaarrekening, de opstalverzekering, de uitvaartverzekering, de inboedelverzekering, de reisverzekering, de rechtsbijstandverzekering, de aansprakelijkheidsverzekering en de betaalrekening.

Waarop en hoeveel kan er worden bespaard?

Onderstaand is de typering van NMa voor de verschillende doelgroepen beschreven en wat er ongeveer kan worden bespaard. In deze situatie is uitgegaan van nieuw af te sluiten producten. Er is dus geen rekening gehouden met eventuele overstapkosten.

Jonge alleenstaande

Voor de jonge alleenstaande is uitgegaan van een persoon van 30 jaar zonder eigen huis en auto, een netto inkomen van 1400 euro per maand en regelmatige vakanties. Berekend is dat een jonge alleenstaande circa 215 euro per jaar kan besparen.

Jong stel

Het jonge stel is 30 jaar, heeft een koopwoning en heeft geen kinderen. Het maandinkomen is netto 3200 euro, beschikt over een eigen auto en gaat geregeld op vakantie. Berekend is dat een jonge alleenstaande jaarlijks circa 1075 euro kan besparen.

Jong gezin

Uitgegaan is van een gezin (beide 30 jaar) met twee kinderen. Het netto inkomen bedraagt 2700 euro per maand en het gezin heeft een eigen auto en koopwoning. Voor het jonge gezin met twee kinderen is het mogelijk circa 1018 euro te besparen op jaarbasis.

Oudere alleenstaande

Gekozen is voor een alleenstaande van 50 jaar oud die een koopwoning en auto heeft. Het inkomen is netto 1900 euro en de oudere alleenstaande gaat geregeld op vakantie. Berekend is dat een jonge alleenstaande jaarlijks circa 379 euro kan besparen.

Ouder stel

Het oudere stel is 55 jaar oud en heeft geen kinderen. Het inkomen bedraagt netto 3200 euro en het stel heeft een auto, een koopwoning en gaat geregeld op vakantie. Een ouder stel kan gemiddeld 984 euro besparen per jaar.

Ouder gezin

Als ouder gezin is de situatie gekozen van twee partners van 45 jaar met twee kinderen en een netto inkomen van 3200 euro per maand. Het ouder gezin heeft een eigen koopwoning, auto en gaat vaak op vakantie. Een dergelijk gezin kan circa 1128 euro besparen per jaar.

Gepensioneerde alleenstaande

De gepensioneerde alleenstaande heeft een eigen auto, geen eigen woning, een inkomen van 1600 euro en is 75 jaar oud. De gepensioneerde alleenstaande kan ongeveer 360 euro per jaar besparen.

Gepensioneerd stel

Het gepensioneerde stel is 75 jaar en heeft een netto maandinkomen van 2700 euro. Het stel heeft een eigen huis en auto. Verder is de hypotheek reeds afgelost. De jaarlijkse besparing voor een gepensioneerd stel is ongeveer 645 euro.

Wat kunt u doen?

Zoals hierboven is te lezen valt er voor alle consumenten wel te besparen op de financiën. Het is daarom zinvol om regelmatig kritisch alle afgenomen producten te controleren. Dit kan u zelf doen, maar dit is uiteraard niet eenvoudig. Er zijn namelijk enorm veel producten op de markt met allemaal verschillende voorwaarden. Desgewenst kunt u een financieel adviseur in de arm nemen die het voor u uitzoekt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kleine besparingen hebben geen zinKleine besparingen hebben geen zinBesparen door iets goedkopere merken boodschappen te kopen heeft weinig effect. Consumenten focussen zich teveel op de k…
Besparen op uw maandlastenBesparen op uw maandlastenU kunt op veel verschillende manieren geld besparen. De meest effectieve manier is om de maandlasten te drukken.
Besparen op vaste lastenNet als dagelijkse uitgaven, heeft iedereen terugkerende lasten. Dit zijn vaste lasten: lasten die terug blijven keren,…
Investeren om energie te besparenInvesteren om energie te besparenOp uitgaven aan energie kunt u maandelijks veel geld besparen. Dit kunt u doen door te investeren in energiezuinige prod…
Hoeveel geef ik wekelijks uit aan boodschappen?Hoeveel geef ik wekelijks uit aan boodschappen?Uw vaste lasten kunt u niet of nauwelijks beïnvloeden. Er valt veel geld te besparen op de dagelijkse boodschappen. Zond…
Bronnen en referenties
  • www.consuwijzer.nl
  • www.nos.nl
  • www.nma.nl

Reageer op het artikel "Besparen op vaste lasten & financiële producten"

Infoteur: Advies-eb
Laatste update: 06-11-2014
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Special: Geld besparen
Schrijf mee!